Urdebatten / Urforum
Deville - sammenbragt eller? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Deville - sammenbragt eller? (/showthread.php?tid=74259)

Deville - sammenbragt eller? - TDN - 10-07-2010

Hej!

Gå og kigger efter et pænt DeVille og støder på dette:
[url]"http://www.dba.dk/herreur-omega-dial-smuk/id-66963286/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.dba.dk/herreur-omega-dial-smuk/id-66963286/[/url]
Som har flot dial og pæn kasse, men checkede så lige Omega V.W.I og opdagede at ifølge dem er der ikke lavet en DeVille med Cal. 613, kun 610/611 i manuel/date. Derudover ser det ikke ud til der er en søhest på bagsiden. Kan denne sammensætning være original? Vil helst et originalt DeVille.
Ifølge V.W.I er det kun Geneve og Seamaster 600 og Seamaster Cosmic cal. 613 har været brugt i. Der er flere Geneve der ligner med kassen og bagside, så jeg er lidt bekymret om det er en Geneve med DeVille Dial.
Har spurgt sælger, men han har ikke svaret denne del af spm. kun inviteret til at se uret Icon_smil

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Re: Deville - sammenbragt eller? - baun - 10-07-2010

Prøv at få fat i refnr - det skal matche caliber og vil også give svar på om der skal være søhest på....

Her er forste generation De Ville (altså ikke Seamaster) uden søhest:

Mærke og model: Omega De Ville, Automatic.

Årgang: 1968
Kasse: Rund, Unishell kasse i fin stand.
Højde: 9,5 mm
Diameter: 34.4 mm uden krone
Skive: Stål, står som ny med Stålvisere og index i fin stand
Rem: Original Omega rem. Måske den der har været på fra ny, men originalt spænde.
Caliber: 565 (sjældent i en De Ville)

İmage

İmage
İmage
İmage

vh Baun

Re: Deville - sammenbragt eller? - TDN - 10-07-2010

Hej Baun.

Super super flot ur du har der, kommer helt i tvivl om der skal forgyldning på kassen, men da jeg har flere Seamaster i stål, tænkte jeg at jeg burde have en forgyldt så der er til enhver lejlighed.

Mht. DeVille'n har jeg spurgt til ref. uden svar. Søhesten udelukker altså ikke DeVille, men cal. 613 udelukker jvf. Omega V.W.I DeVille med mindre der findes varianter det ikke har med.

Mvh.
Thomas

Re: Deville - sammenbragt eller? - baun - 10-07-2010

TDN Skrev:Hej Baun.

Super super flot ur du har der, kommer helt i tvivl om der skal forgyldning på kassen, men da jeg har flere Seamaster i stål, tænkte jeg at jeg burde have en forgyldt så der er til enhver lejlighed.

Mht. DeVille'n har jeg spurgt til ref. uden svar. Søhesten udelukker altså ikke DeVille, men cal. 613 udelukker jvf. Omega V.W.I DeVille med mindre der findes varianter det ikke har med.

Mvh.
Thomas

Der findes uden tvivl varianter de ikke har med.

Omder findes Seamaster De Ville uden søhest ved jeg ikke lige!

vh baun

Baun Skrev:Der findes uden tvivl varianter de ikke har med.

Om der findes Seamaster De Ville uden søhest ved jeg ikke lige!

vh baun
Hej igen.

Så har sælger kontaktet mig og undskyldt. Efter jeg gjorde ham opmærksom på at cal. 613 og DeVille ikke matchede henvendte han sig til den urmager han havde købt uret ved og urmageren måtte erkende det var sammenbragt. Dial og kasse DeVille og værk fra Seamaster 600. Så mysteriet er opklaret. Nogle gange skal man åbenbart lige checke om uret hænger sammen, da prisen jo er en lidt anden når det ikke er originalt.

Mvh.
Thomas

Så bringer det et andet spm. frem om originalitet frem. Hvis nu sælger vælger at sælge billigere på grund af "mixet" og uret ellers er flot og cal. 613 er vel ligeså godt som cal. 610/611. Vil i fravælge et sådan ur hvis prisen er rigtig, man kan vel have lige så meget glæde af det selvom det er mixet.

Mvh
Thomas

Re: Deville - sammenbragt eller? - Geodoc - 10-07-2010

TDN Skrev:Så bringer det et andet spm. frem om originalitet frem. Hvis nu sælger vælger at sælge billigere på grund af "mixet" og uret ellers er flot og cal. 613 er vel ligeså godt som cal. 610/611. Vil i fravælge et sådan ur hvis prisen er rigtig, man kan vel have lige så meget glæde af det selvom det er mixet.

Mvh
Thomas
Hej Thomas - Tillykke med dit flotte resultat af detektivarbejdet om urets originalitet. Icon_e_biggrin

Spørgsmålet er rigtig godt, for vi har alle i en eller anden forstand været om ad et "Franken ur".

I sådanne tilfælde er jeg varsom med at svare, "jamen gør du bare det", eller, "Gør det endeligt ikke".
... i stedet henviser jeg til mine egne erfaringer med fænomenet, og de fremgår her.
Det ovenstående er så mine afvejninger; men det er meget personligt, hvad den definitive originalitet betyder for den enkelte.

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Deville - sammenbragt eller? - baun - 11-07-2010

De få gange jeg har haft sådan et ur er de blevet solgt. jeg betragter det ikke som samlerure.

Jeg sælger dem med rabat og gør opmærksom på hvordan de er renoveret. For mange betyder det intet,

vh baun