|
Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus (/showthread.php?tid=76314) |
Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - Joepete - 16-09-2011 Seiko Marinemaster SBDX001 (MM300) og Breitling Superocean Steelfish X-Plus (SO) Via mail har jeg igennem nogen tid korresponderet med en af forummets brugere. Han spurgte på et tidspunkt til, hvordan jeg ville sammenligne Seiko Marinemaster 300 med Breitlings Superocean Steelfish X-Plus. Umiddelbart, gav jeg mit hurtige besyv med, men efter nogen tid, begyndte jeg at tænke lidt nærmere over de to ure. Priserne på de to modeller ligger meget tæt på hinanden i nylignende brugt stand, og derfor kunne det være spændende, at gå et spadestik dybere med sammenligningen, synes jeg. Nedenstående er IKKE skrevet for at kåre en vinder mellem de to ure, men snarer for at fremhæve plusser og minusser ved de to modeller. Sammenligningen er min dybt subjektive mening, og derfor er I velkomne til i tråden, at komme med Jeres betragtninger, så sammenligningen kan nuanceres lidt. Tak. Urkassen: Seikos monocoque kasse er super lækker, og vidner om, at der i konstruktionen er tænkt meget på at minimere steder, hvor vand kan komme ind. Kassen er både kraftig og tung, har en rimelig finish og indeholder samtidig en lang række væsentlige detaljer om ”kassens indhold”. 300m vandtæthed er ikke prangende, men Seiko er kendt for at lave professionelle divere, som kan holde til den rating, som står på skiven, I PRAKSIS. Og ret beset, så kommer vi desk-divere jo nok ikke ned på 300 meter … Breitling urkassen virker slankere og mere harmonisk end MM300 kassen. SO har skrue bagkasse og indbygget helium escape valve i urkassen. En god og gennemprøvet løsning. Kassen er holdt i både blankt og børstet stål. Flot 2000m vandtæthed er summen af en velkonstrueret kasse (og krone). ![]() Lynette: Seiko MM300 lynetten er noget af det bedste, som jeg til dato har prøvet. 120 faste og præcise klik med den helt rette lyd og feel, og så er den ION platede overflade både smuk og holdbar. Breitling lynetten har det karakteristiske ”Breitling-look” og fungerer efter hensigten. Den er holdt helt i stål og har et flot spil imellem børstet og blankt stål. Klikkene er lidt hakkende og lynetten kan med kardinalmarkeringerne let hænge i en trøje og det er jo ikke så smart. ![]() Skive: Begge skiver er meget flotte og har stålindrammede markeringer. Breitling skiven har et flot cirkulært mønster, og generelt et lidt mere utraditionelt design end skiven på MM300. Jeg kan rigtig godt lide Breitling skiven, men den har en kende meget tekst og så er 24 timers tallene er lidt malplacerede. Plusser er dog det smukke logo og det stålindrammede dato vindue. Seiko skiven er ”lige ud ad landevejen” – ingen svinkeærinder her. Lidt kedelig men til gengæld er den let at aflæse og man fornemmer tydeligt, at der er tænkt mere over funktion end design, og det er i og for sig i orden. Visere: Her skuffer Breitling SO med tynde vanskeligt aflæselige visere i en gennemsnitlig finish. De passer dog meget godt på den ”lille” skive, så alt i alt godkendt – men heller ikke mere. MM300 har smukke visere, som er børstet og har et historisk hint. De er lette at aflæse i både lys og mørke. Flot, enkelt, funktionelt og lige i øjet til uret. Lume: Breitling SO har en god lume i forhold til andre Breitling ure, synes jeg. Især de runde markeringer og lume perlen lyser godt og flot. Den er dog ikke i nærheden af at lyse lige så meget eller længe som Seiko MM300. MM300 er ikke den Seiko, der lyser mest, men til gengæld holder lumen godt og længe, og markeringer og visere har et godt og kraftigt lag lume appliceret. ![]() Krone: Breitling kronen er kraftig og let at betjene. Den har en kraftig kronepakning og er i det hele taget vellavet. MM300 svageste ”led” er kronen. Seiko kunne sagtens her have lavet en anden og bedre konstruktion, så uret holdt en langt højere vandtæthed og virkede mere gedigent alt i alt. Lænke: Breitling lænken vil for nogle være lidt bøjelig i det, men efter min mening er den super behagelig og bærer det tunge ur super godt. Foldelåsen gør jobbet godt, men er ikke helt i øjet efter min mening. Jeg kan rigtig godt lide spillet mellem de børstede yderled og de blanke inderled – det står godt til urkassen og lynetten, men jeg kan godt forstå, såfremt nogle synes, at det er lige i overkanten. MM300 lænken bærer uret godt, men har lidt tynde led, for et ur i denne prisklasse. Den geniale clasp, som kan justeres mens uret sidder på armen, er dog både funktionel og super godt konstrueret. Foldelås med tryk knap udløser er også et plus for mig, men alt i alt kan lænken ikke helt holde med SO lænken. ![]() Værket: Godt forarbejdet og veljusteret ETA 2824-2 værk i Breitlingen. Det fungerer godt og upåklageligt, er robust, stabilt og ikke særligt servicekrævende. I orden men ikke prangende til prisen, synes jeg. Dog kan jeg sagtens forstå argumenterne FOR at benytte lige netop dette værk, så ikke flere klager herfra ! MM300 er udstyret med et neddroslet Grand Seiko værk, som er justeret i færre positioner end storebroderen. Værket er heller ikke justeret for temperatur, men det er et rigtig godt og velkonstrueret værk, som efter min mening, giver Breitlings 2824 værk baghjul. Gummirem: Breitlingens gummirem er både blød, bøjelig, robust og yderste behagelig at bære. Ydermere, så matcher Diver Pro gummiremmens sorte farve Breitling SO´s skive super godt, så alt i alt, er jeg meget imponeret over denne rem – og remmen til/på uret ! Seiko MM300 gummiremmen peger i sit design tilbage til den oprindelige gummirem, som anvendtes på Seikos første monocoque prof. diver. Den er dog både hård og ikke særlig behagelig, så det er nærmest ”no contest” mellem de to gummiremme … ![]() Overordnet indtryk: Med en Seiko MM300 får man et ur, som er true inhouse made fra ende til anden. Det er, synes jeg, utrolig imponerende, at Seiko kan levere dette, i denne priskategori, og at de kan gøre det så overbevisende, som tilfældet er. Det opvejer til dels, at Seiko ikke har samme brand værdi som Breitling her i Europa. På den anden side, så vil nogle ikke tillægge inhouse værdien så stor betydning, som brand værdien, og så er vi jo et andet sted igen. Jeg kan rigtig godt lide begge ure. De er meget forskellige, på trods af, at de begge er dykkerure. Seiko MM300 har et tydeligt historisk inspireret design, og det holder jeg rigtig meget af. På den anden side, så kan jeg også rigtig godt lide, at Breitling SO er helt sin egen, og stadig har det distingte Breitling look. På armen er Breitling SO mest behagelig af de to ure – uanset om det er på lænke eller gummirem. Når det kommer til at aflæse tiden, nat eller dag, så er Seiko MM300 dog mange skridt foran Breitling SO. Jeg har det derfor lidt sådan: Breitling SO er mere pynt end tool, og Seiko MM300 er mere tool end pynt. Egentlig lidt paradoksalt, da Breitlingen har langt en højere vandtæthedsrating. Det viser dog, at man ikke blot kan anvende et så ”let” parameter, som vandtæthed, for at afgøre, hvilket af urene, som er det ”bedste” dykkerur – der må langt flere nuancer til. Alt i alt, så synes jeg, at man i begge ure får rigtig meget for sine penge, i fald man køber nylignende brugt. Priserne ligger for begges vedkommende på knapt 12.000 DKK, og selv om det er mange penge, så får man her en top-of-the-line Seiko diver, og en Breitling i den lavere priskategori, som alligevel er bygget rigtig godt fra ende til anden. Alternativer i priskategorien er en ny Sinn U1, en brugt Omega Seamaster Professional eller Anonimo Millemetri. Alle er ure, som er godt bygget på hver deres måde, og som sagtens kunne supplere de to førstnævnte.
Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - jkjaers - 16-09-2011 Super anmeldelse! Både underholdende og nyttig. Jeg glæder mig hver gang over at læse en passioneret urfetichists betragtninger. Keep up the good work! Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - Jeremy - 16-09-2011 Godt indlæg, John. Kom bare med nogle flere af dem Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - AndersC - 16-09-2011 Som sædvanlig en god og fyldig artikel fra dig Joepete. Jeg er klart til MarineMasteren. Den i mine øjne en klassiker med et godt design og rødder langt tilbage + et spændende værk. Et ur som kan bruges til det meste og kun med et minus (for nogle) og det er Seiko navnet. Breitling'en du viser er for rodet i skive layout, men det er nu heller ikke et mærke som siger mig så meget. Men gerne flere af den slags indlæg. Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - Tukjær - 16-09-2011 Begge ure er super kvalitet. Breitlingen er dog den nemmeste at sælge igen. Skal der kåres en vinder rent kvalitetsmæssigt, ville jeg vælge en Marinemaster...... Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - Kristofferj - 17-09-2011 Fedt John, fedt fedt fedt! Du burde have din egen blog, den behøvede ikke at handle om ure, men om alt muligt, elsker virkelig at læse din indlæg!!! Jeg ville nuppe seiko'en All the way! Keep on the good work:) Vh Re: Seiko Marinemaster og Breitling Superocean Steelfish X-Plus - hannover_dk - 17-09-2011 Som altid godt indlæg JoePete/John - Jeg er enig med Claus i at Breiling nok er lidt nemmere at sælge, men jeg tror nu også jeg ville vælge Marine master rent personlig. vh |