Svar: 122
Tråde: 43
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Tiden til et nyt ur nærmer sig. Egentlig startede det med Panerai som første valg, men endte med IWC Big Pilot eller AP Safari. Jeg syntes om begge ure da uret skal have IN-HOUSE værk, som også var grunden til at Panerai blev valgt fra da den model jeg syntes om ikke havde IN-HOUSE værk.
Jeg kan købe IWC Big Pilot til kr. 56500 (AD kr. 85000) og AP kr. 83000 (AD kr. 130000).
Egentlig er jeg ligeglad med om det er kronograf eller power reserve da jeg går efter ur som er stilsikker og ikke mindre end 44mm.. To klassiske ure hvor en skal vælges fra.
Hvilken en vil I vælge - Selv er jeg meget i tvivl, men som det er nu bliver det nok IWC Big Pilot.
Har i erfaring med nævnte ure og gerne med positiv og negativ erfaring modtages.
Hilsen John
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Den er svær. Generelt er AP et finere ur end IWC´en når det kommer til finishen, men omvendt er 7-days maskinen i IWC super lækker konstrueret. AP ROO modellerne har godt nok in-house værk, men kronograf modulet er udviklet af DD. Desuden er det en lagkage løsning, der ikke er horologisk videre skøn.
Prøv urene og køb det du falder mest for. Personligt ville jeg vælge ROO´en, men kun fordi det er så svine lækkert udført og BP er for voldsomt for min arm.
/Mads
•
jacob jensen
Unregistered
Jeg holder valget lidt mere enkelt,jeg ved ikke så meget om teknikken som mads bare
at begge mærker/modeller leverer lækker teknik.
Jeg ville klart vælge APeren det er for mig det flotteste/lækkerste af de 2,og så har
mærket en rigtig fin historie,bedre end IWC in my head
•
Svar: 153
Tråde: 5
jacob jensen Skrev:...og så har mærket en rigtig fin historie,bedre end IWC in my head 
Hvordan?
•
MartinB Skrev:jacob jensen Skrev:...og så har mærket en rigtig fin historie,bedre end IWC in my head 
Hvordan?
- AP ligger højere på "ranglisten" end IWC. AP hører til blandt "The big three" som af mange anses som de tre fineste producenter gennem tiden
- Generelt formår AP mere end IWC rent horologisk mht. complications
- AP bruger ikke ETA (og har aldrig gjort) men min. JLC ebauche
- AP´s bundniveau/start modeller ligger meget højere end IWC´s
- AP har ALTID produceret high-end ure og aldrig ure til "menig mand" i samme grad som IWC
Nuvel så kan man så vurdere om man er mere til IWCs krigshistorie med B-ure eller til AP "fine" horologiske historie. Det er jo så et personligt spørgsmål. Man kan vel sammenligne AP med Bentley hvor IWC favner bredere og er mere BMW. Ikke for at starte en bil-sammenligning, men tit lettere at forholde sig til.
/Mads
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
For mig ville det være et spørgsmål om smag og behag. Jeg har haft en BP men aldring en ROO. BP har et af de flotteste skive layout der findes og uret har generelt en super finish. ROO er i kasse og krans for kantet for min smag. Der for meget stål.
Mvh
Klaus
•
jacob jensen
Unregistered
Syntes mads rammer forskellen som jeg også ser den spot on
jeg skulle have brugt en meget længere forklaring for at være kommet frem til det samme
Sammenligningen med biler holder syntes jeg,IWC et super godt mærke i den øvere ende
det kunne godt være en BMW i bil verden,AP (for mig ) en tand mere fint og det
kunne være en Bentley
•
Svar: 122
Tråde: 43
Hej - Tak for interessen og svarene. Selv er jeg stadig i tvivl, men sådan er det i denne urverden. Der er skrevet samtidig med dette emne om polering af bezel på AP Safari og svarene vedr. denne polering er: Rimelig bekostelig hvis udskiftning skal til.
Selv syntes jeg denne bezel med mat overflade og blankpoleret sidder ser godt ud, mennnn er yderst "sårbar" over for ridser og hakker.
Er der ikke nogen som har denne IWC Big Pilot som kan komme med indput +/-.
Hvad siger du Claus M..
Den bedre halvdel syntes uret hører til i en anden tidsalder....
Hilsen John
•
Lynetten på et AP ROO er ikke mere sårbar end alle andre lynetter. Den kan poleres uden de store problemer, og det er KUN i tilfælde af udskiftning det bliver dyrt. Der skal MEGET til før den er slidt ned, så den ikke kan poleres op. Her mit AP RO Jumbo som Peter har poleret lynetten op på. Den forrige ejer havde været impliceret i et motorcykelstyrt og lynetten så FARLIG ud da jeg købte det. Meget værre end den Safari i den anden tråd. Efter to timers håndslibearbejde er den endt med at se sådan her ud:
Jeg har også haft et ROO i titanium med en mere sårbar (pga. hårdheden) lynette end på stålmodellerne, men den holdt sig fint uden problemer.
Den Safari lynette der er vist i den anden tråd har siddet på armen af en "klaphat", der stort set har knaldet uret i alt hvad han kunne komme i nærheden af
/Mads
•