Lommeur
Hmm - du mangler nok lidt makro linse til at få det skarpt, men jeg tror ikke der er så meget at sige ud over

Det ser ud som 14 K ur - jeg vil gætte på det er fra 1900-1920
Kassen ser rimelig ud, værket derimod ser ret usofistikeret ud med ingen eller få juveler (som er til lejerne for at give holdbarhed i forhold til gnidning) - men igen - billedene er ikke 100% entydige.

Lars i Røddinge er et godt bud på en der kan sige mere hvis han læser med her?

Jeg kan ikke se noget stempel på værket, men vil dog gætte det til at være et Schweizerværk trods alt.
Jeg kan heller ikke se noget navn på skiven.

Lommeure af den type holder ikke nogen voldsom værdi ud over evt guld værdi men da det jo kommer fra familien har det klart affektionsværdi. En urmager som ex Krognos på Frederiksberg kan hurtigt sige om det kan svare sig med en service - i "svare sig" ligger jo så også en bedømmelse af hvor meget affektionsværdien har

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej.
Joooh, nu er jeg med igen. Har lige været i London for at kigge H1-4, surt H1 gik i stykker midt i marts så det var til service, men ellers en stor oplevelse at se ´H'erne når man selv har været med til at passe Olsen i Kbh.
Nå tilbage til tråden....
Det er ganske almindeligt lommeursværk, som John skriver på den forkerte side af 1900, sandsynligvis med 17 sten. Højst sandsynligt uden firma mærke, det brugte man ikke så meget dengang, mange værker blev råproduceret og så sendt ud til urmagerne der så finiserede værkerne og monterede dem i forskellige kasser, da kassen er af guld er der en masse stempler i kassen, lødighed og producentens mærke, samt evt produktionsnr.
Så desværre er der ikke så meget at sige om dette ur, men set i lyset af at det er et familiestykke, så er det jo spændende for familien.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)