Ur i 2-3000 kr. klassen
Jeg har med stor interesse læst artiklen af Mads Gjødesen, da jeg er en Wannabee ur-samler, men ikke på nuværende tidspunkt har pengene til dette Icon_e_sad

Derfor var det selvfølgelig nærlæggende at læsse denne i øvrigt rigtig gode artikel.

Certinaèn var et godt bud på et ur til sådan en "nybegynder" som mig. Meeen der er jo altid noget man hellere vil ha.

Jeg er til Chronograf og Large ure.

Så jeg var også inde omkring U-boat og lure, der var der en der foreslog mærket WT STEEL, som alternativ til U-boat.

Var så inde og kigge på dette ur, de advarede kraftigt imod, at købe uret på nettet da deres garanti ville bortfalde hvis ikke uret blev købt hos en Autoriseret forhandler. Jeg fandt så også en i DK, diamonds4ever.dk.

De har WT STEEL i forskellige klasser, Grandeur Quarts og Swiss Edition.
Problemet er så, at de kun har Chronogaf ure i Quarts klassen. Og de er ikke specielt billige Ift. Certina som jo er mekaniske.

Så spørgsmålet er om jeg simpelhen må erkende, at jeg ikke kan få et "ordentlig" ur med de ønsker jeg har, til den pris?????

Og hvis i skulle anbefale et fra WT STEEL, hvilket et skulle de så være????

Mange ?? fra en total nybegynder i Ur-verden, håber det er ok med disse. Icon_e_wink

Men hvorfor ikke gøre brug af jeres viden

Indlæget ligger også i en anden kategori, men tror dette er et bedre sted for mine spørgsmål.
Håber i kan bære over med en nybegynder Icon_e_smile
Svar
Jeg bilder mig bestemt ikke ind at jeg er ekspert, MEN - hvis du er til chronograf og gerne vil have et ordentligt ur til en rimelig pris kan du evt. lede efter et ur der har Valjoux 7750 (navnet på urværket) i sig. Dette værk er masseproduceret siden 1974 (tror jeg nok) og er basis for rigtig mange ure i forskellige priskategorier. De dyre mærker modificerer dette værk og gør det bedre/smukkere. De billigere urmærker tager værket som det er.

Værket er selvoptrækkende m. chronograf og et meget præcist og pålideligt værk. Prøv at google "Valjoux 7750" eller "ETA 7750" og se hvilke hits du får.

Du finder nok ikke meget til 2-3k men læg 1-2k oveni og der skal nok være et eller andet. Hvis du er til chronografer så er det sådan et ur du skal have... så hellere vente en måned eller to til pengene er sparet op....

Generelt skal man være forsigtig med at købe over nettet. Men hvis det er en "anerkendt" internetbutik som sælger ure, skal du ikke være nervøs for garantien. Du har altid garanti hos den forhandler hvor du købte uret. Du kan også med fordel købe et brugt ur og få lidt mere for pengene end hvis du køber nyt. Men der er mange andre herinde som kan råde dig bedre hvad det angår...
Svar
Er helt enig med CFO. Gå uden om quartz urene og køb et rigtigt mekanisk ur. Et mekanisk kronograf starter omkring de 5.000 kr. med netop ETA/Valjoux 7750.

Et lille insider tip er mærket Guinand. Det er billigt (fra 5.000 kr. for 7750 krono) og produceres af Helmut Sinn, som også er kendt for sine mere eksklusive Sinn tool-watches.

[url]"http://guinand-watch.com/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=45">http://guinand-watch.com/index.php?opti ... &Itemid=45[/url]

Alternativer kunne være ure fra Certina, Tissot, Junkers eller div. internetbaserede mærker. Men køber du et ur med 7750 værket skal du ikke være bange for at du køber katten i sækken. Så gå efter det og så er mærke og udseende helt op til din individuelle smag.

Held med søgningen.

/Mads
Svar
Hvis du læser tidligere tråde, vil du opdage, at medlemmerne her på forum typisk er til mekaniske ure (enten manuel eller automatic).

Det kan så være Valjoux 7750 (knaststyret kronograf), ETA 28xx med DD-modul (lagkageløsningen), en vintage kolonnehjulskronograf eller diverse andre.

Omtalte artikel er nye ure. I vintage-klassen er der mange lækre sager under 5k. Og bare fordi uret har 30-40-50 år på bagen, bliver det ikke nødvendigvis dårligere af det.

Giv dig god tid.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Jeg må nok sige, at det er skønt og kunne komme her på siden som total ur Rookie og få så mange gode råd.
Icon_e_biggrin

Det viste sig, at være en god "fejl" at smide ??? i 2 forskellige kategorier, da jeg derved har fået rigtig mange råd, og vinkler på mine spørgsmål.

Det var måske en fejl at bruge overskriften 2-3000 kr ur, da jeg trods alt godt ved man får det man betaler for Icon_e_wink

Det jeg egentlig søger er et "nybegynder" ur, om det så er nyt eller i Vintage klassen er egentlig ligegyldigt. Det vigtigste er vel at det ikke er et typisk "Føtex" ur eller et af de masse producerede Japanske.....

Og det kunne måske også lyde som om jeg har lagt mig fast på, at det skal være Certina eller Wt-Steel.
Dette er ikke tilfældet ligesom jeg nok har revurderet min mening omkring Chronograf uret, et "alm" ur uden alle disse visere som man ikke bruger til en...JA....Kan jo være lige så flot.

Og som i så rigtig skriver så er et nok en rigtig god ide og give sig god tid, hellere spare de par måneder mere, og så få det rigtige.

Igen mange tak for alle imputene..... Icon_e_smile

Og skulle nogle komme med yderligere forslag til anskaffelse af et "billigt" nybegynder ur, så er disse meget velkomne.

Mvh

KIMS
Svar
Hej, og velkommen

Såvidt jeg husker er "Revue Thommen", ret glade for 7750 chronograph værket.
Det er et Schweizisk mærke, i den knap så luksuriøse ende, men absolut et udmærket ur - specielt til pengene. De har rødder i fly-verdenen, og laver således ure inspireret deraf. Typisk også i 42mm og op.

Du burde kunne få et nyt fra udlandet (evt. Ebay.de m.v.), med safirglas osv. for 3-4.000.-
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)