|
Store ure - hvorfor? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Store ure - hvorfor? (/showthread.php?tid=72692) |
Store ure - hvorfor? - CFO - 15-10-2009 Tag endelig ikke fejl - jeg kan også godt lide de store ure. Det er som om man får lidt mere for de mange penge når der sidder en en stor tung "klods" på håndleddet. Og så er det jo også nemmere at se for andre mennesker at man har god ursmag! Men er det virkelig så banalt ....? Det virker lidt paradoksalt først at udvikle præcise tekniske vidundere i mikrostørrelse - og dernæst lægge dem i store svulstige urkasser. Før i tiden var en "god" herrestørrelse på et hverdagsur omkring 34-35mm - og gerne så tynd som muligt. Idag betegnes næsten alt under 37mm som "unisex", og der findes armbåndsure helt op i lommeurstørrelse (f.eks Omega Railmaster XXL 49,2mm) Forklaringen er jo givetvis at "markedet går dén vej" - men hvorfor? Hvad er det ved de store ure der "tænder" jer? Re: Store ure - hvorfor? - hannover_dk - 15-10-2009 Ikke ret meget, hvis vi taler over 40 mm. Vi var jo en del samlet til GTG hos ClausT i går, og der var stemningen vel generelt for 39 - 41/42 mm. Ingen tvivl om at moden siger store ure, men jeg tror ikke det bliver ved den vej op og op To stykker i går havde været DS ejere men havde trods alt fundet det lidt ukomfortabelt - en var stadig lykkelig for det. Jeg går ind imellem med de gamle tynde 34 mm størrelser på læderrem, og mere komfort finder man ikke vh Re: Store ure - hvorfor? - Claus_K - 15-10-2009 Jeg synes ikke at et ur skal være stort bare for at være det...det skal harmonere med designet. F.eks. kan jeg bedre li' 42mm Planet Ocean, end et 45mm. Til gengæld kan jeg langt bedre li' mit 44mm Panerai, fremfor det mindre 40mm. Det er nok meget subjektivt, fra ur til ur Re: Store ure - hvorfor? - baun - 15-10-2009 Jeg mener at når funktion følger form er det optimalt. Et dress ur skal være let at bære - fylde mindst muligt og samtidig være let aflæseligt og designet så det matcher stilen. Bedste størrelse er vel 34 - 38 mm Et dykker skal være lidt større - det bruges jo (optimalt) til fritidstøj og der skal rummes flere info på uret - 38 - 42 mm er ok Chronografer kan med fordel gøres større da der skal være læselige subdials mv og flere pushere. Især hvor der også er T-.skalla ea. Uden krans (fx T-skala) 38 - 42 - hvis krans 40 - 42. Alt over 42 er unødvendigt og kun for at flashe uret mere. det bliver samtidigt mere sårbart (støder imod alting) og mere ukomfortabelt at bære. Jeg mener bærekomfort er vigtigere end at følge moden. vh Baun Re: Store ure - hvorfor? - hannover_dk - 15-10-2009 Og så kunne man lægge til, at det virker noget fjollet med visse store ure (ex 44 mm) hvis værket er 32 mm og resten er fyldt ud af en værksring Formål med størrelsen i værkerts størrelse er helt ok naturligvis vh Re: Store ure - hvorfor? - morgan - 15-10-2009 Der er en del mere til et ur end diameteren. Jeg har haft 46mm ure der har siddet super og jeg har haft 43mm ure (SDDS) som har lignet at jeg har bundet en mursten om håndleddet. Faktisk virker det som om at Roger Dubuis helt store modeller sidder godt på mig. Lidt surt når man skal betale for dem. m Re: Store ure - hvorfor? - jkjaers - 15-10-2009 Egentligt et godt spørgsmål. Jeg har netop selv lige købt et Planet Ocean 45,5 som mit første "rigtige" ur. Jeg havde oprindeligt fast besluttet mig på at købe en klassisk speedmaster pro på 42 mm, men da jeg prøvede den store PO på arnmen synes jeg den "virkede bedre". Det er vel i bund og grund et spørgsmål om personlig smag? Re: Store ure - hvorfor? - olsen - 15-10-2009 Ure skal ikke nødvendigvis være 45-46mm. Nogle designs kan sagtens klare størrelsen. Både mht. bærekomfort og den opfattede størrelse (NOMOS-ure er et godt eksempel). Har også et PO 45mm og det sidder overraskende (for mig) godt på min arm, selvom jeg ikke ville have troet det, før jeg prøvede det. Men generelt synes jeg også, at den mest passende størrelse er ca. 39-42 mm. Personligt mener jeg nu ikke, at dressure absolut skal være mindre. For mig er det ligeså meget designet af uret. Og så synes jeg nu også, at et PO XL sidder skidegodt på et jakkesæt Mit første ur, som jeg selvstændigt og af egen fri vilje købte, var et Citizen quartsur (jeg vidste ikke bedre dengang i 1994). Det har vel været 37 mm og det tænkte jeg ikke over. Idag synes jeg det er aaalt for småt. Men gik jeg idag med et tilsvarende "lille" ur til dagligt, så ville jeg da givetvis efter et stykke tid vænne mig til dette. /Peter Re: Store ure - hvorfor? - jacob jensen - 18-10-2009 Helt sikkert et personligt spørgsmål jeg syntes helt enkelt at "STORE" ure ser pænest ud på min arm,nu syntes jeg heller ikke at under 40mm er et herre ur men det er bare mig Jeg har haft et på 47mm som jeg var meget glad for men idag skal mine ure være imellem 40-45 det syntes jeg passer bedst til min arm og tøj smag Mit JLC er 41mm og får jeg en prof. diver igen skal den være på ca 43mm min beater er dog lidt mindre men det passer godt til urets formål Re: Store ure - hvorfor? - DonWerner - 18-10-2009 Baun Skrev:Alt over 42 er unødvendigt og kun for at flashe uret mere. det bliver samtidigt mere sårbart (støder imod alting) og mere ukomfortabelt at bære. Jeg er ikke enig i ovenstående. Store ure (+42mm) kan sagtens have sin berettigelse. Det afhænger i mine øjne af den person som bærer uret. Eksempelvis er jeg en del større end gennemsnittet og jeg vil kun lige kunne slippe af sted med et 42mm ur. Alt derunder ligner et dameur på min arm. Det er for mig et simpelt spørgsmål om propertioner. Jeg prøvede for nylig et Rolex Submariner og det så nærmest komisk ud på min arm. I øjeblikket bærer jeg et DeepSea og er utrolig glad for det. Det er hverken ukomfortabelt og ej heller flashy. Med hensyn til komforten, så bliver det ofte brugt som et argument for ikke at købe store ure, men som alt andet er det blot et spørgsmål om tilvænning. Jeg mærker ikke, at jeg bærer et ur der vejer over 200gr. Eneste ulempe jeg kan se ved de store ure er, at de er mere udsatte pga. størrelse og højden og derfor har nemmere ved at få skræmmer. |