Urdebatten / Urforum
Nyt ur og bil.. samme dag! - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Nyt ur og bil.. samme dag! (/showthread.php?tid=73488)

Sider: 1 2

Nyt ur og bil.. samme dag! - baun - 21-02-2010

Jeg tror at Chronostop har været omtalt ganske ofte på disse sider, så jeg vil undlade at ”kloge” mig på dette ret specielle ur her. Hvis du vil vide mere er der gode links på linkcentralen.

Men Chronostop har en speciel plads i mit ur-hjerte!

De første år jeg samlede Omegaer var det faktisk kun de meget klassiske Omegaer der interesserede mig. Jeg fandt ”ure som ikke lignede ure” unødvendige!

Jeg startede i 2003 – og i 2007 havde jeg en smuk samling af ca 30 klassiske Omega Dress ure. Kun 2 skilte sig alvorligt ud – nemlig en Speedmaster (købt april 2005) og en Memomatic (købt i spetember 2005). Men det var dog begge kønne ure i mine øjne.

I august købte jeg 4 ure af Bjarne Vork samtidigt. Det var et par Constellation der rykkede i mig, men med i handelen var også en Omega Chronostop – ikke køn!

Nå, men den skulle jo sælges for at holde sammen på økonomien, så jeg var jo nødt til at gå med den for at checke at den virkede!

Da jeg havde gået med den en uge var jeg fortabt. Det var første gang jeg så skønheden i et ”grimt ur”…. Men også størrelsen var komfortabel og den skulle trækkes op hver morgen! Og så måtte man af og til se på den for at se om den stadig så mærkelig ud….. det gjorde den ikke efter en uge. Den var blevet ”sjov og herlig”.

İmage

Jeg havde tidligere købt en Constellation med lænke på. Jeg var godt klar over at det ikke var en lænke til en Constellation, men det var først nu det gik op for mig at det faktisk var den originale lænke til en Chronostop.

İmage

Nu er det jo sådan et Genève Chronostop (som vi taler om her) findes i en speciel version til at bære på undersiden af håndleddet. Det var desværre ikke sådan en jeg havde – og lænken ville bedst komme til sin ret på den version.

Den købte jeg så af Benny / Speedy i marts 2008 – og Jeg fil lænken på den. Det blev mit ynglings ur til specielle lejligheder hvor der skulle køres bil i sammenhæng med ure – for det er jo ”Drivers Watch” – men kan se hvad klokken er når hænderne er på rattet!

İmage
İmage

Den første Chronostop er skiftet ud med en i mere original stand og den gamle solgt til Søren Ingvardsen.

Og jeg var egentlig ganske godt tilfreds med at have disse 2, men var/er på udkig efter en Seamaster Chronostop!

En dag i sidste uge fik jeg et Genève Chronostop til at sidde på undersiden af håndleddet tilbudt – nu med Original Omega læderrem og det specielle spænde til Chronostop – og med papirer fra 1972.

Det faldt sammen med den dag vi købte ny bil, så den kombination kunne jeg ikke stå for. Det var igen Benny/Speedy der fristede mig over evne – og uret blev købt.

Jeg nød det på jomfruturen i den nye bil – og har lavet lidt yderligere fotos:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Faktisk kan en bil interesseret Omega tosse ikke undvære sådan et ur!

Vh Baun

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - hannover_dk - 21-02-2010

SUPER SUPER - og godt Benny sørger for dig. Med papirer - må være meget sjældent. Jeg ved ikke hvorfor du ikke synes det var flot fra starten (nok mere ordet flot end kønt). Det synes jeg så klart det er. Form og formål helt opfyldt, og godt lavet hele vejen - FLOT
Hvor er du heldig - får en constellation med lænken til chronostop - nærmest tilfældigt samtidigt - og så dette scoope nu
Stort tillykke med begge dele. Husk at holde øje med trafikken en gang imellem bare Icon_e_smile
vh

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - baun - 21-02-2010

hannover_dk Skrev:Jeg ved ikke hvorfor du ikke synes det var flot fra starten (nok mere ordet flot end kønt). Det synes jeg så klart det er. Form og formål helt opfyldt, og godt lavet hele vejen - FLOT

Jeg tror at de fleste af os har noget på nethinden når vi starter med at kigge på ure. Hvordan ser et rigtigt ur ud i mine øjne afhænger af dette.

Det tager så et tid før interessen for ure får en til at få smag for andre ure end ure der ligger op af dette billede. Efterhånden udvikles smagen og andre design nuancer begynder at spille en rolle.

Chronostop var bare det første ur som ikke lignede et klassisk ur, som åbnede mine øjne lidt mere.

vh Baun

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - Geodoc - 21-02-2010

Osse stort tillykke herfra Icon_e_biggrin
Baun Skrev:Da jeg havde gået med den en uge var jeg fortabt.
Det var første gang jeg så skønheden i et ”grimt ur”…. Men også størrelsen var komfortabel og den skulle trækkes op hver morgen!
Og så måtte man af og til se på den for at se om den stadig så mærkelig ud….. det gjorde den ikke efter en uge. Den var blevet ”sjov og herlig”.
Hvor er det en pragtfuld beskrivelse, Baun Icon_e_wink .... skønheden i et ”grimt ur”….
... rigtig sjovt som interessen kan finde supplement til en i forvejen lagt linie. Din vedvarende interesse for det klassiske, har så inspireret mig til et (moderat) supplemet til min linie af "grimlinge".

Sjov historie (som Hannover også bemærker) om originallænken på en Constellation. En lænke, der så næsten nødvendigt måtte sættes på en Chronostop.
Den sidst tilkomne Chronostop med papirer og originalrem er jo også et scoop, hvor rem & spænde næsten er mere sjældne end papirerne.

At spændet er helt originalt ses af, at der ikke er den sædvanlige række af huller til remstiften, langs kanten.
Remmens justering og placering i spændet sker uden stift, med et skrue/pal system monteret på remmen, og det system finder man ikke hver dag.

Med venlig hilsen - Geodoc

PS! - Jeg skulle i øvrigt hilse fra "Unbreakable" Icon_e_biggrin
İmage

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - baun - 21-02-2010

Jeg finder sådan en unbreakable en skønne dag - men jeg er sikker på den dukker op på et tidspunkt hvor jeg lige har sat de sidste spareskillinger i en Constellation!

vh baun

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - Stinger - 25-02-2010

Jeg vil være den første til at sige tillykke med bilen. Er det måske en 3'er eller 4'er?

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - baun - 25-02-2010

Stinger Skrev:Jeg vil være den første til at sige tillykke med bilen. Er det måske en 3'er eller 4'er?

Tak - C4 med 6 gears elektronisk gearsysten og 1.6 Diesel motor.

Den er idag i Odense og få monteret motor og kabine varmer med fjernbetjening. Det glæder jeg mig til. I den gamle var sådan en elektrisk dyppekoger varmer som også var ganske rar, med de begrænsninger den nu havde.

Man kan også godt køre bilen med en Dynamic på armen ved jeg nu!

İmage

Gad vide om den kan klare et guldur! - skal jo passe til vinterdækkene - eller hva´? Icon_razz

vh baun

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - Loncar - 25-02-2010

Tillikke med begge2.

Du skulle vel ikke have en chronostop formeget? Var lige forbi Dr. Uhrmager igår med min. Den havde en gangreserve på 10-12 timer.
Da den kom under kniven - så så det lidt skidt ud. Der mangler stadig at få skaffet stumper, men det viste sig at patienten var syg. Jeg har dog foreløbigt sagt at projektet skal gennemføres, men det haster ikke, og delene må gerne findes billigt.
Vi må se.

Det er så det første ur jeg har købt for billigt. Men man skal jo chance engang imellem. Når Dr. Uhrmager er færdig så bliver ikke uret et billigt scoop - men kommer til at koste - ja det de typisk handles for - og prisen er såmænd osse en jeg ville have givet. Uret kommer nu i ti top stand, og jeg kan ikke nænne at aflive det.

//

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - baun - 25-02-2010

Jeg har vist aldrig haft en Omega for meget! Icon_razz

Sjovt at du har haft en Chronostop så længe. Er det nok med den ene - eller skal den suppleres med en underhånds model, en Seamaster eller skal den have lov at repræsentere "Chronostop" i din samling alene?

Genève serien er egentlig en spøjs en. Der er meget forskellige ure.... fra de smukkeste guld dress over dykkere og chronostopper til den moderne Dynamic. Er der mon også en rigtig Chronograf i serien?

Det kunne være morsomt at komme lidt tættere på serien, måske via en fotokavalkade.

vh Baun

Re: Nyt ur og bil.. samme dag! - Loncar - 25-02-2010

Nej den skal ikke være alene.
Jeg mangler en driver og en som Torbens. Så skulle det være repræsentanter nok - vil jeg mene.....

//