En stor Vintage Omega Dress model....
De gamle Omega COSMIC (ca 1949) - er jeg ikke nået til endnu. Det er et kapitel, som, når det skal åbnes, bliver lidt specielt. Det er som med de gamle Geneve ikke meget man ser til dem, men de er spændende.

De Nyere Seamaster COSMIC derimod. Dem ser man af og til. Ofte i cushion eller barrel shape kasser og - måske lidt futuristisk design – tiden taget i betragtning.

De kom i 1966 (i Omegas database har de godt nok en som dateres 1962 med cal 613, men den tror jeg ikke på) – og blev suppleret med COSMIC 2000 i 1972. COSMIC modeller blev produceret op til ca 1980.

Hvad navnet COSMIC hentyder til? – måske noget med månefærd og NASA, det passer jo med futuristisk og Omegas forsøg på at knytte branded til rumfart.

Urene findes i enkle versioner med manuelt værk (600 serien), med automatiske værker (500 serien), med Day/date (75x værker) og med den nye 1xxx serie, når vi kommer op i 70’erne.

Der er små COSMIC’er - helt ned til 33-34 mm og tynde – og store COSMIC’er op til 38-40 mm - og endda en enkelt med dykkerkrans (366.0830) (dog kun vandtæt til 60 meter). Under 40 g for de små og vel over100 g for de store.

Man kan sige at som sædvanligt er der stor bredde – en COSMIC er ikke bare en COSMIC.

Hvis man leder efter et stort Vintage Omega Dress ur fra før 1975 er COSMIC nok det største man kan finde. Jeg har i hvert fald ikke andre i den størrelse.

Jeg har 3 COSMIC i samlingen. 2 af de ”almindelige” – altså dem med cal 601 i en 35 mm Cushion kasse som er tynd og lækker de vejer ca 40 g på rem. Så har jeg også en af de store. Og stor i denne sammenhæng er så 39 mm Barrel shape kasse (166.0132). Den vejer med lænke godt 100 g.

Den store er lavet på samme tid (1972) som Omega lavede JEDI – Seamaster Chrono, Memomatic – som jo ikke kan kaldes rene dress ure, da de har andre komplikationer, men stilen er jo i samme retning.

De små har jeg vist af og til vist billeder af, men den store, som blev købt i 2007 af Bjørn H. sammen med andre Omega effekter, har ligget lidt i skuffen fordi den er vanskelig at åbne osv. Men også fordi jeg ikke helt kunne forlige mig med at den er med caliber 1012……

Men altså nu har jeg fået den sat i stand hos Peter Halse – og jeg synes I skal se den…. Der er jo så mange derude som ikke tror at Omega lavede et dress ur over 36 mm – for snart 40 år siden.

Og her er den så:

Mærke og model: Omega Seamaster Cosmic 2000
Årgang: 72
Kasse: Cushion, Stål med mat kasse og blank ring. Fin stand med få brugsspor
Højde: 10,62 mm
Diameter: 39 mm uden krone
Skive: sølv i flot stand med stål visere og timemarkeringer i fin stand
Rem: Original Omega lænke 1196/210
Caliber: 1012 Automatic med dato
Caliber nr.: 35399963
Ref. Nr.: KS 166.132

İmage

İmage

İmage

İmage

vh Baun
Svar
Jeg synes absolut 1012 hører til i en Omega samling. Vist er den ikke udseendemæssig smuk, men den er deres sidste "in-house" (ja jeg ved godt de fik basis til 1010 da de købte en anden (Det er søndag og hjernen er ikke helt med - var de Lanco) men de udvilkede den og ejede jo virksomheden, så jeg (og Omega selv) kalder serien den sidste inhouse fra den periode. Krognos er enig i at den ikke er smuk, men også enig med Omega i at den som 28.800 svinger er fremskridt på visse områder - men ja halvgrim og også tilbageskridt på visse områder. Holder man sig fra 1010 og starter i 1012, er den ret holdbar og meget præcis.

Jeg har en 38 mm Omega dress der er ældre Icon_e_smile İmage
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)