Urdebatten / Urforum
Renovering - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Renovering (/showthread.php?tid=76853)

Renovering - RunesS_phpbb3_import15750 - 28-01-2012

Er der nogen herinde der har erfaring med at få ordnet en gammel chrom kasse? Jeg tænker mere omkring hvilke firmaer?

Har en lille sød knast-kronograf liggende som bare skriger på at få chromen i orden, når værket også får en tur... Ikke noget særligt dog.

Re: Renovering - hannover_dk - 28-01-2012

RunesS Skrev:Er der nogen herinde der har erfaring med at få ordnet en gammel chrom kasse? Jeg tænker mere omkring hvilke firmaer?

Har en lille sød knast-kronograf liggende som bare skriger på at få chromen i orden, når værket også får en tur... Ikke noget særligt dog.
Jeg er med på en lytter. Jeg har ladet mig fortælle, at modsat forgyldning som altid blir godt, så er forkromning besværligt. Jeg har en enkelt gammel krono som er nyforkromet - og det er perfekt - ser ikke mystisk ud til den, bare velholdt, og der er ikke spor problemer med det, men jeg modtog den sådan fra et af østlandene.Lytter med på løsningsforslag
vh

Re: Renovering - RunesS_phpbb3_import15750 - 28-01-2012

hannover_dk Skrev:
RunesS Skrev:Er der nogen herinde der har erfaring med at få ordnet en gammel chrom kasse? Jeg tænker mere omkring hvilke firmaer?

Jeg er med på en lytter. Jeg har ladet mig fortælle, at modsat forgyldning som altid blir godt, så er forkromning besværligt. Jeg har en enkelt gammel krono som er nyforkromet - og det er perfekt - ser ikke mystisk ud til den, bare velholdt, og der er ikke spor problemer med det, men jeg modtog den sådan fra et af østlandene.Lytter med på løsningsforslag
vh
Det var lige det, jeg ville høre, John! Tror det ville passe den lille fyr fint. Så kan han rigtig blive nydt på håndleddet, og komme lidt ud. Det har han nok savnet de sidste, hmmm... 20 år.

Er i min søgen faldet over et firma i Canada, men de forkromer ikke(kan ikke lige huske grunden) og ellers et par folk i USA. Men det er jo en længere shipping tur, som jeg gerne ville undgå.

Re: Renovering - TDN - 28-01-2012

Hej!

Folk der restaurerer gamle biler får vel ofte forchromet alverdens små dimser til bilen, mon ikke en af disse kunne smide et urkasse med ned i karet, eller er det en anden type forchromning? Har da set en del bilprogammer hvor de sender dele til forchromning så mon ikke de findes i DK.

Mvh
Thomas

Re: Renovering - Steff_DK - 28-01-2012

Er der ikke et rimeligt heftigt indhold af nikkel i sådan noget? Tænker på allergier osv ...

Thomas... Jo, men jeg har to forbehold...

Det ene er det samme som Steff's. Jeg ved ikke hvor godt det chrom er ang. hudkontakt, eller om der overhovedet er et problem.

Det andet er at de skal vide hvad de laver, når de arbejder på en urkasse, da vi snakker små tolerancer. Her tænker jeg ikke de ydre ting, men mere at kassen indre dimensioner skal holdes rimelig korrekte.

Men hvis der en af disse firmaer kunne det, ville det jo være fint.

Re: Renovering - hannover_dk - 28-01-2012

Jo der er nikkel i, men jeg har gamle forkromede ure og ingen som helst problemer med det - det er helt individuelt - men hvis rune ikke ved det kan han jo købe et forkromet ur - de koster ikke møjt hvis det bare er en test
vh

hannover_dk Skrev:Jo der er nikkel i, men jeg har gamle forkromede ure og ingen som helst problemer med det - det er helt individuelt - men hvis rune ikke ved det kan han jo købe et forkromet ur - de koster ikke møjt hvis det bare er en test
vh

Nu gik mit forbehold på, om det var en anden formulering af legering, som bliver brugt på ure, for at være lidt mere hudkontakt venligt. Men igen, dette er et rent teoretisk forbehold, som jeg ikke har undersøgt.

Jeg har aldrig haft problemer med div. vintage, forkromede ure.

Re: Renovering - columbo - 29-01-2012

Jeg kan ikke huske om man kan Rhodinere på en forkromet urkassen men jeg kan huske at jeg en gang lavede et projekt som jeg ikke helt ved hvordan endte...

Nogen bud?

Rhodium vil selvfølgelig stå blankere...

Re: Renovering - RunesS_phpbb3_import15750 - 29-01-2012

Columbo Skrev:Jeg kan ikke huske om man kan Rhodinere på en forkromet urkassen men jeg kan huske at jeg en gang lavede et projekt som jeg ikke helt ved hvordan endte...

Nogen bud?

Rhodium vil selvfølgelig stå blankere...

Ikke nogen dårlig idé! Jeg tjekkede lige hos nogle af amerikanerne, og en af dem skriver:
"Rhodium (very hard, durable, & hypoallergenic)"

Det var specielt det med holdbarheden jeg var nervøs for, da den eneste rhodium belægning jeg har arbejdet med er på værkdele. Den er ikke superholdbar.