Urdebatten / Urforum
Begyndelsen... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Begyndelsen... (/showthread.php?tid=81503)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Begyndelsen... - Willecke - 06-10-2016

Kære forum,

Som så mange andre før mig, skal jeg nu (efter mange års tilløb) til at tage hul på mit ureventyr.

Det er en hobby som man kan bibeholde hele livet, og bygge på som man udvikler sig personligt i forhold til smag og det økonomiske råderum ændrer sig. Lige nu er den største drøm et 114060, der i min optik er et tidløst ur som kan holde til at blive brugt hver dag - hvilket tiltaler mig. Jeg er ikke fan af at investere i et ur, for så at gemme det væk i en bankboks, fordi man ikke "tør bruge det". Jeg har forståelse for at nogle er så privilegerede at de har flere ure, og så er snakken med at opbevare uret i en bankboks naturligvis en anden. 

Som novice er et køb af et 114060 ikke på tale, endnu i hvert fald, men gerne om et par år. Ventetiden er dog svær at holde til, så jeg påtænker at købe et ur jeg kan bruge som mit daglige beater i mellem tiden, og som holder værdien nogenlunde så det senere kan indgå i en byttehandel med et Submariner. Jeg har altid været fascineret af Omega, og i særdeleshed Speedmaster i en nyere udgave - jeg er ikke er fan af den ældre generation primært grundet lænken. Jeg er ikke fastlåst på Speedmasteren, og har også overvejet bl.a. Tudor's Heritage Black Bay Black, men jeg er meget åben for forslag fra jer.

Så jeg tillader mig at bruge løs af jeres erfaring, og håber på en god sparring i mit valg. 

På forhånd mange tak for jeres (forhåbentlig) mange gode forslag.


Mvh
Martin


Begyndelsen... - tg - 06-10-2016

Hvis et sub er ønske uret, kunne omega Seamaster 2254.50 Peter Blake måske være noget for dig.


RE: Begyndelsen... - jacobzimmer - 06-10-2016

En Tudor Black Bay er nok det tætteste du kommer på en Sub, synes jeg! Det er det ur jeg synes der giver mest for pengene, også har det sit helt eget udtryk Icon_Up


RE: Begyndelsen... - Stensbjerg - 06-10-2016

Hvis uret skal indgå i en handel på længere sigt med en Sub,
Så er en 2254er eller en Tudor ikke noget dårligt valg, 
da det er ure der altid (tror jeg) vil være en vis interesse for.

Men det kommer jo også an på hvor stort dit budget er til det første køb,
Hen imod den Sub som det gerne skulle ende med.?


RE: Begyndelsen... - Willecke - 07-10-2016

Mit budget er et sted imellem 10-20 tusind, tættere på de 20 end de 10. Jeg har intet problem med at købe et brugt ur, og ligeledes har de Sub jeg har kigget på indledende, også været brugte.

Det er vigtigt at pointere at jeg ikke kun vælger et ur pga. videresalgspotentialet, det må lige så gerne være et ur jeg bliver så glad for at jeg ikke vil slippe det igen, så alle forslag er en kærkommen hjælp.

Når det så er sagt, er der meget få "billige" Omega og Tudor til salg på de mere anerkendte sider såsom Chrono og Dreamwatch, så jeg har nogle forbehold i forhold til hvorfor dette mon er tilfældet?


RE: Begyndelsen... - MadsA - 07-10-2016

Jeg har selv et 114060, og det er et ganske fint ur, omend min smag i ure har ændret sig, hvorfor nu jeg foretrækker de de ældre modeller.
İmage

Her er et til sammenligning Icon_smil

İmage

En smule mere elegant vil jeg mene.

Ydermere er det langt mere behageligt at gå med grundet den lave "plastik"-vægt. Forskellen er jo blandt andet, at lænkens led er massive på 114060, mens de på 14060 (og tidligere modeller) er hule. En opgradering som var længe ventet. Kvalitetsmæssigt er 114060 langt, langt foran 14060, men komfortmæssigt mener jeg, at 114060 halter lidt efter. Mikrojusteringen på 114060 er lækker, og jeg gør ofte brug af det.

Hvad du skal købe nu, skal jeg ikke gøre mig klog på, men en joker kunne være Oris Diver 65. Prisen skal nok holde sig pænt, men det er et specielt design Icon_blink


RE: Begyndelsen... - Willecke - 07-10-2016

(07-10-2016, 06:46 AM)MadsA Skrev: Jeg har selv et 114060, og det er et ganske fint ur, omend min smag i ure har ændret sig, hvorfor nu jeg foretrækker de de ældre modeller.
İmage

Her er et til sammenligning  Icon_smil

İmage

En smule mere elegant vil jeg mene.

Ydermere er det langt mere behageligt at gå med grundet den lave "plastik"-vægt. Forskellen er jo blandt andet, at lænkens led er massive på 114060, mens de på 14060 (og tidligere modeller) er hule. En opgradering som var længe ventet. Kvalitetsmæssigt er 114060 langt, langt foran 14060, men komfortmæssigt mener jeg, at 114060 halter lidt efter. Mikrojusteringen på 114060 er lækker, og jeg gør ofte brug af det.

Hvad du skal købe nu, skal jeg ikke gøre mig klog på, men en joker kunne være Oris Diver 65. Prisen skal nok holde sig pænt, men det er et specielt design  Icon_blink

Jeg bliver mindre og mindre i tvivl om at et 114060 er det ur jeg efterstræber mest, når jeg ser dit første billede. Hold nu op hvor er det et flot ur.

Som jeg skrev i mit indledende indlæg så er det netop det jeg syntes er så fascinerende med ure, at man ændrer smag løbende, som man gør sig nogle erfaringer. Jeg syntes personligt at et 114060 tiltaler mig mere pga. den samlede kvalitetsoplevelse, men så igen er dine argumenter for at vælge et 14060 jo ikke til at argumentere imod. Jeg har ikke haft fornøjelsen af at prøve et 14060 endnu, men sammenlignet med et Omega Seamaster PO som i sin tid var det jeg gik efter da min interesse begyndte, så er et 114060 meget komfortabelt på armen.


RE: Begyndelsen... - Willecke - 07-10-2016

(06-10-2016, 05:27 PM)jacobzimmer Skrev: En Tudor Black Bay er nok det tætteste du kommer på en Sub, synes jeg! Det er det ur jeg synes der giver mest for pengene, også har det sit helt eget udtryk  Icon_Up

Jeg er blevet ret vild med Tudor efterhånden, og generelt syntes jeg at de bliver omtalt meget positivt rundt omkring på nettet. Som du skriver, så får man rigtig meget ur til pengene. Har du nogle personlige erfaringer med Heritage serien? Jeg havde oprindeligt skrevet at jeg overvejede et Black Bay Black, men nu syntes jeg at Black Bay Blue begynder at tale mere til mig - men jeg påtænker at se dem i virkeligheden, så man rigtig kan se den blå farve kontra den sorte.


RE: Begyndelsen... - MadsA - 07-10-2016

Vi kan da godt nappe et til, når vi nu er i gang Icon_smil

İmage

Citat:Har du nogle personlige erfaringer med Heritage serien?

Det har Jacob af flere omgange endda Icon_lol Icon_Up


RE: Begyndelsen... - gmt-geek - 07-10-2016

Jeg holder med Mads her! Icon_blink 

 Jeg har et par stykker af den "gamle" 14060 - virkelig en fed klokke!  Icon_Up

Her LNIB - 14060 - swiss only - har aldrig været på armen!

Vh. Jon

İmage
İmage