Urdebatten / Urforum
Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz (/showthread.php?tid=76005)

Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - jk_phpbb3_import15746 - 08-07-2011

Jeg er ikke fan af ure i stål/guld eller med quartz værk. Ikke desto mindre har jeg lige købt et ur med begge dele.

Der skulle en Ingenieur SL "Jumbo" ref. 3303 til for at fravige grundreglen. Den historiske forklaring kommer her:

Midt under quartz-krisen i 1976 præsenterede IWC tredje generation af Ingenieur familien: Ingenieur SL (steel line). Designet stod Gerald Genta for. Han havde få år tidligere skaffet AP succes med Royal Oak.
Ingenieur ref. 1832 blev lavet med IWC's veltjente caliber 8541. I samme store kasse på 40mm i diameter og 12,5 mm i højden kunne også leveres en quartz-udgave ref. 3003 med cal. 2405 (ETA basis). Man troede på dette tidspunkt på, at quartz var fremtiden.

Jumbo-Ingenieuren, som modellen hurtigt blev døbt, var ingen salgssucces. Kun 598 med mekanisk værk og 380 med quartz blev solgt i årene 1976-83.
I 1980 havde man fået et tyndere quartzværk cal. 2250. Derfor lavede man en tyndere kasse på 8,7 mm tyk og skabte ref. 3303. Lige meget hjalp det på salgstallene. Ståludgaven blev solgt i 149 eksemplarer og stål/guld versionen i 160 stk.

Ref. 1832 med det mekaniske værk er i dag meget efterspurgt blandt samlere. Quartzudgaverne er svære at finde, men prisniveauet er mere beskedent.

Jeg ved godt, at skiven formentlig er en redail og kronen er uoriginal. Det er småting, som kan ordnes i Schaffhausen. Icon_smil

JK
İmage

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - hannover_dk - 08-07-2011

fedt ur og som altid med dig - du ved hvad du har med at gøre og har dine begrundelse 100% på plads - så bare at sige stort tillykke - og din samling er noget at stræbe efter
vh

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - Mikael L._phpbb3_import15700 - 08-07-2011

Den er vel ikke værre end denne "katastrofe": AP Royal Oak quartz til 18k hos OM:

İmage

Mikael

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - jk_phpbb3_import15746 - 09-07-2011

hannover_dk Skrev:fedt ur og som altid med dig - du ved hvad du har med at gøre og har dine begrundelse 100% på plads - så bare at sige stort tillykke - og din samling er noget at stræbe efter
vh
Tusind tak, hannover, for de venlige ord. Det værdsætter jeg meget.

Jens-Kristian

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - Peter - 09-07-2011

Hej JK

Den er da superlækker, og meget sjælden, jeg kunne selv godt tænke mig en reference 1832 med mørk urskive, men de er jo som bekendt næsten umulige at få fat i, så stort tillykke med fangsten. Icon_e_biggrin

MVH Peter

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - jk_phpbb3_import15746 - 09-07-2011

peter Skrev:Hej JK

Den er da superlækker, og meget sjælden, jeg kunne selv godt tænke mig en reference 1832 med mørk urskive, men de er jo som bekendt næsten umulige at få fat i, så stort tillykke med fangsten. Icon_e_biggrin

MVH Peter
Tak Peter. Ja, en ref. 1832 står stadigvæk øverst på min ønskeliste, men de 10K Euro er ikke lige på plads Icon_smil

JK

Re: Advarsel: IWC Ingenieur i S/G og quartz - Hans Jørgen - 12-07-2011

Tillykke med et spændende IWC, selvom jeg heller ikke er til quartz : -)
Der er også et par spændende quartz ure fra andre mærker såsom Rolex og AP.
Håber du tager den med til et træf en dag