Urdebatten / Urforum
Køb af Seiko Sumo - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Køb af Seiko Sumo (/showthread.php?tid=79359)

Køb af Seiko Sumo - Stratocaster - 24-08-2014

Hej

jeg overvejer at købe mit første, automatiske ur- et Seiko Sumo med sort skive.

Jeg har dog et par spørgsmål i den forbindelse:

Jeg har læst at aut. ure og magnetisme er et no-go. Hvor meget magnetisme snakker vi om her? Jeg spiller guitar (pickup'erne er magneter), og der er jo en højtaler i sådan en guitarforstærker. Jeg roder ikke med forstærkeren ud over at tænde og slukke for den. Jeg arbejder meget ved en computerskærm- kan dette påvirke uret?

Hvor meget kan sådan et Sumo holde til? Jeg bruger et G-shock Master of G, som hverdagsur, og jeg forventer jo ikke, at Sumoen kan tåle det samme, men jeg håber, den kan tåle lidt?

Hvor er det bedst at købe frs? Der er tit snakke om at købe direkte fra Japan, men jeg kan se, at man kan købe det via Amazon.co.uk også, så man handler i EU og dermed undgår told.

Kan man anvende sådan et Sumo til pænt/festbrug, eller er det for klodset/stort til dette?

Er det et ur, man kan have for livet (altså god kvalitet), hvis man passer godt på det?

Jeg har læst, at en del Sumo'er ikke har markørerne sat 100% korrekt, og at viserne ikke altid rammer spot on. Hvordan sikrer man, at man får et ur, som er 110 procent i orden?

Og endeligt: Hvad koster et MM 300 brugt, og kan der nurses om dette, så det kommer i topform? (fjerne ridser etc)?

Endeligt har jeg dét indtryk, at Seiko er god value for money- hvad ville et "Sumo" koste hos andre mærker?

Hvad skal forvente uret taber/vinder pr. dag?

Er der noget, man som Newbie skal være opmærksom på?

Re: Køb af Seiko Sumo - johnfyn - 25-08-2014

Hej & velkommen til,

John (JoePete) dukker jo nok op med et detaljeret svar på dine spsm., men indtil da kan jeg prøve at skrive mine input:

-ingen problemer med magnetisme i den størrelse der kommer fra guitarer, PC, el. lign.

-et SUMO kan holde til det samme eller mere som et G-Shock, men nu kommer det jo lidt an på hvad du mener med "holde til" - er det overfor vand, stød (G-force), ridser, varme, kulde mm...?

-det er vist hip som hap - du er jo nok lidt bedre beskyttet (EU lovgivning) ved køb i UK, men vi er en del på dette forum der har købt ure på nettet i Japan uden nogen som helt problemer!

-smag og behag - det kommer jo an på alder, størrelse mm. (altså din - ikke urets!), men det mener jeg sagtens det kan!

-der bliver jeg som de siger på tyske en smule "überfragt" - der må en ekspert på banen!

-de andre spsm. gik på SUMO, men det er jo ikke det samme som en MM300??? En MM300 kan vel findes til 10-12k DKK komplet i fin stand. Ure vil med tiden få nogle små ridser (med miindre de altid ligger i boksen!) og de kan poleres væk af en prof., men det vil jo altid tage noget af materialet væk og jeg tror det vil være billigere at købe et nyt ur uden ridser hvis det er det du vil have!

-Seiko laver ure som er "good-value-for-money", men det er der jo også andre der gør - og Seiko laver også ure som bestemt ikke er "good-value-for-money"

-med rette service og regulering skal et SUMO eller et MM300 kunne gå indenfor et par sek. om dagen (max) i mange mange år.

Prøv at søge på "SUMO" eller "MM300" på forum, der har gennem tiden været en del skriv om disse fine ure, især af i starten omtalte "JoePete", som vel er en af Danmarks mest vidende m.h.t. Seiko-ure Icon_smil

-