hvordan beregnes told og moms på vintage ure?
Hej alle,

Ja som everskriften siger, hvordan beregnes told og moms ved køb af et vintage ur? Sikkert et spørgsmål som er stillet ofte, men jeg har søgt lidt på forum men ikke fundet et fyldestgørende svar Icon_e_smile

Hvis jeg eks. køber et vintage Tudor Sub til 12K, hvordan ser regnestykket så ud?

på forhånd mange tak
Svar
Larzovic Skrev:Hej alle,

Ja som everskriften siger, hvordan beregnes told og moms ved køb af et vintage ur? Sikkert et spørgsmål som er stillet ofte, men jeg har søgt lidt på forum men ikke fundet et fyldestgørende svar Icon_e_smile

Hvis jeg eks. køber et vintage Tudor Sub til 12K, hvordan ser regnestykket så ud?

på forhånd mange tak

Hvis uret er købt uden for EU kommer der ca. 25% moms + 3% told af prisen på uret incl fragt.

Hvis uret er købt inde for EU, er der ingen yderligere moms.

Morgan
Svar
Tak for det Morgan Icon_e_biggrin
Svar
Morgan Jones Skrev:Hvis uret er købt uden for EU kommer der ca. 25% moms + 3% told af prisen på uret incl fragt.
Er der nogen speciel grund til at du skriver ca. 25% moms?

Så vidt jeg ved er toldsatsen 4,5%.
Svar
Ja, "Ca" gælder naturligvis toldsatsen. Det er fuldstændigt tilfældigt hvilken sats de vælger. Jeg har set alt fra Smykke satsen til mekaniske instrumenter......

M
Svar
Hej

I Danmark har vi 25% moms.

MVH Peter Icon_e_surprised
Svar
Mit oprindelige spørgsmål gik mere på om hvorvidt der var forskel i told og momsbehandlingen når der var tale om et vintage ur, og ikke et nyt
Svar
Larzovic Skrev:Mit oprindelige spørgsmål gik mere på om hvorvidt der var forskel i told og momsbehandlingen når der var tale om et vintage ur, og ikke et nyt
Det er der ikke - med mindre du er registreret som ur-høker. På SKAT.dk kan du finde reglerne i en af deres pjecer (mener den hedder "Import fra udlandet" eller noget i den retning).

Regnestykket for et ur er:

(Pris på ur + fragt) x told (4,5%) x moms (25%)

Hvis de vurderer, at den opgivne pris er forkert, falder der en bøde, med mindre du kan dokumentere, at det er den faktiske pris (f.eks. via kontobilag).

Vær opmærksom på, at da prisen sandsynligvis vil være opgivet i fremmed valuta, fastsætter SKAT en valutakurs, der bestemt ikke er til din fordel. Det kan godt give lidt tovtrækkeri (i form af kontoudtog/overførselsbilag og emaildokumentation med sælger), at få dem overbevist om, hvad du har givet i DKK.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:
Larzovic Skrev:Mit oprindelige spørgsmål gik mere på om hvorvidt der var forskel i told og momsbehandlingen når der var tale om et vintage ur, og ikke et nyt
Det er der ikke - med mindre du er registreret som ur-høker. På SKAT.dk kan du finde reglerne i en af deres pjecer (mener den hedder "Import fra udlandet" eller noget i den retning).

Regnestykket for et ur er:

(Pris på ur + fragt) x told (4,5%) x moms (25%)

Hvis de vurderer, at den opgivne pris er forkert, falder der en bøde, med mindre du kan dokumentere, at det er den faktiske pris (f.eks. via kontobilag).

Vær opmærksom på, at da prisen sandsynligvis vil være opgivet i fremmed valuta, fastsætter SKAT en valutakurs, der bestemt ikke er til din fordel. Det kan godt give lidt tovtrækkeri (i form af kontoudtog/overførselsbilag og emaildokumentation med sælger), at få dem overbevist om, hvad du har givet i DKK.
SÅ præcist kan det forklares. Igen et af de indlæg man ville ønske vi havde et eller andet opsamligsted for hvor de var lette at tilgå uden bare at søge under told og moms.
(ps den der toldsats på 4,5 kan svinge, tolderne har travlt og tager ind imellem en anden toldklasse end lige ure (smykker eller instrumenter eller hvad ved jeg - 4,5 er korrekt)
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)