|
Longines Conquest - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Longines Conquest (/showthread.php?tid=81302) Sider:
1
2
|
Longines Conquest - Jyden - 17-06-2016 Jeg er ny i interessen for ure og har gennem 10 år været den lykkelige ejer af en Seiko Arctura Kinetic, men nu er det snart tid til nyt ur. Overvejer Longines Conquest og vil egentlig gerne forsøge mig med den automatiske variant. Den automatiske version står i ca 7000kr og Quartz versionen til ca 4500 kr. Er uret pengene værd og hvad kan jeg forvente af vedligeholdelsesudgifter og holdbarhed på den automatiske? Sent from my iPhone using Tapatalk Longines Conquest - doxa300 - 18-06-2016 Uret er bestemt pengene værd. I begge udgaver. Så det er spørgsmål om temperament om du vælger auto eller Quartz. Men hvad med at se lidt på seiko dykkerurne da du jo har været glad for dit arctura? Seiko sumo eller shogun i titan? Sent from my iPhone using Tapatalk RE: Longines Conquest - stenstrupigen - 18-06-2016 (17-06-2016, 06:40 PM)Jyden Skrev: Jeg er ny i interessen for ure og har gennem 10 år været den lykkelige ejer af en Seiko Arctura Kinetic, men nu er det snart tid til nyt ur. Overvejer Longines Conquest og vil egentlig gerne forsøge mig med den automatiske variant. Den automatiske version står i ca 7000kr og Quartz versionen til ca 4500 kr. Er uret pengene værd og hvad kan jeg forvente af vedligeholdelsesudgifter og holdbarhed på den automatiske? Der er stor forskel. Det automatiske ur afviger måske 3 - 10 sekunder i døgnet og quartzmodellen vel højst 2 - 3 sekunder på 1 måned. Vedligeholdesudgifter ligger vel på ca 1.500 - 3.000 hvert 5 - 7 år alt efter hvor man går hen og giver uret service. Disse priser er selvfølgelig højere om 5 - 7 år. Der er næsten ingen vedligeholdelsesudgifter på quartzuret. Gangresereve er ca 40 - 45 timer på den automatiske model og 3 - 4 år på quartzmodellen. I det lange lange løb er det nok det automatiske ur, som holder længst da det er nemmere at skaffe dele til eksempelvis når det er 25 - 30 år gammelt. Quartzuret har nok ingne dele til sig efter 25 - 30 år. Til gengæld kan det godt holde så længe med lidt held, og kun skift batteri på det og tryktest det hvert 3 - 5 år. Det hele er en smagssag om hvad man bedst kan lide. Longines Conquest - Jyden - 18-06-2016 Tak for info. De samlede omkostninger pr år over urets levetid er så markant højere for det automatiske ur. Men det er også mest fascinerende med automatikken. Jeg er ikke interesseret i et dykkerur, men andre ure fra Seiko kan sagtens komme i spil. Sent from my iPhone using Tapatalk RE: Longines Conquest - P.N. - 19-06-2016 Hvorfor er der ikke vedligeholdes-omkostninger på quartz-ure ? Det lyder interessant at evighedsmaskinen endelig er opfundet Det gælder dog ikke alle quarts-ure tror jeg, dem jeg har lavet service på har været lige så snavset som mekaniske ure og med smøremidler som tjære. Der skal ikke så meget til før den lille step-motor eller rotor får for meget modstand og ikke får tilført kræfter nok til at fungere. Derudover opstår der de samme fejl med quartz-ure som med alt andet elektronisk udstyr. Komponenter eller print står af og skal fornyes. P.N. RE: Longines Conquest - stenstrupigen - 20-06-2016 (19-06-2016, 11:45 PM)P.N. Skrev: Hvorfor er der ikke vedligeholdes-omkostninger på quartz-ure ? Det lyder interessant at evighedsmaskinen endelig er opfundet Der er lidt omkostninger, men hvis man over 20 - 30 år ofre 3.500,- 4.000 kr på batteriskift og trykprøvninger og måske en minirensning af værket og en polering så er det jo super billigt sluppet. Og efter den tid på 30 år, er det ikke sikkert at uret kan laves når elektronikken smutter, og til urets pris vil de fleste købe et nyt. RE: Longines Conquest - P.N. - 20-06-2016 Jeg ved ikke hvad du mener med en minirensning Mvh. P.N. Longines Conquest - Jyden - 20-06-2016 Min Arctura Kinetic på ca 10 år har aldrig været til service og går upåklageligt. Måske jeg burde få det serviceret, da det meget gerne må holde til de næste 10 :-) Sent from my iPhone using Tapatalk Longines Conquest - KimT - 20-06-2016 Også mit - på tolvte år.
RE: Longines Conquest - stenstrupigen - 21-06-2016 (20-06-2016, 10:16 AM)P.N. Skrev: Jeg ved ikke hvad du mener med en minirensning Jeg mener at ved en del quartzværker kan alt jo ikke skilles af som de mekaniske værker. Deraf mit ord minirensning. Skulle værket gå i stykker efter 10 år sætter man ofte bare et nyt værk i. Man kassere også en del mekaniske ure enten ved bare at lade dem ligge i skuffen i rigtig mange år eller smide det i skraldespanden. Den udgift kan man jo også tage med i regnskabet, som i dette tilfæde er 7.500 kr. Men når man snakker om ure i 4.500 eller 7.500 kr. Klassen synes jeg at beløbene er så små så over 20 til 30 år er det underordnet. |