Urdebatten / Urforum
Rikketik 22. maj 2016 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Rikketik 22. maj 2016 (/showthread.php?tid=81241)

Rikketik 22. maj 2016 - Geodoc - 23-05-2016

Her er nogle få rejseindtryk fra værkstedsgruppens (rituelle) besøg på en af årets Rikketik messer i Houten i Holland.

İmage
Som det fremgår på mundret hollandsk, "De volgende Rikketikbeurs zaal platzvinden: Zaterdag 9 juli 2016"

Det er såmænd ikke så indviklet. Som vejledning bringes nedenstående tabel over ugedagene på hollandsk:
maandag mandag
dinsdag tirsdag
woensdag onsdag (velkendt fra jysk: "Wonsdaw")
donderdag torsdag
vrijdag fredag (Udtaleregler: "v" udtales: "f" - ij udtales ej) - Blot at kalde det, "Fredag" ville have været for let.
zaterdag lørdag
zondag søndag

Næste mulighed for at "lade sig overvælde med - Alt om ure" - er altså: Lørdag d. 9. juli 2016.

Ritualet for et besøg på Rikketik er følgende:
# Vækkeuret ringer klokken "lort" (02:30), hvorefter
# Vi kører klokken "kvalme" (03:00)
# Kl. 08:15 er der morgenmad på et cafeteria, hvis ene fløj ligger i Tyskland, og den anden i Holland.
(F.eks. toiletbesøg, er en klar hollandsk foreteelse)
# Kl. 10:15 er der ankomst til messen - og så går det løs.

Afstanden spiller (praktisk talt) ingen rolle. Der er kun 750 km, hver vej.
Lars var chauffør på andet skifte. Han formåede, at bringe "Prinsessen" til at yde 'formidable' 10,5 km/l.
Mit efterfølgende skifte resulterede i 12,5 km/l. En præstation, der blot udløste kommentaren: "Svagkører".

İmage
Billedreportagen giver sig ikke ud for at være fotokunst; men i højere grad af reportagens karakter.
Her et udsnit af beskedne 8 kvadratmeter remme ud af  hvert fald 200 kvadratmeter udstillede remme.

İmage
Anskaffelsen af en "Kermit", var jo nærliggende.
At kalde uret "et dameur" vil være lige lovligt frisk-fyrs-agtigt, da diameteren er 32 - altså centimeter.

İmage
Der er alt, hvad hjertet kan begære, eller hvad det under ingen omstændigheder begærer:
Lygteure (franske/engelske), Lanterneure, Rejseure, Standure, Armbåndsure (nye/brugte), Vægterure, Hovedure og der var såmænd også et par tårnure.

İmage
Her er et flot spejlbillede af hallens lysarmaturer, lidt skæmmet af en stribe "vanskelige at finde originallænker".

İmage
Værktøj og reservedele er repræsenteret, tør jeg godt sige: I tonsvis.

İmage
Her er et lille "tårn", hvor den opmærksomme iagttager vil kunne genkende nogle karakteristiske Omega og Bulova - kreationer.

İmage
Ure var repræsenteret i alle kvalitets- og prislag. Her f.eks. en stribe JLC Reverso.

İmage
Her er et nydeligt(?) Omega, som jeg intet aner om. Men det er der sikkert andre, der gør ;-)

İmage
Atter et utroligt vellykket billede af hallens lysstofarmaturer; men dog illustrerende udsagnet, "Hvad var der?" - "ALT!".

İmage
En Atmos må der jo også til. Bemærk at motivet er valgt bragt i såkaldt "soft focus".

Sælgeren var af den sjældne kaliber, at han vidste alt om varen, og iøvrigt også foretager service og reparation af Atmos.
Blandt andet demonstrerede han også, hvordan uret arreteres (transportsikres), således at det ikke ville "dalre" fra hinanden på rejsen til DK.

İmage
Atter "en blandet landhandel", hvor Omega's "Timecomputer I & II" er repræsenteret.

İmage
"Digitalure" var også repræsenteret i den antikke ende af aldersspektret  Icon_blink

İmage
En vælsemaskine - komplet, bør ikke mangle på noget værksted.

İmage
Et udvalg af Omega klassikere.

İmage
Et varieret udvalg af de forskellige udgaver af Bulova SpaceView.

Bulova fremstillede til en udstilling, nogle få eksemplarer af "SpaceView", som gimmick og til demonstration.
Udstillingens gæster var bedøvende ligeglade med bulova's mange designs;
men vilde med at kunne se ind til teknikken - og iøvrigt til et urværk, der bestemt ikke fortjener indblik.

Siden da har Bulova leveret flere forskellige udgaver af SpaceView.

Uret står højt på min ønskeseddel, i kategoreien: "Utroligt grimme ure"
Jeg må bare ha' et velbevaret eksemplar.

Med venlig hilsen - Geodoc

RE: Rikketik 22. maj 2016 - whoa - 23-05-2016

Tak for god læsning! Ser ud til at være en sjov tur hvor man får set lidt af det hele!

/insert clever or funny note here\

RE: Rikketik 22. maj 2016 - gmt-geek - 23-05-2016

(23-05-2016, 02:12 PM)Geodoc Skrev: İmage
Her er et nydeligt(?) Omega, som jeg intet aner om. Men det er der sikkert andre, der gør ;-)

Hey torben

Takker fordi du deler!  Icon_Up

Og jo - jeg ved hvad det er for en Omega!

Det er en ref. 166.068 - skiven er dog replacement....

Den ses også på dit næst sidste billede "Et udvalg af Omega klassikere." - i den nederste kasse til højre - her med den originale(udsagn da billedet ikke er skaprt nok) "banana" skive... :-)

Vh. Jon

RE: Rikketik 22. maj 2016 - maclerche - 23-05-2016

En vælsemaskine - komplet, bør ikke mangle på noget værksted.

Eller på noget Museum  Icon_e_biggrin1

Ser ud til at i har hygget, altid spændende at se hvad i er stødt på…. måske man skulle gøre alvor af sådan en tur…
Dejligt at i gider berette om jeres oplevelser på disse ture….  Icon_Up

RE: Rikketik 22. maj 2016 - Geodoc - 23-05-2016

(23-05-2016, 05:20 PM)gmt-geek Skrev:

Hey torben

Takker fordi du deler!  Icon_Up

Og jo - jeg ved hvad det er for en Omega!

Det er en ref. 166.068 - skiven er dog replacement....

Den ses også på dit næst sidste billede "Et udvalg af Omega klassikere." - i den nederste kasse til højre - her med den originale(udsagn da billedet ikke er skaprt nok) "banana" skive... :-)

Vh. Jon

Tak for din opdatering om "hvad det var jeg så"  Icon_blink  - Netop det omtalte ur var jeg meget i tvivl om.
Samme tvivl var ikke til stede ved billedet "med et udvalg af Omega klassikere", for der genkendte jeg positivt "Banana".
Da jeg ikke er "super ferm" i det Omega-segment, nøjedes jeg med at beskrive uret som "et nydeligt Omega"  Icon_rolleyes - hvis familieskab nu er opklaret - Super  Icon_Up

Der var ellers alle muligheder for "at købe sig fattig" i alverdens lækkerier; men jeg holdt mig i skindet (denne gang)  Icon_cool

Med venlig hilsen - Geodoc

RE: Rikketik 22. maj 2016 - Lars - 24-05-2016

(23-05-2016, 05:29 PM)maclerche Skrev: Eller på noget Museum  Icon_e_biggrin1 

Hej Henry.
Ja, og museet ligger nu hjemme hos mig.... Icon_lol Icon_lol Icon_lol  
Den kræver lidt istandsættelse, men da knivene er iorden, skal den nok blive funktionsdygtig igen....
Når jeg starter på projektet skal jeg nok komme med en restaurationsrapport når jeg er færdig med den.
Den første reparation ligger og venter på den, så det bliver et projekt med følger.... Icon_eek

@Geodoc. Tak for det dejlige selskab, som sædvanlig hyggeligt og underholdende.
Med hensyn til Lanterneure. Haves der selvfølgelig lekture på hylden, så vi må snart have et kursus mere.... Icon_e_biggrin1
Og ja de er gamle, 1600-tallet, og kun med en viser i starten, to visere kom nok i 1700-tallet. De blev jo så senere overgået af standurene og Lygteurene..... Icon_smil

Mvh
Lars

RE: Rikketik 22. maj 2016 - Lars - 09-07-2016

Så ruller bussen igen.
Kører kl 2 denne gang... Icon_e_biggrin1
Så burde vi ankomme til åbningen, trods advarsel om vejarbejde i Holland. Har brugt lidt tid på at komme uden om, og nu vil tiden vise om det lykkes....
Lover ikke at tage alt for mange billeder eller glemme det....
Det er lige overvældende hver gang... Icon_drool
Foreløbig skal der købes 2x Kermit, 2x alm Sub og hvis muligt 2x Pepsi, ja refnr dem kan i jo..... Icon_blink
Bliver lidt spændende om det kan fås altsammen, men det plejer jo at være der, så mon ikke.... Icon_smil
Hyg jer nu.
Vi kommer ihvertfald til det... Icon_e_biggrin1
Mvh
Lars  Icon_+1

Rikketik 22. maj 2016 - jacobzimmer - 09-07-2016

Hold os gerne opdateret, og hellere et billede for meget end et for lidt!

Sent from my iPhone using Tapatalk

RE: Rikketik 22. maj 2016 - Lars - 09-07-2016

Det er jo det der er mit problem. Glemmer og tage billeder, der så meget at kigge på.... Icon_drool  Icon_drool  Icon_drool
Mvh
Lars