|
værksteder - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: værksteder (/showthread.php?tid=72729) Sider:
1
2
|
værksteder - peter g - 19-10-2009 hej er der nogle der kan fortælle mig hvorfor at vis mit omega ur er i stykker så må forhandler ikke lave det vis det er på garantien . ( det er da godt at min bil ikke skal til japan hvis der er noget på garantien der skal laves) Re: værksteder - johnfyn - 20-10-2009 Jeg kan ikke fortælle dig HVORFOR det er sådan, men sådan er det med mange ting som det er muligt at sende med posten (PC eks.) - jeg forstår ikke helt hvad du mener der skulle være problemet med det? Set fra min stol er det en god ting at (alle) rep. samles ved Omega, som evt. kan lære noget af de "fejl" de ser - det er meget normalt i vrksomheder der kører efter et formaliseret kvalitetsstyringssystem (eks. ISO900X) Re: værksteder - Tommy Munk - 20-10-2009 Garanti forhold i Swatch Group, Swatch Group giver fabriksgaranti på deres ure, men den bortfalder hvis forhandleren åbner uret. (dette gælder også hvis det blot er et batteriskift på et quartzur). De fleste urfabrikker har generel mistro til at deres forhandlere kan udføre reparationer efter fabrikkens standard ( En forhandler må gerne lave garantireparationer men han får ikke kompensation fra fabrikken for at reparare et ur på garanti. Der er næppe nogen urmager der har lyst til at betale 3-4 arbejdstimer + reservedele + miste fabriksgaratien, når man blot kan sende uret ind til importøren/fabrikken og de tager sig af det. Så i princippet kan en forhandler selv lave garanti-reparationer - men hvorfor skulle han det? Re: værksteder - peter g - 20-10-2009 hej johnfyn det med iso 900x det er da løgn jeg er iso godkendt og det er de alamer jeg sætter op er også iso godkendt . men det må være at de ikke tror på ders forhandler men jeg er da glad for at ford , opel ,toyota, honda osv tror på der forhandler Re: værksteder - hannover_dk - 21-10-2009 peter g Skrev:hej johnfyn det med iso 900x det er da løgn jeg er iso godkendt og det er de alamer jeg sætter op er også iso godkendt . men det må være at de ikke tror på ders forhandler men jeg er da glad for at ford , opel ,toyota, honda osv tror på der forhandlerDu har da ret i at en del ur fabrikker mener der laves bedre service på fabrikken - og jeg er enig i at det ofte tager for lang tid, men sammenligning med biler halter en del. Biler kan jo ikke lige sendes med posten på få dage rundt i Europa. Masser af andre ting ydes der jo også blot fabriksgaranti på. Man kan ikke regne med at købe Nikon i Singapore eller på Tennerif og så garantireparere i Danmark ISO certificering ved jeg ikke hvad betydning har her, men det er da ikke umuligt. En ISO er jo ikke en fast certificering, men noget man udarbejder i samarbejde med ISO myndighederne i det pågældende land, og det er da højst sandsynligt at ex Omega eller Panarai osv har en ISO form som umuligt bare kan overføres til deres AD/forhandlere rundt omkring, men det bliver ret gæt. Desuden er det jo dyrt at være ISO certificeret og specielt løbende at overholde certificeringen - ofte MEGET dyrt, og ISO udarbejdes helt individuelt med fabrikkerne, i høj grad efter deres "rytme", men indeholder naturligvis mange systematiserede kontroller og metoder o.a. - men det ved du jo så alt om. At alarmerne er produceret under ISO kvalitets regler, er jo enklere og giver fornuft. Det er igen fabrikken som tager sig af den del af sagen helt som hos urfabrikkerne. Dine alarmers ISO behøver ikke indeholde krav om reparation på fabrikken, det behøver urfabrikkernes heller ikke, men det kan være tilfældet, og skyldes så deres bedømmelse af at det repareres bedst der. Du må finde dig et ur der ikke har sådanne regler, spørg forhandleren, eller køb et brugt der er ud over garantien, så kan du aflevere det hos enhver urmager du er tryg ved vh Re: værksteder - peter g - 21-10-2009 hej jeg kan give dig ret i meget af det hannover_dk det er ikke fordi jeg skal have nyt ur. men mobil telefoner bliver jo heller ikke sendt af sted til rep . jeg kan fortælle har jeg en fejl på en alarm skal jeg påbegynne med at rette fejlen inde for 3 timer. det var fordi jeg talte med min svoger om det . men man kan vel sige som min svoger sige der har bodet i sweiss det er fordi de er højrøvet eller ikke tror på ders fohandler han mender vis du skal have lavet noget og det tager 1 dag bliver du super glad for det men tager det 2 månder kan man godt blive lidt sur men som han siger det fatter de ikke når man er fra sweiss. Re: værksteder - Peter - 21-10-2009 Hej Det er godt at vi ikke har alarmer fra Schweiz, men Peter G jeg kan kun give dig ret i at Swatch Groups behandlinger af garantireparationer er alt for lange. MVH Peter Re: værksteder - peter g - 21-10-2009 hej peter ja det er vi glade at det ikke er dem der laver alamer . og ja raption på garantien er for lang og det er da også at være ligeglad med jer jeg vil da heller have det er peter eller poul der skilder mit ur ad det er rat at man ved hvem der har lavet det . jeg vil heller have det er peter eller poul der skelder mit ur ad ind en fra swatch groups for det er ikke mange der kan det peter og poul kan Re: værksteder - johnfyn - 21-10-2009 Hej igen, jeg har kun oplevet en garantirep. på mit Omega - det tog mindre end 14 dage fra det var indleveret til AD (Ragner i Odense) og til jeg havde det igen - er det (for) lang tid? Vedr. kvalitetsstyring, så mener jeg blot at der i mange kvalitetsstyringssystemer (EKS. ISO900x) er "indbygget" et system som gør at virksomheden forpligter sig til at spore evt. fejl tilbage til produktion(smetoder), design, råstoffer el. lign. Hvis alle mulige "roder" med uret under garanti kan dette krav være vanskeligt at opfylde. Forstår ikke helt din fordom mod Schweiz - tror det gælder for mange andre ure/lande! Re: værksteder - hannover_dk - 21-10-2009 peter g Skrev:han mener vis du skal have lavet noget og det tager 1 dag bliver du super glad for det men tager det 2 månder kan man godt blive lidt sur men som han siger det fatter de ikke når man er fra sweiss.Det er jeg også 100% enig i. Mange af dem - Swatch group (ex Omega) og f.eks Panerai kan være notorisk hylende langsomme. Det genere mig ikke de skal på fabrikken , men undrer mig faktisk for de mere simple ure - medens jeg forstår for for ure med komplikationer. Tiden derimod, som kan være måneder, er helt skørt i mine øjne - så der er vi helt enige vh |