Urdebatten / Urforum
En aften med Patek og perpetuals - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: En aften med Patek og perpetuals (/showthread.php?tid=81932)

Sider: 1 2

En aften med Patek og perpetuals - cfnissen - 28-06-2017

Så oprandt dagen som jeg advarede om for et stykke tid siden.

Invitationen gik på middag og perpetuals fra Patek - ikke noget man siger nej til.

İmage

İmage

İmage

Som I kan se foregik det hos Ole Mathiesen, den ene af de to Patek forhandlere i København. Og det foregik endda på 4. og 6. etage af forretningens smukke ejendom på Strøget.

Patek havde - udover en masse ure - sendt to personer til at hjælpe med arrangementet.

Der var dækket fint op på 4. sal, hvor vi dels skulle have et foredrag om Patek’s arbejde med de forskellige typer af kalender-ure og dels fik lov til at lege med urværker og forskellige iPad apps, der viste hvordan man indstiller et perpetual ur.

İmage

Først var der foredraget, der kom rundt om historien fra Cæsars julianske kalender fra ca 45 f.Kr. til den store justering i 1500-tallet, hvor Pave Gregorian justerede kalenderen, så den passede til virkeligheden - bl.a. ved at lægge de 10 dage til, der var forsvundet på 1500 år. (RETTELSE: Dagene blev jo ikke lagt til, de blev FJERNET - og i Danmark blev der fjernet 11 dage. Tak til Bjørn/bjorn_e58 for at fange dette!!)

Vi fik også en gennemgang af de forskellige typer kalender-ure (perpetual, annual, secular mv.) og de underliggemde konstruktioner, der varierer en hel del alt efter hvilke komplikationer, der ellers bliver lagt i uret. Er der f.eks. plads til tandhjulet med 48 tænder, der bestemmer månedens længde og kun roterer en gang hvert fjerde år, eller er der kun plads til et hjul med 12 tænder, der så roterer en gang om året osv. De helt fine perpetuals har bl.a. et hjul, der kun roterer en gang hver 400 år, for lige at rette op på den sidste præcision. Mindblowing.

İmage

Vik fik også leget med nogle værker, som I kan se

İmage

Sugekoppen bruges til at tage delene op, da de er støbt ind i klar plastic. Ganske smart, da man så kan se dem hele vejen rundt uden at de bliver væk.

İmage

İmage

İmage

İmage

Inden middagen blev det også tid til at se med fingrene...der var en del medbragt hardware...

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Her er vist en af nyhederne - 5320. Læg mærke til den smukke kasse.

İmage

Spænderne....suk....et kapitel for sig.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Ja tak! Lidt Aquanaut Travel Time...

İmage

İmage

İmage

Så blev det tid til middag, der foregik på 6. etage. Vi skulle op af den smukke trappe.

İmage

Der ventede et smukt bord og en latterligt smuk udsigt over Københavns tage fra tagterassen - som jo tit bliver brugt til Ole Mathiesens Instagram-billeder.

İmage

İmage

Menuen var da OK til em tirsdag...læg mærke til Patek-menuholderen...

İmage

Og var lækker serveret

İmage

İmage

Og så går snakken med de andre ved bordet. Sidemanden havde kun sit kedelige IWC på, så det måtte jeg jo røre ved...

İmage

Det var så knapt så kedeligt. Det er ikke hver dag man ser og kan lege med en Minute Repeater

İmage

Jeg måtte ud og have lidt luft...

İmage

Efter middagen fik vi mulighed for at gå ned til urene igen. Her kommer nogle hurtige skud af de mange montrer...der var en del guf med. Beklager kvaliteten på nogle af billederne - lyset var ret elendigt.

İmage

Og læg mærke til underteksten på bagvæggen. Den giver et bud på hvad der er på billedet. Her er det Calatrava.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Og som slutspurt er der lige to vilde ting, som man ikke ser specielt tit.

Den første er et ur, der blev lavet til ejeren af Leicester fodboldklubben, da de vandt Premier League. Ejeren ringede til Hr. Stern direkte og bestilte til sig selv og sine fodboldspillere. Dette ur er blevet købt af en af spillerne på holdet. Det fås ikke i nogen butikker. Læg særligt mærke til bagsiden, der nok er lidt atypisk for Patek.

Jeg kan også rigtigt godt lide remmen, der er puttet på. Går fint til jeans

İmage

İmage

İmage

Den anden ting er et ur, der blev udleveret til en af deltagerne. Han havde vist været relativt heldig...

İmage

Det er simpelthen et af Pateks Nautilus 40 års jubilæumsmodeller - 5976g. Dem ser man heller ikke så tit på andet end billeder

Tilbage er der kun at vise den traditionelle goodie-bag. En elektronisk præsentation af Patek og perpetuals og et katalog/produktblade.

İmage

Det var alt for denne gang.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

RE: En aften med Patek og perpetuals - Miwes - 28-06-2017

Som altid en fornøjelse at se og læse dine indlæg og tak for det Claus Icon_Up

Super smukke ure Icon_not

Vh. Michael

RE: En aften med Patek og perpetuals - jk - 28-06-2017

Herlig reportage fra en super aften. Det er dejligt, at sådanne begivenheder også finder vej til København. En IWC minute repeater er pragtfuld, men der var jo hård konkurrence om opmærksomheden Icon_smil
JK

En aften med Patek og perpetuals - Kristofferj - 28-06-2017

Fedt du gider Claus! Mange tak.

En aften med Patek og perpetuals - KimT - 28-06-2017

Ultra fedt, som altid Claus. Tak fordi du tager og almindelige dødelige med på turen. Jeg er dybt misundelig på alle de spændende oplevelser du får via ur-interessen. Keep og comming...

RE: En aften med Patek og perpetuals - Staun - 28-06-2017

Fantastisk Icon_not

Venligst
Staun

RE: En aften med Patek og perpetuals - Avantismo - 28-06-2017

Tak. Skøn læsning og sikke nogle ure  Icon_hjerte

RE: En aften med Patek og perpetuals - Larsb - 28-06-2017

Jeg sidder bare og salvler lidt, også selvom jeg egentlig ikke er til Patek. Den der minute repeater, den så også godt ud.

En aften med Patek og perpetuals - HG - 28-06-2017

Fedt Claus
Altid en fornøjelse at læse (og se billeder - savle savle)
Hvad bliver det næste urkøb? AP, PP eller VC? Eller
Syntes at den Aquanaut Travel Time klæder dig meget

En aften med Patek og perpetuals - cfnissen - 28-06-2017

(28-06-2017, 05:01 PM)HG Skrev: Fedt Claus
Altid en fornøjelse at læse (og se billeder - savle savle)
Hvad bliver det næste urkøb? AP, PP eller VC? Eller
Syntes at den Aquanaut Travel Time klæder dig meget

Tak for de pæne ord til jer alle. Det var nu en fin oplevelse. 

@HG - Ja, den Aquanaut var så fin. VC 1921 American er også fin. Calatrava ref. 6000 er også så lækker med blå skive. So many watches, so little money....Der går lige lidt tid. 

Mener, at denne hedder 6000. Ku’ godt

İmage

Claus

(28-06-2017, 04:53 PM)Larsb Skrev: Jeg sidder bare og salvler lidt, også selvom jeg egentlig ikke er til Patek. Den der minute repeater, den så også godt ud.

Ja, den minute repeater var bare så underspillet cool. Fik de noget mere pyntede PPer til at se lidt fimsede ud. Haha.

Claus