Urdebatten / Urforum
Årgangsur - 1973 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Årgangsur - 1973 (/showthread.php?tid=72943)

Årgangsur - 1973 - jkjaers - 26-11-2009

Jeg har først for nyligt fået øjnene for alvor op for fortræffelighederne ved rigtige ure. Dette har medført et "sikkert" køb ef en Omega Planet Ocean 45,5.

Jeg har efterfølgende gået og leget med tanken om at købe et vintageur fra mit fødselsår 1973. Jeg synes dog det er lidt svært at overskue markedet fra den tid.

Det skal siges at jeg står ikke umiddelbart foran et køb, men bare undersøger markedet.

En oplagt kandidat kunne være et Speedmaster 125, omend det nok er lidt en pebret starter-vintage.
İmage

Omvendt behøver det ikke være en Omega

Nogle bud?

Re: Årgangsur - 1973 - Geodoc - 26-11-2009

Hej jkjaers
Jeg tillader mig at fortsætte "Omega sporet", da Ω er min primære passion, og perioden omkring 1973 er central i min samling.

Speedmaster125 er en særdeles oplagt kandidat for et "1973 årgangsur" - Det er netop kun produceret i 1973.
Det produceredes i 2.000 limiterede; men unummererede eksemplarer. Anskaffelsesprisen er, som du nævner, forholdsvis pebret (IMHO) ca. +16K.
Udover værdigheden som Ω's 125 års jubilæumsur, kan nævnes, at det er Ω's første kronometercertificerede kronograf.
Det deltog som en af 3 Ω-kandidater ved den 3'die NASA test af astronauture i 1978: 1. Speedmaster Prof. (kaliber 1861) 2. Speedmaster125 (kaliber 1041) & 3. Speedsonic (kaliber 1255).
Mere om uret, kan læses her

Da du har vist ”mod og mandshjerte” til ”et stort og buldrende” ur, fortsætter jeg med en af mine yndlinge, nemlig Flightmaster – ligeledes fra 1973.
Mere om uret, kan læses her. - Det vil kunne erhverves for omkring de 14K.

Yderligere en kandidat kunne være Speedmaster Mark II, der placerer sig i tidsrummet 1969 – 1975. - Mere om uret, kan læses her.

Et mere komplet 1973 overblik kan opnås ved at anvende Ω’s hjemmesides Customer Service / Vintage Watches, her er linket. … prøv fritekst søgning med 1973, så skal du bare se løjer.

Blandt de helt exceptionelle, ja næsten ”eksotiske” 1973’ere fandt jeg noget så usædvanligt som: ”De Ville – Electronic pocket watch”, med kaliber 1220, stemmegaffel på 720 Hz.
Referencen er: ST 198.1742. Omega er klar i mælet om specifikationerne vedr. tæthed, idet der står: Water resistance: No

God jagt, med venlig hilsen - Geodoc

Re: Årgangsur - 1973 - jkjaers - 26-11-2009

Det var da et fantastisk inspirerende indlæg. Fantastisk at have med passionerede mennesker at gøre. Tak for det Geodoc. Nu har jeg læsestof til mange timer.

Jeg kan ikke umiddelbart se i Omegas arkiv, da jeg ikke har konto. Er det noget man bare "signer up" til, eller skal man være professionel?

Jeg er meget enig i at Speedmaster 125'eren ligger lige til højrebenet, men derfor kunne det nu være sjovt at se hvad der ellers var af muligheder fra mit fødselsår.

Med venlig hilsen Jesper

Re: Årgangsur - 1973 - Mads Gjødesen - 26-11-2009

Omega og Rolex er to gode mærker at gå efter, da de har ret klare retningslinjer for serie nummerering. Det gør det lettere at ramme årstallet. det er lettere at hjælpe hvis du har lidt flere kriterier mht.:
- Mærke?
- Størrelse?
- Funktioner, Kronograf?
- Pris?
- Boks/papirer?
- ect...

Der er flere herinde som har investeret i ure fra deres fødselsår. Ved Danny netop har været heldig at finde et komplet Sub 5513, der lå ret tæt på hans fødselsdato. Jeg har selv dette Red Sub, som er en 1973´er iflg. serienummeret. Det er dog først solgt d. 12/12-1975 iflg. papirerne. Da jeg er født d. 9/12-1975 er det kun 3 dage fra, og det bliver vist ikke mere præcist Icon_e_wink Så det er min fødselsårs keeper ind til videre...

/Mads

İmage
İmage

Re: Årgangsur - 1973 - gufle - 26-11-2009

Mads Gjødesen Skrev:Omega og Rolex er to gode mærker at gå efter, da de har ret klare retningslinjer for serie nummerering. Det gør det lettere at ramme årstallet. det er lettere at hjælpe hvis du har lidt flere kriterier mht.:
- Mærke?
- Størrelse?
- Funktioner, Kronograf?
- Pris?
- Boks/papirer?
- ect...

Der er flere herinde som har investeret i ure fra deres fødselsår. Ved Danny netop har været heldig at finde et komplet Sub 5513, der lå ret tæt på hans fødselsdato. Jeg har selv dette Red Sub, som er en 1973´er iflg. serienummeret. Det er dog først solgt d. 12/12-1975 iflg. papirerne. Da jeg er født d. 9/12-1975 er det kun 3 dage fra, og det bliver vist ikke mere præcist Icon_e_wink Så det er min fødselsårs keeper ind til videre...

/Mads

İmage
İmage

Rigtigt Mads, min 5513 var også tæt på. Jeg er fra den 2.6.1974, min 5513 fra 1972 blev solgt den 26.6.1974, så det er vel så tæt jeg kommer på at finde et ur fra min fødselsdag.

Re: Årgangsur - 1973 - baun - 26-11-2009

1973 er et svært år når vi taler Omega Vintage - fordi det er på dette tidspunkt det begynder at gå den gale vej for Omega.

Men der findes da en række ure fra tiden som er ok - her 3 ure fra tiden 72/73

Mærke og model: Omega Constellation Electronic 300 Hz

Årgang: 1973
Kasse: Rund, Stål i flot stand og observatorium i stål på bagkassen.
Højde: 10 mm
Diameter: 35 mm uden krone
Skive: Flot Two tone dybblå skive med det karekteristiske røde felt med Omega logo kl 12.00. Timemarkeringer og visere i flot stand
Rem: Original Omega lænke
Caliber: 1260 Elektrisk 300 Hz værk med dato,
Caliber nr.: 36901947
Ref. Nr.: 198.0006

Uret har fødselsattest fra tysk sælger

İmage

İmage

İmage

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph

Årgang: 1972
Kasse: ”Barrel Shape” kasse med mat slibning i renoveret stand.
Højde: 15,1 mm
Diameter: 38 mm uden krone
Skive: Mørk blå skive med hvid T-skala og usædvanlig spændende subdails og visere i flot stand
Caliber: Automatic 1040
Caliber nr.: 34258885
Ref. Nr.: ST 176.0007

İmage
İmage
İmage
İmage

Beskrivelse:

Mærke og model: Omega Seamaster Cosmic 2000
Årgang: 72
Kasse: Cushion, Stål mws mat kasse og blank ring. Fin stand med få brugsspor
Højde: 10,62 mm
Diameter: 39 mm uden krone
Skive: sølv i flot stand med stål visere og timemarkeringer i fin stand
Caliber: 1012 Automatic med dato
Caliber nr.: 35399963
Ref. Nr.: KS 166.132

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

vh Baun

Re: Årgangsur - 1973 - jkjaers - 27-11-2009

Tak for de fine svar.

En Rolex sub ville jo være en klassiker hvis det ikke skulle være Omega. Det er en meget sej detalje at skriften er anderledes for den givne årgang. Jeg har aldrig haft en Sub på armen og frygter den vil føles lidt lille.

Omega Seamaster Automatic Chronograph er bestemt også en mulighed omend jeg nok umiddelbart ville foretrække Speedmaster 125'en

Kunne et alternativ være en Britling Navitimer (x?x)? Blev disse lavet med stålrem dengang?

Andre forslag er stadig velkomne

Re: Årgangsur - 1973 - baun - 27-11-2009

også JEDI kan findes fra 73 - måske ikke et ur som går lige i hjertet ved første ojekast, men efter få dage på armen kan man alligevel ikke undvære det fantastiske ur som er "helt sin egen" - og det er vel egentlig netop dette som er karekteristisk og kendetegnende for visse 70'er Omegaer. De turde udfordre på designet - og de vinder ved nærmere bekendskab:

Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph JEDY

Årgang: 1972
Kasse: ”tonneau” kasse i renoveret stand.
Højde: 15,2 mm
Diameter: 42 x 49 mm
Skive: Mørk blå med 2 sorte subdials og datofelt, T-skala og visere i flot stand
Rem: Original Omega lænke 1162
Caliber: Automatic 1040
Caliber nr.: 35594xxx
Ref. Nr.: 176.005
Regning fra Omega for total renovering haves

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

vh Baun