Svar: 3
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har arvet min fars Omega armbåndsur. Størrelsen er ret lille for et herreur. Det er fra midten af 1930'erne. Urkassen er af stål. Skiven er af kobber eller kobberfarvet. På skiven er der Omegas logo og navnet OMEGA, ingen modelbetegnelse. Tallene er romertal.
På bagdækslet er der et Omega-logo og teksten WATERPROOF, samt MODELE + DEPOSE. Der er indgraveret et nummer: 9943863.
Kan nogen mon oplyse mig noget mere om dette ur.
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej PNL
Uret fra efter 1936, for det var der det første Omega kom med centralsekundviser, cal: 23.4 SC.
Det var dog i en rektangulær-urkasse og ikke vandtæt. Det kom først 1939 og var modellen Marine Standar eller de Luxe, men stadigvæk så er det firkantede ure.
Det første runde - waterproff - ur fra Omega var Naïad. Vandtæt og vandtæt, hmmmm  vandtæt til 20 meter, de var nøj somme på den tid. Uret er med horn og kan ikke være det her omtalte ur. Op til 1950'erne har jeg ikke kunnet finde nogle Omega uden horn (der hvor remmen sidder monteret, er de to stål "stænger" der går ud fra kassen, hvor imellem remmen sidder monteret)
Så efter det, kan uret ikke så godt være fra 30'erne, selv tror jeg mere på 40'erne, idet jeg har set ure fra den tid i ca. samme kasse, udover det vil jeg sige at sekundviseren er en eftermonteret en, den skal være samme farve som de andre visere, det gjorde man på den tid...
Dette er lige pt hvad jeg kan komme med om dette emne.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Hej Lars.
Tak for dit svar.
Min far var født i 1920 og blev vist konfirmeret i 1935. Jeg er ret sikker på at han har fået uret i konfirmationsgave. Hans far, min farfar fik også et Omegaur, et lommeur i konfirmationsgave. - Og jeg fik også et Omegaur i konfirmationsgave i 1960'erne. - Så indtil videre er jeg ret overbevist om at uret på være fra midten af 1930'erne.
Jeg tror at fotoet snyder lidt. Jeg synes at det i virkeligheden ser ud som om sekundviseren har samme farve som de to andre.
- Så jeg håber stadig at der er nogen der kan hjælpe mig lidt videre.
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Ure med stor sekundviser er som Lars skriver efter 36-37
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Man ser vældigt ofte at folk husker et eller andet forkert med alderen på et familieur. Det kan jo være din far fik det til sin 18 års fødselsdag i stedet - men jeg er enig i at et rundt ur med stor sekund er fra 1939 eller senere, og jeg kan godt tro dette er 1939-41.
Et værk nummer kan hjælpe lidt, men er ikke nogen 100% garanti. Enhver urmager kan åbne og se værksnummeret, og få så lige kaliber nummeret samtidigt - det kan han også finde let
vh
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej PNL.
Ikke at jeg nu vil til at gå i "klink" med dig, men jeg tror mere på Omega's bog. Som Baun har scannet billeder fra end jeg tror på en hukommelse, fordi i Omega's bog STÅR der at ure med centrumsekundviser første gang kom på markedet 1936, så uanset hukommelsen så er det altså desværre tilfældet, men hvornår var det lige man blev myndig....  det kunne jo bedre passe med alderen på uret, var det ikke når man blev 21 eller var det 24. Det er før min tid....
Sorry 
PS. jeg er lidt for tit ude for dette med kunderne, selv om jeg står med årstal der kan være 100 år ved siden af det folk påstår, senest at Gustav Becker skulle være fra 1700'tallet. Ja jeg undrer mig bare, så endnu engang undskyld at jeg må skubbe lidt til din fars hukommelse, men beviserne viser et andet årstal, sorry
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Kære alle.
Tak for jeres svar. - Det ligger mig fjernt at fremture, men på den anden side skal man jo ikke nødvendigvis altid tage det første svar for gode varer. - Det ser ud til at I har ret i at det må være senere end jeg troede.
Det nummer der står på bagdækslet, siger det ikke noget?
Har nogen en idé om, om det vil kunne svare sig at få det renset/gjort i stand? - Hvad kan det koste og hvor får man sådan noget gjort?
V.h.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Nummeret på bagsiden er Omegas serienummer, men desværre er det ikke i deres vintageur database, ligesom det heller ikke giver svar ved søgning på nettet for mig.
Hvis uret går (men går forkert) så kan en rensning/olie, evt nyt glas sikkert holdes inden for, eller omkring, en tusinde kroner. Hvad der betaler sig afhænger lidt om du vil gå med det bagefter, eller evt en kvinde i familien vil. I pudset stand er det en ret god kvindestørrelse for mange.
Når det er åbent står værknummer og giver mere tegn, men stadigt usikkerhed, om årstal
vh
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:PS. jeg er lidt for tit ude for dette med kunderne, selv om jeg står med årstal der kan være 100 år ved siden af det folk påstår, senest at Gustav Becker skulle være fra 1700'tallet. Ja jeg undrer mig bare, så endnu engang undskyld at jeg må skubbe lidt til din fars hukommelse, men beviserne viser et andet årstal, sorry
Yes - og ligesom Hannova siger også. Familieklenodier er - stort set altid - gamle. Og historien bliver jo kun bedre ved at man skubber sagen lidt længre bag i tiden. Det sker stort set hver gang med forfædrenes ure og klokker og ofte med bøger. En familiebibel trykt med gotik er altid "enormt gammel", hundreder af år... istedet for de 90 til 110 de nu er med den fondt.
Sjovt.
Er det fordi vi vil selv gøre vores rødder lidt ældre og derved mere solide (alderen af ting, sager og hændelser har jo en i dette sammenhæng myndigtgørende virkning) eller hvad ? Måske er grunden simpelt den at mennesket elsker at øverdrive.
Men familieklenodier bliver ældre i dobbelthastighed; den gængse med tidens gang og så ved at oprindelsen bliver altid skubbet baglæns i kronologien
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
|