Urdebatten / Urforum
Tudor - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Tudor (/showthread.php?tid=82433)

Sider: 1 2 3


Tudor - TH - 15-05-2018

Hej

Jeg går og overvejer at trade mit Omega 2254 og har et godt øje til et Tudor 79090 (submariner)

Fordele ved 79090, som betyder meget for mig:
Ikonisk design
Underspillet i forhold til storebror og relativ sjælden
Masser af historie



Bekymringer:
At finde en i fornuftig stand
Prisen (2/3 i forhold til et tilsvarende Rolex)
Holdbarhed de næste 25 år - urene er typisk fra start 90´erne.

Hvad tænker I? Er prisen stukket helt af i forhold til kvaliteten? Vil det holde mod tidens tand ved daglig brug i de næste 25 år? Og hvordan ser i servicemulighederne?

M.v.h. Thomas


RE: Tudor - stenstrupigen - 15-05-2018



At finde et i fornuftig stand er bestemt muligt, eller finde en som trænger til service inden for 2 - 3 år er også muligt og så får du uret næsten som nyt ved service.

Mht holdbarhed, så hvis uret skal have fuld service ved jeg ikke hvordan Klarlund vil se på det. Jeg kender en, som havde et Tudor Sub fra 1976. Klarlund sagde at det for gammelt til service. Skulle det have den bedste service skulle det til fabrikken. pris ca. 10.000 kr. Det røg så til MC Mortensen i Herning og fik super service for 4.700 kr.

Så det har også noget med politik at gøre. Da der ligger ETA værk i disse ure kunne Klarlund ikke give det fuld service sagde de. Ihvertefald ikke det fra 1976. Og måske heller ikke fra 1994 - 1998.

Der er så andre urmagere der kan og vil. 

Prisen er også stået af ift kvaliteten. Måske ikke som samler objekt, men der er ure i 15.000 - 30.000 kr. klassen med COSC værk og safirglas og er vandtætte til 300 - 500 meter. De er bedre. Endda med samme værk eller bedre værk/finere værk. Disse ure er helt nye.

Men som Ikon ur er det du kikker på jo helt i top, måske også ift priserne. 

Men uanset hvad så er Tudor uret om det er fra 70 erne eller 90 erne bygget til hverdagsbrug. Bare de er velsmurte og har ikke alt for slidte dele i sig.  

Personligt ville jeg kun have 1 lille bekymring og det er fremtidige servicemuligheder ved en AD forhandler. Jeg holder mig normalt til dem, selv om andre også kan være gode. 

Dit Omega har 2 fordele . Det er med safirglas og så har det 2892 COSC ETA værk, som nok altid ville kunne få service.


RE: Tudor - KimT - 15-05-2018

(15-05-2018, 02:41 PM)stenstrupigen Skrev: Dit Omega har 2 fordele . Det er med safirglas og så har det 2892 COSC ETA værk, som nok altid ville kunne få service.

Det er jo også et standard ETA værk der er i det pågældende Tudor, så ligegyldigt om han beholder Omega eller køber Tudor, er service på værket det samme.

Til trådstarter, du skal ikke være bekymret for service på nogle af de ure i fremtiden. Med ganske alm. ETA værker i begge, kan enhver urmager med et svendebrev servicere dem.


RE: Tudor - stenstrupigen - 15-05-2018

(15-05-2018, 03:21 PM)KimT Skrev:
(15-05-2018, 02:41 PM)stenstrupigen Skrev: Dit Omega har 2 fordele . Det er med safirglas og så har det 2892 COSC ETA værk, som nok altid ville kunne få service.

Det er jo også et standard ETA værk der er i det pågældende Tudor, så ligegyldigt om han beholder Omega eller køber Tudor, er service på værket det samme.

Til trådstarter, du skal ikke være bekymret for service på nogle af de ure i fremtiden. Med ganske alm. ETA værker i begge, kan enhver urmager med et svendebrev servicere dem.

Nu er der selvfølgelig mange urmagere, men grunden til Klarlund sagde at de ikke kunne give Tudor uret fra 1976 fuld service var fordi ETA delene hørte til under Swatchgroup.  Dog tog MC Morten sig dog af det.

Men måske en dag siger de også nej. Nogle urmagere, som ikke er AD vælgere ved et Omega ur, at sende det til Swatchgroup for kunderne. Så er spørgsmålet om de så ganger beløbet med 2 eller 2,5 eller 3 når regningen fra Swatchgroup kommer. At de sender uret til Swartchgroup er pga. de besværligheder som dele til ETA værkerne kan give. Jeg må også sige at den urmager jeg kender, der gør det har haft forbindelse med Swatchgroup i over 30 år. Ellers ville en kundes regning nok blive temmelig stor hvis urmageren betalte Swatchgroups Omegas standardpris for service. Den er fhv høj også grundet at de ofte skiver visere på uret + bare låsen er lidt slidt bliver den skiftet og de skal give 2 års garanti. Jeg tror også ofte at de skifter klikfjereder i lynetten, så måske nærmest alt i alt overkill :).

Det sidste jeg hørte for ca 6 måneder siden var at Swatchgroup igen åbner noget af deres ETA reservedele til uafhængige urmagere igen. Andre laver direkte kontrakter med Swatchgroup. 

Men alt i alt er det den slags, der gør at jeg selv ville være lidt nervøs. Det er ikke godt hvis man om 10 år har et 30 - 50 års Tudor, som kun meget få kan og vil skaffe helt nye stumper til. Et ur til 40.000 - 50.000 kr vel og mærket. Jeg vil tro at nogle så ville tage nogle dele fra Selitta eventuelt og ja. Hvis man vil holde uret så originalt som muligt er det selvfølgelig ikke så godt. Men så igen. Hellere det og uret går godt end at uret går dårligt. Med mindre man måske er samler hvilket jeg ikke er på den måde.

Men en chance kan man jo tage.


Tudor - KimT - 15-05-2018

Der findes jo stadig en milliard ure derude med ETA værker, så et donor-ur vil altid være en mulighed. Og alle de (ikke AD) urmagere jeg kender, fortæller også at reservedele til sådanne standard værker på ingen måde er noget man skal bekymre sig om.

Og igen - i trådstartes tilfælde er det 100% irrelevant om han beholder Omega eller køber Tudor, da de begge er med ETA værker.

Under alle omstændigheder er begge ure med de mest nemme og billige værker ifht. service.

Så trådstarter- køb Tudor eller behold Omega. Det er fuldstændig samme situation når værket engang skal have service. En anden ting, kan være skiver, visere m.v. hvor der godt kan være en forskel, men er disse elementer i orden når du køber uret, ville jeg ikke bekymre mig.


RE: Tudor - guru1313 - 15-05-2018

(15-05-2018, 04:13 PM)stenstrupigen Skrev:
(15-05-2018, 03:21 PM)KimT Skrev:
(15-05-2018, 02:41 PM)stenstrupigen Skrev: Dit Omega har 2 fordele . Det er med safirglas og så har det 2892 COSC ETA værk, som nok altid ville kunne få service.

Det er jo også et standard ETA værk der er i det pågældende Tudor, så ligegyldigt om han beholder Omega eller køber Tudor, er service på værket det samme.

Til trådstarter, du skal ikke være bekymret for service på nogle af de ure i fremtiden. Med ganske alm. ETA værker i begge, kan enhver urmager med et svendebrev servicere dem.

Nu er der selvfølgelig mange urmagere, men grunden til Klarlund sagde at de ikke kunne give Tudor uret fra 1976 fuld service var fordi ETA delene hørte til under Swatchgroup.  Dog tog MC Morten sig dog af det.

Men måske en dag siger de også nej. Nogle urmagere, som ikke er AD vælgere ved et Omega ur, at sende det til Swatchgroup for kunderne. Så er spørgsmålet om de så ganger beløbet med 2 eller 2,5 eller 3 når regningen fra Swatchgroup kommer. At de sender uret til Swartchgroup er pga. de besværligheder som dele til ETA værkerne kan give. Jeg må også sige at den urmager jeg kender, der gør det har haft forbindelse med Swatchgroup i over 30 år. Ellers ville en kundes regning nok blive temmelig stor hvis urmageren betalte Swatchgroups Omegas standardpris for service. Den er fhv høj også grundet at de ofte skiver visere på uret + bare låsen er lidt slidt bliver den skiftet og de skal give 2 års garanti. Jeg tror også ofte at de skifter klikfjereder i lynetten, så måske nærmest alt i alt overkill :).

Det sidste jeg hørte for ca 6 måneder siden var at Swatchgroup igen åbner noget af deres ETA reservedele til uafhængige urmagere igen. Andre laver direkte kontrakter med Swatchgroup. 

Men alt i alt er det den slags, der gør at jeg selv ville være lidt nervøs. Det er ikke godt hvis man om 10 år har et 30 - 50 års Tudor, som kun meget få kan og vil skaffe helt nye stumper til. Et ur til 40.000 - 50.000 kr vel og mærket. Jeg vil tro at nogle så ville tage nogle dele fra Selitta eventuelt og ja. Hvis man vil holde uret så originalt som muligt er det selvfølgelig ikke så godt. Men så igen. Hellere det og uret går godt end at uret går dårligt. Med mindre man måske er samler hvilket jeg ikke er på den måde.

Men en chance kan man jo tage.

Det er ikke en chance at tage... sikke noget vrøvl!
Kim har fortalt det ovenfor, det er fakta.
Og så alle de der andenhånds “ jeg har engang hørt fra en bondemand i Tarm, at....” omkring ETA værker, reservedele og andet. De er jo aldrig blevet til det store.. vel.


RE: Tudor - TH - 15-05-2018

Tak for input gutter

Mht service af værket, så er jeg ikke så bekymret. Tudor bruger selv det samme værk endnu, sammen med et hav af andre mærker. Det er mere andre dele så som akrylglasset, lünette mv.
Men hvad siger i til den generelle kvalitet på uret?


Tudor - KimT - 15-05-2018

Tudor er begyndt med in-house værker i mange af deres nye ure og dermed på vej væk fra ETA.

Mht. generel kvalitet, skal du ikke bekymre dig og en simpel ting som glas, vil ikke blive et problem. Mht. lynetteindlæg, skive og visere, vil det selvfølgelig blive sværere og sværere med tiden, men det ville ikke bekymre mig personligt.


RE: Tudor - stenstrupigen - 15-05-2018

(15-05-2018, 08:33 PM)KimT Skrev: Tudor er begyndt med in-house værker i mange af deres nye ure og dermed på vej væk fra ETA.

Mht. generel kvalitet, skal du ikke bekymre dig og en simpel ting som glas, vil ikke blive et problem. Mht. lynetteindlæg, skive og visere, vil det selvfølgelig blive sværere og sværere med tiden, men det ville ikke bekymre mig personligt.

Og Tudor bruger også værker fra Breitling og Breitling bruger også værker fra Tudor.  Lidt ligesom Cartier får en del værker fra Jaeger-LeCoultre, Pieaget og ETA og laver selv nogle.


RE: Tudor - Ian480 - 16-05-2018

Fatter ikke at nogle vil give næsten 30.000 kr. for en nasty gammel tudor sub. med et low end værk 2428 (så vidt jeg husker) som ikke er COCS certificeret og med plastik glas.  Icon_head
Dit Omega 2254 til den halve pris, har et bedre værk 2892 er COCS certificeret, og har safirglas.   Icon_blink

Omega is the winner Icon_flag