Yellow gold - Pink Gold, Rose gold
Gul guld og rød guld....

Er det en glidende overgang alt efter hvor meget kobber der er i eller findes der en klart defineret grænse.

Prøv at se disse foto, som er taget ved halogen lys. Det forekommer mig at overgangen er glidende...

İmage

İmage

İmage

nogen der kender faste definitioner?

vh Baun
Svar
Jeg mener bestemt at det varierer, tilmed ganske meget - jeg har bestemt ure som gør. Wikipedia leksikonet siger lidt om det:

Rose gold is a gold and copper alloy widely used for specialized jewelry due to its reddish colour. It is also known as pink gold and red gold.

Since it is an alloy, there is no such thing as "pure rose gold"; pure gold is yellow and pure copper is reddish.

Although the names are often used interchangeably, the difference between red, rose, and pink gold is the copper content: The higher the copper content, the stronger the red coloration. A common alloy for rose gold is three-quarters gold and one-quarter copper.

The highest karat version of rose gold is also known as crown gold, which is 22 karat.

18 karat rose gold may be made of 25% copper and 75% gold. For 18 karat rose gold, typically about 4% silver is added to the 75% gold and 21% copper to give a rose color.

14 karat red gold is often found in the Middle East and contains 41.67% copper

Altså - almindligt vil kunne være 3-1 i rose gold - men der findes alle mulige andre blandinger

Hvid guld skabes ved at blande guldet med palladium eller sølv oftest (kan også være nikkel tidligere) og i det fineste med platin. Ofte får det en rhodinering til sidst (tyndt lag rhodium eller platin for at give glans

Jeg har også nappet denne fra wikipedia net leksikon

Ved at anvende sølv i blandingen kan yellow gold gå over og få et næsten grønt skær

10 karat (10K) gold is 10 parts gold to 14 parts other metals.
12 karat (12K) gold is 12 parts gold to 12 parts other metals.
14 karat (14k) gold is 14 parts of gold to 10 parts other metal.
18 karat (18k) gold is 18 parts of gold to 6 parts other metals.
24 karat (24k) gold is pure gold containing no other metals

Uanset om det er rød eller gult guld - så er naturligvis karat tallet udtryk for hvor ægte det er - så gult guld er ikke som så renere end rød guld

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Så giver det jo også mening, at 18kt også betegnes 750 og 14kt 585. Sølv fås i 925, hvilket giver mening, da rent guld er forholdsvis blødt (ligesom bly).
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Tak for svarene...

de foreste 2 ure vil jeg betegne som Yellow gold - de 2 bageste som Rose gold....

men er der gradsforskel på dem - altså forskellig blanding brugt til de 2 Rose gold - eller er de ens?

De ligner jo hinanden til forveksling i form og materiale men den foreste er ref. 2619 - den anden 2607 - og selvom 2607 ikke optræder i Omegas database er den god nok - den findes fx. i Otto Freis oversigt over numre man kan købe krone til!

vh baun
Svar
GTwatch Skrev:Så giver det jo også mening, at 18kt også betegnes 750 og 14kt 585. Sølv fås i 925, hvilket giver mening, da rent guld er forholdsvis blødt (ligesom bly).

Yep nemlig 1000 guld = 24 karat
1000/24*18 dele guld = 750 osv

925 sølv er større sølvandel i indhold end 750 guld er i guld andel af indholdet - og jeg tror du har helt ret i at det er fordi sølv er hårdt nok til at kunne bruges i 925 (og billigt nok måske)
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg tror ikke, det har noget med prisen at gøre. Om et PP skulle koste lidt mere pga. 10-20% mere guld har velsagtens ikke nogen betydning i den kategori. I 500k klassen ville det jo kun betyde peanuts.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:Jeg tror ikke, det har noget med prisen at gøre. Om et PP skulle koste lidt mere pga. 10-20% mere guld har velsagtens ikke nogen betydning i den kategori. I 500k klassen ville det jo kun betyde peanuts.

Jeg mente at sølv var billigere (og hårdere) og der derfor ikke var den store mening i at gå ned i "karat" fra de 925 til de fleste standard formål

For guld har det ikke noget med guld prisen at gøre i dyre ur i PP klassen, men nok i billigere smykker som jo kan være ned til 9 karat - ex tyrkiske guld smykker
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)