Urdebatten / Urforum
Kulde / varme - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Kulde / varme (/showthread.php?tid=73368)

Sider: 1 2 3 4

Kulde / varme - Nopanic - 02-02-2010

Da jeg cykler en del til og fra arbejde med mit PAM på armene, kom jeg til at tænke på om det har noget at sige at uret bliver udsat for hurtige varme og kulde skift.
Jeg tænker her eks. at have cyklet 20 min med uret i det fri, i nogle minus grader til pludselig at komme inden for i et par og 20 grader.

Slider det eller har det noget af sige for olien eller hva ??

Re: Kulde / varme - ultoman - 03-02-2010

Jeg har et ur hvor netop dette, sidste vinter, resultede i at der pludselig kom dug/fugt i uret, og da jeg tog det ned for et tryktest fik jeg af vide at uret stadig var vandtæt. Grunden til duggen var de hurtige skift fra varme til kulde. For det kom sig nemlig af en rigtig kold cykeltur (10-15 min) til arbejde, hvor mit håndled/ur ikke var dækket af jakken.

Re: Kulde / varme - Nopanic - 03-02-2010

Ved godt det med dug har været oppe før.
Men så må der jo være noget væske i uret, kald det kondens, men det kan jo ikke være sundt for uret ??

Re: Kulde / varme - hannover_dk - 03-02-2010

Nopanic Skrev:Ved godt det med dug har været oppe før.
Men så må der jo være noget væske i uret, kald det kondens, men det kan jo ikke være sundt for uret ??
Næh . men der jo væske i alm luft. Det er jo ikke steril "væskefri" luft der er i uret - så bliver ex glasset (sådan er det jo ofte) iskoldt - så kondenserer væsken dér - og giver dug. Selv fine ure der er trykprøvede kan risikere at dugge efter en tur ind og ud af fryseren.

Svaret er, at det ikke er noget at bekymre sig om - er uret rimeligt tæt - så tag cyklen ud i kulden og ind i varmen - men lad være med at glide og ridse uret
vh

Re: Kulde / varme - Peter - 03-02-2010

Hej

Det er næsten rigtigt det Hannover skriver, bortset fra at jeg selv oplevede det samme med mit første Pam 24, dog kun hvor jeg stod ude i kulden, med armen i det fri, og der kom en lille smule kondens, men da kondensen forsvandt var der en lille smule patinering på viserne, men under normale omstændingheder forsvinder duggen bare, og intet er sket med uret, men skal man absolut cykle med sit ur om vinteren så gem det da under jakken, for så er der normalvis ingen problemer.

MVH Peter

Re: Kulde / varme - Nopanic - 03-02-2010

Det skal lige siges at jeg kun har oplevet det med et ur og det er IKKE med mit PAM.

Men hvad med slid på uret ved kulde og varme skift ? Tænker det mekaniske.

Re: Kulde / varme - Larsb - 03-02-2010

Jeg købte mit PAM netop fordi jeg skulle have et ur, der kunne tåle det danske klima. Jeg cykler frem og tilbage til arbejde, og jeg har, som Klarlund lovede, ikke haft problemer.

Re: Kulde / varme - guru13 - 03-02-2010

LarsB Skrev:Jeg købte mit PAM netop fordi jeg skulle have et ur, der kunne tåle det danske klima. Jeg cykler frem og tilbage til arbejde, og jeg har, som Klarlund lovede, ikke haft problemer.

Rimelig sejt, at komme ind til Klarlund og sige:

"goddag, jeg skal bruge et ur, der kan holde til en cykeltur... javel Hr... så har vi har et Panerai.. fint... det tager jeg" Icon_e_wink

Re: Kulde / varme - Larsb - 03-02-2010

guru13 Skrev:
LarsB Skrev:Jeg købte mit PAM netop fordi jeg skulle have et ur, der kunne tåle det danske klima. Jeg cykler frem og tilbage til arbejde, og jeg har, som Klarlund lovede, ikke haft problemer.

Rimelig sejt, at komme ind til Klarlund og sige:

"goddag, jeg skal bruge et ur, der kan holde til en cykeltur... javel Hr... så har vi har et Panerai.. fint... det tager jeg" Icon_e_wink

Det var ikke helt sådan, det foregik, men tæt på. Jeg bad om et ur, der skulle kunne holde til lidt af hvert, især med henblik på cykelturen, da jeg har haft dug i andre ure. Men jeg var inde og kigge på PAM111 5 gange, før jeg havde vænnet mig til størrelsen.

Re: Kulde / varme - TioMalo - 03-02-2010

Har aldrig oplevet at glasset dukker... Og mine ure - Rolex, Omega og Pam - er brugt fra Polarcirkel til troperne, fra faldskærmspring til at dykke med (dog ikke at cykle).
John