|
Ukendt mærke og vurdering af dette - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ukendt mærke og vurdering af dette (/showthread.php?tid=75940) |
Ukendt mærke og vurdering af dette - dudde1974 - 24-06-2011 Hej Jeg sørger hjælp til at identificere mærket på mit arvestykke og evt. også komme med et foreslag på en vurdering eller hvem der kan gøre det. Uret er et lommeur i 14karat guld ø51mm, dobbelt kapsel, guld bagskive med et "krone" mærke i hvert låg. Der er også en trapetz lignende figur med tal i, øverst 56, midt 14k nederst 0,585. På hver side er der et emblem, hvor det ene kunne være en hest eller lign.Endvidere en talkombination 10021 70. Inde i bagkapsel er en meget utydelig gravering, der kunne stå Q2350 AZ 7566. Det fuld funktionsdygtigt og i rigtig fint stand. Re: Ukendt mærke og vurdering af dette - dwndler - 24-06-2011 Værket er ikke mærket, så det bliver svært,men man kan sige at det er kvalitetsværk(som man forventede af værker man sætter i guldure). Jeg vil,desværre gætte på værdien som ren guldværdi og ikke meget mere. Disse mærker du nævner er diverse stempler for 14kt guld og jeg tror,at det er egeren og ikke hesten du ser. Jeg har set det samme på diverse 14kt. ure Re: Ukendt mærke og vurdering af dette - hannover_dk - 24-06-2011 dwndler Skrev:Værket er ikke mærket, så det bliver svært,men man kan sige at det er kvalitetsværk(som man forventede af værker man sætter i guldure). Jeg vil,desværre gætte på værdien som ren guldværdi og ikke meget mere. Disse mærker du nævner er diverse stempler for 14kt guld og jeg tror,at det er egeren og ikke hesten du ser. Jeg har set det samme på diverse 14kt. ureBasalt set enig. Kvalitetsværk er jo et bredt begreb, det er ikke noget der ligner high end med skruede chatoner og svanehals osv men heller ikke noget skidt - langt fra. Værdi ligger som du siger i nærheden af guldværdien - og hvad er det så? Det er jo uden alt der ikke er 14 K guld , og det finder man jo kun ud af ved at strippe uret. Lad os vove et bud - 1.500 kr skal du kunne få vh Re: Ukendt mærke og vurdering af dette - dwndler - 25-06-2011 Citat:Kvalitetsværk er jo et bredt begreb, det er ikke noget der ligner high end med skruede chatoner og svanehals osv men heller ikke noget skidt - langt fra.Når jeg skriver kvalitetsværk i dette tilfælde, så mener jeg, at der er 16 sten eller mere og ikke 15, som de fleste lommeure fra den periode havde. Jeg kan se noget rødt ind i midten, så antager jeg, at der er en leje ekstra ( i forhold til standard) og derfor skriver jeg kvalitetsværk. Og lignede kan man se i de fleste lommeure, hvor kassen er i guld, da man har puttet værkerne med lidt mere kvalitet i guldlommeure, den gang. Re: Ukendt mærke og vurdering af dette - dudde1974 - 25-06-2011 Tak for jeres input. Jeg kan oplyse at jeg for ca. 15 år siden havde det med på en messe, som godt nok ikke omhandlede ure men alt mulig andet, der traf jeg en gammel gammel guldsmed/ urmager fra Jelling som slog sit falkeblik på uret, og anbefalede at tage til udlandet og sælge det. Han vurderede til omkring 25-30.000,- og den rette køber i f.eks London ville prisen nok ligge på en del mere. Han kaldte urværket " af usædvanlig" fin kvalitet. Jeg har efterfølgende forsøgt at finde ham igen, men tror at hans tid var kommet. Jeg kan læse på flere af jeres "vurderinger" så er tiden bare ikke inde til salg af lommeure og det må have en eller anden sammenhæng med verdens økonomien. Hvor kan jeg evt. fysisk gå hen og få kigget på uret? Hvem er seriøs og har dybdegående kendskab til lommeure? Re: Ukendt mærke og vurdering af dette - hannover_dk - 25-06-2011 dwndler Skrev:Jeg er ikke uenig - sikkert god kvalitet, og du har ret i at man generelt finder bedre kvalitet i guld ure end ellers. Jeg tænker bare på dem med skruede chatoner osv. Man ser mange f.eks. Omega værker i svingende kvalitet, og så er der det som jeg går efter hvis jeg køber lommeure - i denne stil:Citat:Kvalitetsværk er jo et bredt begreb, det er ikke noget der ligner high end med skruede chatoner og svanehals osv men heller ikke noget skidt - langt fra.Når jeg skriver kvalitetsværk i dette tilfælde, så mener jeg, at der er 16 sten eller mere og ikke 15, som de fleste lommeure fra den periode havde. Jeg kan se noget rødt ind i midten, så antager jeg, at der er en leje ekstra ( i forhold til standard) og derfor skriver jeg kvalitetsværk. Og lignede kan man se i de fleste lommeure, hvor kassen er i guld, da man har puttet værkerne med lidt mere kvalitet i guldlommeure, den gang. ![]() eller lidt Elgin ![]() Tinsley Harlan ![]() osv ![]() ![]() Det er slet ikke en kritik af det viste ur, blot at man, hvis man skal ha ret meget mere end guldværdien, skal op i endnu mere værksforarbejdning som jeg ser auktionerne. Det skal jo også med, at hvis man virkligt skal ha noget værdi, skal man ofte ud i nogen komplikationer - repeaters o.l. - og det har jeg ikke kastet mig ud i (endnu) VH |