Blindsmagning på guld dres ure
Magnum Skrev:
makita Skrev:Dette er så absolut ikke rigtigt. For det første har JLC aldrig produceret en kaliber med typebetegnelsen 1003, men det har og gør VC fremdeles. Typebetegnelsen fra JLC på dette værk, som de foriøvrigt aldrig selv benyttede selv, var ikke overraskende kaliber 803.

JLC har lavet flere værker for andre, som de aldrig selv har benyttet. Dette værk blev lavet til VC med betegnelsen 1003, og VC havde rettighederne i de første år.

NEJ! (det er kun AP og VC som har benyttet dette værk overhovedet og AP havde i starten ekslusiv ret til at benytte det i årene 1953-1955, givetvis fordi det varn deres eget værk til at starte med)

Det havde nok været mere rigtigt at kalde det en JLC 803, men det er de færreste det ved hvad det er. JLC 803 blev også kun leveret som ebauche, selve finish-og reguleringsarbejdet stod VC for.

Ligesom AP foriøvrigt

makita Skrev:Værket er IKKE bygget fra scratch, men er baseret eller videreudviklet, omdesignet(bestem selv) på et AP cal. 9-ligne, som blev produceret fra 1946 - 1953. VC´s version blev først lanceret i 1955, da AP havde ekslusiv ret til at producere det i starten.

Det er helt normalt for diverse værkproducenter at videreudvikle deres værker. Hvis man har noget godt der virker så viderudvikler man det. I mine øjne er et videreudviklet værk, ikke det samme som forgængeren, selvom meget dna er det samme. Et ETA 2892 er heller ikke et Eterna 3000, men man er ikke i tvivl om at de er i familie.

VC 1003/JLC 803 var dengang et nyt værk, men havde dna fra tidligere værker.

NEJ!

Et Audemars Piguet kaliber 2003 og et Vacheron & Constantin kaliber 1003 er lige præcis så identiske som et Eta 2892A2 er med et andet Eta 2892A2 (jo du læste rigtigt). Audemars Piguet kaliber 2003 blev første gang lanceret i året 1953 som afløser for Audemars Piguet kaliber 9-ligne, som blev produceret i årene fra 1946 - 1953 (du kan eventuelt refere til AP´s egen hjemmeside, hvor tilværkningen af dette værk forefindes som videoklip på old-school manér med foddrevet lathe) huset i et coin-watch dress fräckur.

Udover at brolay-out er forskelligt er den væsentlige forskel nok (keyless-work, - i mangel af dansk termologi), hvor kaliber 2003 benytter et mere moderne alt-i-et, som fylder mindre og givetvis giver plads til et "kraftigere" fjederhus og derved en forbedret gangreserve vil jeg formode. Dimensionerne er identiske 9 linier og 1,64 mm i højden.
Svar
Baun Skrev:Men det er faktisk lidt sjovt at Bjørn er den første der spotter Rolexen
Jeg syntes at kasse og horn var så meget Rolex, at jeg ikke lod mig forvirre af lænken, der ikke ligner noget, jeg har set på Rolex før.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)