|
Sådan laver jeg mine remme! - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Sådan laver jeg mine remme! (/showthread.php?tid=72540) |
Sådan laver jeg mine remme! - Mr. Korsbek! - 20-09-2009 Tænkte jeg lige ville lave en lille gennemgang af, hvordan jeg laver mine remme fra start til slut - måske det kan bruges til inspiration for andre. Posten er ikke ment som at jeg skal have ris og ros, men kun som inspiration. Her er i store træk det værktøj jeg bruger til hele processen: ![]() Når læderet er limet sammen, banker jeg spidsen til et V med en ende afhugger: ![]() Her så med afhugget ende og med det værktøj jeg så benytter, nemlig en rilleskærer: ![]() Her har jeg så skåret rillen: ![]() Bruger så en syl og hultang til at lave hullerne til syningerne: ![]() Så skal der syes: ![]() Så er "tailen" blevet syet, så mangler vi bare spænde siden: ![]() Så laves spænde siden, ved at starte med spænde enden - her med indsyet spænde: ![]() Så skæres læderet skråt, så læderet vil falde sammen når den limes sammen: ![]() Holder lige stykkerne sammen med et par stykker træ og et par små skruetvinger. Bare så det lige holder, sådan limes "tailen" også sammen: ![]() Så har jeg gjort det samme, som med "tail" stykket med rille, huller og syning. Så skal der laves keepers: ![]() Når de er lavet, skal der huller i remmen til spændet, som laves med en revolvertang og for mig, altid på øjemål: ![]() Og her det færdige resultat, som er lavet til SUB MOD på WUS "subkrawler", da han vandt en fotokonkurrence jeg havde lavet om det bedste foto af et Korsbek:
Re: Sådan laver jeg mine remme! - hannover_dk - 20-09-2009 Så vidt jeg i en senere nattetime kan se, er du ikke stor forbruger af for hvide syninger på sorte remme. Jeg synes alt jeg ser fra dig, ser godt ud - og vil bare bruge lejligheden til at sige, at hvide syninger på sorte/brune remme - slet slet ikke er mig - faktisk skal der et ret specielt ur til før det duer - (hvad glæde forummet har af den info - kan man nok stille ?? ved) vh Re: Sådan laver jeg mine remme! - bjorn_e58 - 20-09-2009 hannover_dk Skrev:..og vil bare bruge lejligheden til at sige, at hvide syninger på sorte/brune remme - slet slet ikke er mig - faktisk skal der et ret specielt ur til før det duer - (hvad glæde forummet har af den info - kan man nok stille ?? ved) Well, jeg fik i hvert fald den glæde (undskyld, Korsbek - det har slet ikke noget med din tråd med din fine gennemgang af dit arbejde at gøre), at jeg lige ville vise dette billede igen: ![]() Men det ur er jo også specielt /Bjørn. Re: Sådan laver jeg mine remme! - Tukjær - 21-09-2009 God gennemgang, Torben. Interessant at se hvordan en rem bliver lavet..... Re: Sådan laver jeg mine remme! - hannover_dk - 21-09-2009 bjorn_e58 Skrev:Jep - der passer de hvide syninger perfekt - flot ur og remhannover_dk Skrev:..og vil bare bruge lejligheden til at sige, at hvide syninger på sorte/brune remme - slet slet ikke er mig - faktisk skal der et ret specielt ur til før det duer - (hvad glæde forummet har af den info - kan man nok stille ?? ved) vh Re: Sådan laver jeg mine remme! - Claus_K - 21-09-2009 Mr. Korsbek! Skrev:Tænkte jeg lige ville lave en lille gennemgang af, hvordan jeg laver mine remme fra start til slut - måske det kan bruges til inspiration for andre. Ja - hvor svært kan det være. Imponerende gennemgang - og resultat! Har nu fået en åbenbaring for alt det værktøj jeg mangler, for at kunne nærme mig at kunne lave remme i din imponerende finish Re: Sådan laver jeg mine remme! - Mr. Korsbek! - 21-09-2009 Hej Claus. Tager kassen med i aften. Så kan du se hvad du mangler. Tror jeg har et ekstra rilleskærer, som nok er det vigtigste. Re: Sådan laver jeg mine remme! - janj_j - 23-09-2009 Hej Torben Tror jeg vil begynde også - det ser hyggeligt ud OK hvis jeg linker til min blog ? /Jan J |