Urdebatten / Urforum
JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? (/showthread.php?tid=75608)

Sider: 1 2

JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Mars - 06-04-2011

Jeg har søgt forummet og fundet mange informative tråde, men da jeg alligevel sidder tilbage med et par spørgsmål, tænkte jeg at det nok alligevel var på sin plads at oprette en ny tråd.

I øjeblikket er jeg ved at lægge penge til side til mit første rigtige ur, hvilket jeg som nogen her måske kan huske var overbevist om skulle være et Rolex. Imidlertid har jeg forsket lidt i horologiens forunderlige verden, og har forelsket mig i det afsindigt dejlige JLC Master Compressor Memovox, der for mig nu er det eneste rigtige ur at starte samlingen med.

Der er dog lige et lille arber dabei i den forbindelse, nemlig at uret tilsyneladende af en eller anden grund ikke produceres mere, og jeg kan ikke helt lade være med at tænke på hvorfor? I følge min research blev Master Compressor Memovox produceret fra 2002, men er blevet fjernet igen og erstattet af andre Master Compressor modeller med alarm. Var der problemer med uret? Eller er det markedet der ikke var til det?

Og så lige en ting mere, hvad kan jeg forvente at et brugt ur i super stand eller et NOS ur fra en forhandler koster?

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - bjorn_e58 - 06-04-2011

Du må gå på jagt efter det - og der er da et par stykker på chrono24, hvor du også kan få en pris-idé.

Det er svært at gætte, hvorfor JLC ikke længere producerer netop det; men så meget mere interessant må det være for dig, at få fat i et!

Der måtte godt være et i min samling, men jeg jeg har ikke lige penge nok på "ur-kontoen"....

/Bjørn.

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - cfnissen - 06-04-2011

Hej Mars,

Har selv et og har aldrig oplevet problemer med det. Mit er også købt brugt for ca. 6 år siden. Har købt en gummirem, som lige giver det lidt 'kant'. Har også andre Memovox-modeller, hvor jeg heller ikke har haft problemer.

Mig bekendt var der ikke nogle tekniske grunde til at stoppe produktionen af Master Compressor Memovox-modellen. Jeg mener endda, at værket stadig bliver brugt i de nyere modeller - er dog ikke helt sikker. Mit bud er, at det handlede om at gøre plads til 3-5 nye modeller.

De nye alternativer er Master Memovox, Master Memovox International og Master Compressor Diving Navy Seals Alarm (eller hvad den nu hedder). Alle tre ganske fede ure med hver deres profil - og værdige afløsere.

Yderligere har JLC jo lavet 2-5 (alt efter hvordan man tæller varianterne) 'genoptryk' af tidligere modeller med alarmfunktion, nemlig Memovox Polaris og Deep Sea Alarm. Superfede, men også lidt pebrede retro-modeller.

Køb du trygt en brugt Compressor Memovox - de kan findes til rimelige priser, og det er et dejligt ur fra en dygtig producent med en lang tradition for alarmure.

Claus

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Mads Gjødesen - 07-04-2011

Mit gæt er at der var for mange Memovox modeller i programmet. Med den klassiske Master, Navy Alarm, Amvox og Polaris i Memovox/alarm modeller har man nok vurderet at den alm. Master Compressor model satte sig for meget mellem to stole. Faktum er også at Amvox og Polaris modellen har været betydelig mere populær og solgt bedre.

Anyway er Master Compressor Memovox et lækkert ur som også er en fin allrounder, der kan gå til mange ting.

/Mads

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Mars - 09-04-2011

Tusind tak for hjælpen!

Der går ikke længe før jagten begynder, og jeg glæder mig!

Og bare af ren nysgerrighed, er der nogen der ved hvad uret gik for fra nyt i sin tid?

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Mars - 10-04-2011

Og lige et spørgsmål til.

Jeg bemærker at der farvede pile på kronerne, men på nogen ure er de hvide, mens de på andre ure er røde, og blandinger med én rød og én hvid krone forekommer også tit på diverse sider med brugte ure. Er der nogen grund til denne forskel?

Tak.

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - cfnissen - 10-04-2011

Mars Skrev:Og lige et spørgsmål til.

Jeg bemærker at der farvede pile på kronerne, men på nogen ure er de hvide, mens de på andre ure er røde, og blandinger med én rød og én hvid krone forekommer også tit på diverse sider med brugte ure. Er der nogen grund til denne forskel?

Tak.

Kronerne kan låses, dvs. gøres vandtætte. Når de er låst vender de hvide pile opad. Når de ikke er låst, så vender de røde pile opad.

Jeg håber, at det er svar nok Icon_e_wink

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - bjorn_e58 - 10-04-2011

Mars Skrev:Og bare af ren nysgerrighed, er der nogen der ved hvad uret gik for fra nyt i sin tid?

€5950 i Tyskland i 2006. Og nej - jeg er ikke et omvandrende urleksikon; men det oplyses her:

[url]"http://www.watchtime.net/uhren/print.php?watch=1360" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watchtime.net/uhren/print.php?watch=1360[/url]

/Bjørn.

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - Mars - 10-04-2011

Tusind tak for hjælpen, nu føler jeg mig meget bedre klædt på til at jage det helt rette ur. Det bliver alletiders!

Re: JLC Master Compressor Memovox - Hvor blev det af? - bjorn_e58 - 10-04-2011

Mars Skrev:Det bliver alletiders!

Vi vil se billeder OG have en youtube video med lyd, når du har fundet en!

/Bjørn.