Urdebatten / Urforum
Forskellen på to seiko modeller ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Forskellen på to seiko modeller ? (/showthread.php?tid=75305)

Sider: 1 2 3

Forskellen på to seiko modeller ? - martinjoerg - 31-01-2011

De to modeller jeg har kig på er Seiko Automatic Divers SKX031K2 Automatic Divers Herreur vs. Seiko Automatic Divers SKX023K2 Automatic Divers Herreur. Jeg har ledt på nettet, men kan ikke finde decideret forskelle. Er der nogle herinde der ved hvad forskellen er, og om i kan foretrække det ene frem for det andet ?

Vh martin

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - Joepete - 31-01-2011

SKX033 var oppe her på forum for nogen tid siden, og ejere af uret angav det til at være ca. 40mm i diameter. SKX023 er så sandsynligvis 38mm i diameter og SKX013 vel 36mm. Det er de forskelle, som jeg ville vurdere var imellem modellerne.

Urene er dog ikke divere. Alle Seikos divere har følgende kendetegn:

200m vandtæt (150m for vintage)
Fast bagkasse (ingen glas)
Drejekrans med lume perle
Kraftigt lumiscerende visere og markeringer
Skruekrone

SKX013/023/033 er tilsyneladende blevet meget populære, uden jeg dog helt forstår det Icon_redface De er lige så dyre som f.eks. SKX007, men ikke nær så godt bygget. De giver sig ud for at være divere i looket, men er det ikke. Lænken er ikke noget at skrive hjem om, og designmæssigt er den, efter min mening, ALT for tæt op ad en anden meget kendt producents dykkerur Icon_e_confused Icon_redface

Ovenstående er naturligvis min dybt subjektive mening, og folk må købe de ure, som de holder af, det vil jeg gerne lige understrege Icon_exclaim

Når det er sagt, så mener jeg dog, at Seiko har SÅ meget bedre ure at byde på i samme priskategori, hvor både byggekvalitet og design har eget ophav og godt forankrede rødder Icon_e_smile F.eks. SKX007/009 eller Monster urene Icon_e_wink

İmage

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - runzuk - 31-01-2011

En rigtig Diver er også ISO 6425 testet Icon_e_biggrin

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - Jannik_phpbb3_import15813 - 01-02-2011

Det var vist mig der bragte SKX023'eren i spil i en anden tråd Icon_e_confused
Den ligner rigtig nok en Rolex Submariner, men det gør nu ikke noget, synes jeg. Alternativt til SKX023 kunne sagtens være SNZF17 som lige er en tand større (mini sumo), og den kan også fås med hvid, orange, lyserød skive.

Jeg synes uret er ganske fedt i look, at det måske ikke er cremen indenfor teknik, kvalitet, ægte diver, renomme, osv. synes jeg bestemt ikke gør noget.

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - hannover_dk - 01-02-2011

runzuk Skrev:En rigtig Diver er også ISO 6425 testet Icon_e_biggrin
Ja skam - lad os lige tage samme ISO klasifisering af hvornår et ur er til at plaske med vand med, hvornår man kan dykke med slaske (Scupa) - og tillæg til hvis det skal være egnet til mixed gas (som jeg ikke helt forstår, for mig er mixed gas noget man har i flasken i modsætning til ren ilt. Det hedder saturation diving, og betyder at kroppen er "mættet" med ilt - special blanding i flasken, og det betyder at man kan blive nede længere tid, men det påvirker vel ikke uret - skulle man TRO om det var nede i 40 minutter eller 20 minutter - men det må jeg mangle viden ? - jeg kunne forstå hvis det var til brug i helium tank under en opstigning, men her kan submersible måske hjælpe?

Her er ISO klasifikationen fra nettet i alle fald - først lidt nede dukker den "alvorlige" ISO 6425 op:
Water resistance classification

Water Resistant or 30 m Suitable for everyday use. Splash/rain resistant. NOT suitable for swimming, snorkeling, water related work and fishing. NOT suitable for diving.

Water Resistant 50 m Suitable for swimming, white water rafting, non-snorkeling water related work, and fishing. NOT suitable for diving.

Water Resistant 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. NOT suitable for diving.

Water Resistant 200 m (remark not ISO 6425 - but 200 m) Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving.

Diver's 100 m Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Diver's 100 m and 150 m watches are generally old(er) watches.

Diver's 200 m or 300 m Suitable for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Typical ratings for contemporary diver's watches.

Og så den jeg ikke helt forstår
Diver's 300+ m for mixed-gas diving Suitable for saturation diving (helium enriched environment). Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH L M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

Nå men helt forstå den med markeringen for L M for mixed gas diving som gør man kan være længere tid nede forstår jeg ikke rigtigt, med mindre man udgår fra tur i helium tank - Måske vi er heldige nogen proff dykkere læser med?

vh

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - runzuk - 01-02-2011

hannover_dk Skrev:
runzuk Skrev:En rigtig Diver er også ISO 6425 testet Icon_e_biggrin
Ja skam - lad os lige tage samme ISO klasifisering af hvornår et ur er til at plaske med vand med, hvornår man kan dykke med slaske (Scupa) - og tillæg til hvis det skal være egnet til mixed gas (som jeg ikke helt forstår, for mig er mixed gas noget man har i flasken i modsætning til ren ilt. Det hedder saturation diving, og betyder at kroppen er "mættet" med ilt - special blanding i flasken, og det betyder at man kan blive nede længere tid, men det påvirker vel ikke uret - skulle man TRO om det var nede i 40 minutter eller 20 minutter - men det må jeg mangle viden ? - jeg kunne forstå hvis det var til brug i helium tank under en opstigning, men her kan submersible måske hjælpe?

Her er ISO klasifikationen fra nettet i alle fald - først lidt nede dukker den "alvorlige" ISO 6425 op:
Water resistance classification

Water Resistant or 30 m Suitable for everyday use. Splash/rain resistant. NOT suitable for swimming, snorkeling, water related work and fishing. NOT suitable for diving.

Water Resistant 50 m Suitable for swimming, white water rafting, non-snorkeling water related work, and fishing. NOT suitable for diving.

Water Resistant 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. NOT suitable for diving.

Water Resistant 200 m (remark not ISO 6425 - but 200 m) Suitable for professional marine activity and serious surface water sports. NOT suitable for diving.

Diver's 100 m Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Diver's 100 m and 150 m watches are generally old(er) watches.

Diver's 200 m or 300 m Suitable for scuba diving at depths NOT suitable for saturation diving. Typical ratings for contemporary diver's watches.

Og så den jeg ikke helt forstår
Diver's 300+ m for mixed-gas diving Suitable for saturation diving (helium enriched environment). Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH L M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

Nå men helt forstå den med markeringen for L M for mixed gas diving som gør man kan være længere tid nede forstår jeg ikke rigtigt, med mindre man udgår fra tur i helium tank - Måske vi er heldige nogen proff dykkere læser med?

vh

Godt spørgsmål du rejser der!

Lidt mere info her:
[url]"http://www.network54.com/Forum/78440/message/1105224387/ISO+6425" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.network54.com/Forum/78440/me ... 7/ISO+6425[/url]

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - hannover_dk - 01-02-2011

runzuk Skrev:Godt spørgsmål du rejser der!

Lidt mere info her:
[url]"http://www.network54.com/Forum/78440/message/1105224387/ISO+6425" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.network54.com/Forum/78440/me ... 7/ISO+6425[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja godt link også tak - men stadigt ikke så meget klogere. Submersible oppe i det høje nord og kolde vand omkring Grønland - læs med pleassse.

Hvad er det de vil med den der ekstra tilføjelse om uret er godkendt til dykning med mixed gas? Der er ikke skygge af tvivl om, at det er fornuft, men jeg ville jo også gerne fatte det. Her i network54 linket er det forklaret som;

A normative rule (Appendix A) defines the criteria of homologation for the watch of diving in saturation.

- Rules idem précédent+ not influence of the gas mixtures: long tests in saturation and desaturation rapide+ overpressure of water and air in saturated atmosphere.

- the nature of the mixture must be specified in the note.

- the manufacturer must inform by distinctive markings that the watch can be used in saturated diving: "Watch of diving in saturation, Diver' S watch for mixed gas diving" or others. ( technical Details available on the ISO site.)
Altså samme relger som for ISO divewatch i øvrigt + uret må ikke påvirkes af gas mixen. Men man har da ikke uret i munden eller nede i gasflasken - og udåndingsluften kan det ikke være, så jeg ser slet ikke hvordan det kan blive påvirket af gas mixen - ud over:

Det kan komme i Helium tank på oprejsen (men det står selvstændigt forklaret) OG det kan tåle at være nede under det pågældende tryk i lang tid - som dykkeren kan med gas mix - men det udsættes da ikke for gasmixen medens det er nede at dykke eller?

Help Icon_e_biggrin (jeg ved der er en god forklaring og den må ha med dykkerkammer at gøre mener jeg?)

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - Joepete - 01-02-2011

Seiko anvender specialle pakninger i deres ure, som er egnet til mixed He-gas diving (professional og Marinemaster urene), hvorimod disse pakninger ikke sidder på Scuba diver urene. Den specielle pakning er L-formet, så helium holdes ude. Teknologien med pakningen gør, at urkassen ikke behøver have en He-skruekrone.

Forklaringen omkring brug af disse specielle pakninger skal ganske rigtig findes i brugen af dykkerkammer, som jeg forstår det. Der er vel ikke for sjov, at urene i sin tid blev skabt til til Professionel brug (Seiko lavede faktisk deres første 300m diver efter henvendelse fra en prof. dykker, som dykkede efter perler, og som oplevede at hans 150m ratede Seiko diver fra tid til anden fik splintret glasset) Icon_e_wink Icon_cool

[url]"http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen06/gen06508.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/g ... n06508.htm[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - runzuk - 01-02-2011

Joepete Skrev:Seiko anvender specialle pakninger i deres ure, som er egnet til mixed He-gas diving (professional og Marinemaster urene), hvorimod disse pakninger ikke sidder på Scuba diver urene. Den specielle pakning er L-formet, så helium kan passere. Teknologien med pakningen gør, at urkassen ikke behøver have en He-skruekrone.

Forklaringen omkring brug af disse specielle pakninger skal ganske rigtig findes i brugen af dykkerkammer, som jeg forstår det. Der er vel ikke for sjov, at urene i sin tid blev skabt til til Professionel brug (Seiko lavede faktisk deres første 300m diver efter henvendelse fra en prof. dykker, som dykkede efter perler, og som oplevede at hans 150m ratede Seiko diver fra tid til anden fik splintret glasset) Icon_e_wink Icon_cool

[url]"http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen06/gen06508.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/g ... n06508.htm[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Ved du om Citizen bruger samme parkninger? På EcoZillaen er der heller ikke HE-skruekrone, men uret er "clearet" til dykning med Helium....

Har lige sakset følgende fra en hjemmeside med test at EcoZilla'en:

"Trivia; Poor man’s watch forum has nominated the EcoZilla in the category ”The Best 20 Watches below USD 1'000”, the list is not ranked by rating (”list position is purely historical”).
The 300m model does not have a helium valve, but is ”OK” for use in helium enriched environment according to the manual. Most divers are never exposed to helium enriched environments anyways (pressure chambers/”diving bells”) since those are basically only used for saturation diving (deep sea commercial diving) and has NOTHING to do with the depth rating/water resistance. Helium atoms under high pressure can get into a watch and may eject the glass as the pressure decreases and the helium expands. Helium valves are generally considered a useless function (as for the link, helium is not the smallest atom by the way) and pretty much a marketing ploy by most watch enthusiasts."

Re: Forskellen på to seiko modeller ? - Joepete - 01-02-2011

Ifølge manualen, så kan Ecozilla´en bruges til He-gas dykning. Hvorvidt de anvender pakninger i stil med Seikos må du selv studere Icon_e_wink

[url]"http://www.citizenwatch.com/Technical/English/Full/B873_ebook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.citizenwatch.com/Technical/E ... _ebook.pdf[/url]