Urdebatten / Urforum
Swatch Group - reservedele, hvad nu? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Swatch Group - reservedele, hvad nu? (/showthread.php?tid=80682)

Sider: 1 2 3 4 5 6


Swatch Group - reservedele, hvad nu? - maclerche - 04-12-2015

Swatch group har for længst meddelt at de ikke længere vil levere værker til producenter 
som er uden for Swatch Group. Efter den. 31/12-2015 altså med starten af 2016 er det også slut med at levere reservedele til små uafhængige urmagere.
Hvad urene angår vil det så vidt jeg kan finde ud af så vil følgende mærker være berørt:

Longines
Omega
Rado
Union Glashuette
Breguet
Harry Winston
Blancpain
Glashuette Original
Jaquet Droz
Leon Hatot
Tissot
Balmain
Certina
Mido
Hamilton
Calvin Klein
Swatch
Flik Flak

Så er der værkerne. Her bliver vel også et problem af en vis størrelse, da Swatch Group heller ikke ønsker at levere reservedele til ETA værker.
De vil selvfølgelig stadig levere til deres servicecentre, men efter hvad jeg kan forstå har de også her sorteret stort set alle fra med deres store krav til værkstederne.
Christian fra Watch guy UK, har skrevet en del om problemet og også været i kontakt med Swatch Group. Efter hvad jeg kan læse så er 70% af hans reparationer på en eller anden måde afhængig af dele fra Swatc Group, ikke mindst ETA dele....
Vintage samlere kan blive hårdt ramt. Hvem gider eje et ur til 20.000,- og så skulle give måske 7-10 tusinde for et service fordi at kun fabrikken kan gøre det pga. manglende dele. Her vil f.eks et sprit nyt Tudor med ETA- 2824-2 vel også blive ramt.
Hvad med/alle de andre ure? F.eks. et Certina eller Tissot til 3-6 tusinde. Tror de at folk ønsker et service på mange tusinde for disse ure. Eller hvad med et Longines Legend Diver.... Hvad bliver fremtiden for alle disse ure?
Jeg vil gerne høre jeres meninger og tanker om emnet. Ikke mindst dem i branchen som vil blive berørt, hvad har i gjort jer af tanker og tiltag?
Jeg håber og ønsker en god sober debat om emnet og linker herundre til debatten fra watch Guy UK.

http://watchguy.co.uk/swatch-group-parts-policy/



RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - P.N. - 04-12-2015

Det er en skam at dåbsattesten er tæt på udløbsdatoen Icon_lol for nu bliver der da rigtig brug for dem der har lært faget i den gamle skole.
For reparation af vintage ure tror jeg der vil gå mange år før det bliver et problem at finde reservedele men hvis der fra starten bliver lukket for dele til de nyere værker bliver det selvfølgelig et problem indtil der igen vil dukke reservedelsforhandlere op på nettet. Det grå marked kan ikke undertrykkes.

Jungletrommerne fortæller endvidere at der er ved at blive etableret fabrikker udelukkende med henblik på produktion af kopi-reservedele. Nørderne går trange tider i møde for hvordan sikrer man sig mod Franken eksemplarer hvis der tilbydes kopireservedele ?

P.S. Har du set min besked Henry ?


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - maclerche - 04-12-2015

(04-12-2015, 06:35 PM)P.N. Skrev: P.S. Har du set min besked Henry ?

 
Nej, ikke modtaget noget … ?


(04-12-2015, 06:35 PM)P.N. Skrev: Jungletrommerne fortæller endvidere at der er ved at blive etableret fabrikker udelukkende med henblik på produktion af kopi-reservedele. Nørderne går trange tider i møde for hvordan sikrer man sig mod Franken eksemplarer hvis der tilbydes kopireservedele ?

Ja det har jeg også tænkt på, det bliver en værre gang miskmask…  jeg ved ikke hvor mange ETA-2824-2 der er produceret, men det er mange og mange af dem sidder i ure  i prislejet 5 - 10.000,- og de skal jo have en stump af og til så jeg tænker ikke at det "grå" marked kan udfylde det hul. Der vil jo sikkert blive holdt godt øje med at serviceværkstederne ikke sælger dele ud af bagdøren...


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - willy - 04-12-2015

How can people be critical about watch brands,who in the minds of many watch nerds cannot do wrong. Icon_lol Icon_lol Swatch are just doing what many high end brands have been doing for years.When will people wake up to the fact,that brands have no morals concerning customers.Its all about money,but many who cannot see longer than the end of their own nose,will still keep on believing that brands have morals or concerns for their customers.How naive can you get?But in this world people often get what they deserve.This is just another nail in the coffin for mechanical watches,and it is what you get for not being critical of watch brands.
                          The general public will not even realise what is happening.They will  in time,just abandon mechanical watches.But nothing new here,the mechanical watch industry is already in decline.If only watch enthusiasts had created a organisation for themselves,like  car users have with say the danish FDM.Swatch are doing something that the EU put a stop to when the motor industry tried to do the same.Now you can get your car serviced anywhere,and you are not forced to use manufacturer workshops.Swatch are trying to do the same,without breaking the law Icon_smil

                                              This will only really have an effect over time,like PN said.I made up my mind a few years ago,that i would not buy watches from certain brands ever again,because of their high service prices and lousy service.AP and Patek are top of my never buy list.Last time i sent a time date only watch to Patek,it took 6 months before i got it back again.But believe it or not,we still have some people who believe this is acceptable behaviour.But to be fair Patek are not the only brand who offer this kind of lousy service.And guess what? They will not be the last.Watch nerds in general are a uncritical bunch,they care more about other people patting them on the back,than the problems that can back fire on them.

                                     I for one am very very sorry about what is happening to something i love.But i feel more sorry for all the watchmakers out there,that are getting their livelihoods taken from them.The Swatch group are digging their own grave,by destroying the very people that made the mechanical industry great in the first place.And after the Japanese Quartz threat that nearly destroyed the Swiss watch industry,who was it that created the resurge of mechanical watches?It was the watchmakers and enthusiastic watch nerds that created Time Zone and thousands of other watch sites around the world.And this is how they repay them! The only comfort i get from all of this,is the knowledge that they are digging their own graves for their future demise.


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - TioMalo - 04-12-2015

Der har været årevis ETA del producenter. Dette kan man studere nærmere når man logger på - f. eks. - cousinsuk.com. Firmaet er en respekteret handler af reservedeler og alt andet urrelateret. I hvert fald siden begyndelsen af millennium har man kunnet købe stumper til forskellige in house urværker, både i original og after marked udgaver + stumper til div. ETA-kalibre, ligeledes i originale og after marked versioner.
Jeg er ikke urmager og derved ikke i stand til at bedømme kvaliteten, men har absolut aldrig hørt noget ondt om disse uoriginale / piratstumper.
Mon ikke løsningen ligger i den retning ?
Og, i længden går man nok væk fra de schweiziske værker og hanker op med japsere - det gør man jo allerede i dag hos mange micromærker.

Mvh. John


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - Stensbjerg - 04-12-2015

Og 75% af ens bekymringer bliver aldrig til noget..


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - maclerche - 04-12-2015

Det er muligt at der ikke er grund til bekymring, men muligheden for originale stumper er vel ikke uvæsentligt hvis du vil renovere f.eks en gammel speedmaster eller lign…
Rådet fra stort set alle har da været at man med "swiss" på skiven var sikret dele langt ud i fremtiden modsat de japanske værker hvor dele hurtigt udgik…


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - stenstrupigen - 04-12-2015

Seiko - Selitta - Sophod og Seagull vil lave værker og stumper for at kompensere for ETAs manglende vilje. Men nogle urmagere har stadig originale stumper efter den 1. januar 2016 indtil lager render ud.

For over 10 år siden blev det besluttet at ETA over en årrække skulle stoppe leverig af værker til mærker uden for Swatchgroup, og senere også reservedele.

Nu her er der intern uenighed inden for Swatchgroup om dette her var klog, fordi andre producerer de manglede værker og reservedele. Swatchgroup vælger kontrol fremfor forsat at tjene penge på reservedele, men der er uenighed om, om det er klogt nu virkeligheden på deres beslutning nærmer sig.

Men vil man have at tingene skal være fra ETA så til en AD med uret.


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - P.N. - 05-12-2015

Hvis man accepterer Scwatch GROUPS politik og udelukkende får lavet service ved AD-ere er der jo ingen problemer. Så længe der er kunder nok der tolererer det,(og alt hvad  det indebærer) bliver det sikkert ikke ændret.
I mit univers er det utroligt hvad "urtosser" accepterer med hensyn til pris og leveringstider på service. Det er jo en guldgrube at drive service-værksted på de betingelser.
Det kan være jeg på et tidspunkt skal sætte mit reservedelslager til ETA-værker på auktion, det kunne sikkert blive et pænt tilskud til pensionen Icon_flag 


P.N.


RE: Swatch Group - reservedele, hvad nu? - whoa - 05-12-2015

Igen bliver man glad for sine ure med miyota 9015 ;-)

Groft sagt, så længe der er folk der er villige til at finde sig i måneder lange service tider og sindsyge priser, så ændrer det jo ikke noget! For eta er jo eksklusivt.......

Det er udbud og efterspørgsel! Samme grund til Apple kan leve og tjene kassen :-D folk er mange gange forblændet og ukritiske, fordi man falder for reklamer osv! Men bliver da spændende at se om det er det første spade stik til graven eller om de kører videre stærkere end "før"

-whoa-