High-end watches
HG Skrev:
RunesS Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:Løb lige min liste igennem og hermed en ny anno 2008, med et par tilføjede navne samt et par ups and downs...

Dette er MIN liste og det er ikke en facitliste. Andre har sikkert en anden mening. Men er da lydhør for argumenter for at jeg har fejlplaceret. Men please fornuftige argumenter og ikke blot fordi man nu har et i ur i low end kategorien og man syntes det er fedt og det derfor bør højere op...

Listen tager udgangspunkt i historie, finish samt horologisk formåen.

Hvorfor putter du Urban Jurgensen så lavt... Det lille firma, som det er idag, kan jo lave nærmest alt, i super høj finish! Men er der noget jeg har overset siden du putter den i luxus?

Eksempel på hvad jeg forbinder med UJS:
http://ninanet.net/watches/others07/Mediums/mUJ.html

Utrolig lækkert ur du linker til.... Icon_cool

/Henrik

Ja, gid man ejede det!! Icon_cool
Svar
Et par svar på tiltale:

Jeg har rykket GP op i high-end. De laver in-house perpetual calendars, three-bridge tourbillons og har udfaset alt brug af ETA så de nu er in-house. Desuden har de de seneste par år præsenteret en række haute horologie modeller som beviser at de formår at skabe unikke high end værker. Deres bundniveau er simpelthen hævet voldsomt de sidste par år.

Baume & Mercier kunne nok godt hæves op i næste kategori. Det samme gælder Eberhard. Men omvendt er de heller ikke på niveau med Corum, D&S, Graham, Nomos, ect. som hører til i toppen af middel. Men jeg er enig i at de godt kunne ligge i bunden af middel-klassen.

Zenith kunne godt være high-end når man kigge på deres program med perpetual, repeaters og tourbillons. Men omvendt har de kun to værker i programmet, som de så modificerer på. Skal de op i high-end skal de være mere fremme i skoen og arbejde lidt mere på værksiden.

Franck Muller har også gyro tourbillon, men er heller ikke high-end samlet set. De har ETA værker på programmet, og dermed diskvalificeret i high-end.

UJ er et fint og hæderkronet firma. De lave flotte ure hvor kvalitet og finish er high-end. Men de har INTET at byde på når det kommer til innovation, komplikationer og in-house konstruktionet. Derfor har jeg rykket dem ned. der findes masser af små fine uafhængige mesterurmagere som producenter a la UJ. eneste forskel er at UJ er et gl. dansk foretagende som derfor bør være på listen.

Harry Winston er fortrinsvis smykker og smykke ure. Sten og glimmer er lidt for centralt i deres produktion til at jeg mener de bør være high end.

Maurice Lacroix er umulig at placerer. De laver modeller i high-end klassen, men også masser af quartz i low-end. Min placering skyldes at 70-80 % af deres modeller er low-end og dermed fortrinsvis er disse ure de sælger.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)