|
MeisterSinger - den énarmede - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: MeisterSinger - den énarmede (/showthread.php?tid=76852) Sider:
1
2
|
MeisterSinger - den énarmede - Claus_K - 28-01-2012 Det er jo ikke mange af dem man ser rundt omkring, så jeg tænkte jeg lige kunne give et par billeder og ord, med på vejen. Først og fremmest specifikationerne: Model: N° 01 Værk: ETA 2801-2 (manuelt/håndoptræk) Størrelse: 43mm Vandtæthed: 50m Gangreserve: 42 timer Glas: Antirefleksbehandlet safirglas Hjemmeside MeisterSinger laver flere modeller, og generelt for dem alle er at de har et utrolig simpelt design, der er understøttes af, at de fleste modeller kun har én viser. Kvaliteten er virkelig høj! Jeg købte dette brugt, og det havde helt klart været båret (remmen var slidt) - men på trods af hyppig brug, fremstår kassen stadig flot og skarp - ja nærmest ny. Opbygningen er med en relativt flad kasse, og et let buet safirglas. Hornene er ret stejle nedadgående, hvilket bevirker at uret - trods sine 43mm - passer godt til selv små håndled (mit er 16cm, og hornene hænger ikke ud over siderne). Designet er tydeligt "less is more", og selvom der kun er én viser, så er det faktisk temmelig let at aflæse tiden. Markeringerne er delt op i timer, dernæst 30 min. intervaller, 15 min. intervaller, og til sidst i 5 min. intervaller. Opdelingen gør, at man hurtigt kan konstatere om visereren er før - på - eller efter - et givent 5 minutters interval - med andre ord, kan man altså let aflæse tiden med 2 minutters præcision. Hvis man kigger efter, kan man sagtens ramme det præcise minut Skiven på denne model er råhvid/"off white" - viseren er sort, og ingen af dem har lume (så aflæsning i mørke er no-go) Det buede glas har en optisk forvridning, som udover at give en smule forstørrelse, i det hele taget bare er meget charmerende (ligesom plexiglasset på den klassiske speedy). Bagkassen er nydeligt dekoreret, og de mange små halvmåner, der er markant indgraveret i bagsiden, sikrer en skridsikker overflade, der gør, at uret sidder rigtig fint "fast" på hånden. Det er ubetinget det ur jeg har haft (blandt mange!), som rykker sig mindst rundt på håndledet - det sidder der bare Kronen er en fornøjelse. Den er stor, og roterer rigtig smidigt. Ved rotation kan man føle en behagelig modstand, som helt sikkert skyldes en kraftig pakning, der sidder i kronerøret og sikrer vandtætheden. Kronen er præget med MeisterSinger logoet. Det er selvsagt svært at måle værkets præcision, med hverken en minut eller sekundviser. Men i de ca. 14 dage jeg har gået med uret, har jeg ikke konstateret afvigelser - det går i hvert fald stadig inden for samme minut, hvilket er tilfredsstillende. Da der ikke er dato på, ser jeg det kun nødvendigt at stille det to gange årligt, hhv. sommer/vintertid. Rem (og spænde) er ikke originale. Remmen er en Hirsch 'Grand Duke'. Den er tyk, har en super lækker forarbejdning, og er ifølge Hirsch vandtæt til 100m (da læderet er behandlet så det absorberer ikke vand overhovedet). Her er et par billeder, for en god ordens skyld: ![]() ![]()
Re: MeisterSinger - den énarmede - hannover_dk - 28-01-2012 Godt beskrivende. Ingen tvivl, her er "less is more" det valgte princip. Der er ikke noget ved det som jeg ikke synes er ret flot - og kan man vænne sig til kun en viser, og ikke lige ha behov for at kende tiden lige på minuttet - så er det givet et ur folk vil lægge mærke til - der er sådan lidt instrument/stopur over det vh Re: MeisterSinger - den énarmede - Claus_K - 28-01-2012 hannover_dk Skrev:...så er det givet et ur folk vil lægge mærke til... Helt bestemt! ...jeg har aldrig fået så mange spontane kommentarer for et ur Re: MeisterSinger - den énarmede - baun - 28-01-2012 Tak for et fint indlæg og super fine billeder. Det er et ur som helt ummiddelbart er tiltalende. Enkelt stilrent og tidsløst. Jeg ville ikke kunne vænne mig til at se tiden på denne måne, når jeg ustanseligt skifter ur, men gik man kun med det er det jo bare en vanesag. "Less is more" - jow, men der er jo faktisk gjort en del ud af visse detaljer fx. elsker jeg når man gør noget ud af bagkassen. Det kan jo ikke ses når uret bæres, men alligevel er det en super kvalitet hos et ur, når der er gjort noget ud af bagsiden - og her er det jo gjort så nydeligt. Billederne er ikke skarpe nok til at jeg kan sige noget om kvaliteten - fx. sammenlignet med en Omega bagside, men umiddelbart ser det fint ud. Der er også noget over det lille symbol.... det er vel et kvindebryst med en lille gajol..... eller ? Hvis det skulle leve helt op til "Less is more" skulle det i min verden ikke være mere end 38 mm.... men det er jo bare en gammel Vintage tosse.... Og det er jo også morsomt at et "less is more" ur netop så synligt at det må kommenteres Herligt at nogen dog prøver nye veje.... men svært. vh Baun Re: MeisterSinger - den énarmede - guru13 - 28-01-2012 Jeg har også været der , for nogle år siden. Og jeg var lige så imponeret over uret som helhed, i forhold til de utallige mærker jeg har været igennem. Det jeg havde, var 38mm modellen og med glasbagkasse. ![]() ![]() Og jow, det gav mange komplimenter. Re: MeisterSinger - den énarmede - Hans Jørgen - 02-02-2012 Flot anmeldelse af et spændende og ikke ofte set ur.. ..jeg har været der, men har absolut behov for to visere, hvis ikke også gerne en sekundviser (går uret endnu..?) De laver faktisk også en mega spændende chronograph med tandhjlu lavet vha stereolitografi... Re: MeisterSinger - den énarmede - Sociologen - 03-02-2012 Lækkert ur - fin gennemgang. Tak for det Dette ur bliver ved med at spøge i mine tanker - selvom jeg endnu har til gode at se det IRL. Jeg har kigget lidt på nettet og kan se, at der er flere "udgaver" og til noget forskellige priser. Er det kun den viste "NO 01", som er 43 mm (eller større)? Har også set på nettet, at det eksisterer en "NO 03" og en "Jaaro"... Hvad kan man forvente at brugtprisen for LNIB vil være? Hvordan er remmens kvalitet? Re: MeisterSinger - den énarmede - Stefan Garvig - 05-02-2012 Du skriver, at den enkle timeviser roterer én gang pr. døgn. Men skiven er jo inddelt i kun 12 timer, så viseren må vel rotere én gang i løbet af 12 timer. Venligst Stefan Garvig Re: MeisterSinger - den énarmede - Claus_K - 05-02-2012 Stefan Garvig Skrev:Du skriver, at den enkle timeviser roterer én gang pr. døgn. Men skiven er jo inddelt i kun 12 timer, så viseren må vel rotere én gang i løbet af 12 timer.Selvfølgelig Sociologen Skrev:Lækkert ur - fin gennemgang. Tak for detJeg gav lige over 4K for mit - 1 år brugt, men i flot stand. Remmens kvalitet fejler intet. Jeg kan dog ikke sige meget mere, da den var for lang til mig, og jeg skiftede til min favorit-rem: Hirsch Grand Duke. Re: MeisterSinger - den énarmede - Sociologen - 05-02-2012 4K ville jeg også gerne give for dette ur Er det Hirsch-remmen, der sidder på uret på billederne? Den ser super ud. |