Urdebatten / Urforum
Bygge sit eget ur ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Bygge sit eget ur ? (/showthread.php?tid=72258)

Bygge sit eget ur ? - Rosinen - 01-08-2009

Hej Forum

Går med overvejelser om at bygge mit eget ur, delene har jeg tænkt mig at købe færdige fra Ofrei eller lignende. Kassen skal være i SS eller 316L str. + 38mm (Tonneau ?) med et godt grundværk fra ETA eller Valjoux. Skiven enkel med tydelige tal, Tudor visere, og lume, Glasset skal være ridsefrit ligeledes på bagsiden, kronen "pumpkin" screw down, stål eller guld. Urmageren skal med ind over iforb. med vejledning så delene passer sammen samt montage. Lænke eller rem 22mm kommer på til sidst, så det hele kommer til passe sammen i design/stil.

Er mest til vintage automatik og store dykkere har bla.

Tissot seastar super T12 SS og G/S (1972)
Tissot Seastar T12 G (1974)
Certina DS 288 (1975)
Certina DS 60erne ?
Omega seamaster Chronometer 300HZ " the pile"
Citizen Promaster G/S automatik
Og en Junghans Megaquartz, som alle urene bliver stillet efter...

MEN MEN MEN hvad er så prisen på grisen?????

Er der nogen her i forummet der har prøvet noget lignende eller har erfaring med ovenstående, ved der er et par urmagerere herinde, det er måske bedre(billigere?) at købe et nyt ur....

Forslag og konstruktiv kritik modtages med smil ;0)

-Dr. Frankenstein

Re: Bygge sit eget ur ? - Mads Gjødesen - 01-08-2009

Been there, done that, got the t-shirt... Icon_e_wink Mit eneste og bedste råd er: LAD VÆRE!!!

Hvis du søger lidt på forumet vil du finde et par tråde omkring emnet. Det koster kassen i arbejdstid og kræver at du har en værktøjsmager samt en urmager der stort set gider arbejde gratis. Mit problem endte med at ingen kunne levere custom made visere og jeg mistede tålmodigheden Icon_e_sad

Så inden du går igang vil jeg anbefale dig at tænke hele processen og div. problematikker igennem. Værket er let at skaffe. Men hvem kan lave kassen og opmåle skidtet så det passer. Du skal have står på dimensionerne og lavet tegninger af det hele. Jeg er selv maskin ingeniør så den del gik faktisk mest smertefrit for mig med hjælp af en urmager og en værktøjsmager. Den døde så ved skive- og viser leverandæren der ikke kunne lave det jeg ønskede Icon_e_sad

At købe et nyt ur er langt billigere. Specielt når vi taler i ETA klassen hvor et ur koster 3-10 k.

/Mads

Re: Bygge sit eget ur ? - RunesS_phpbb3_import15750 - 01-08-2009

Inde på Ofrei kan de fortælle dig hvad der passer til hvad... Massere af amerikanere inde på TZ's watchmaking and repair forum har gjort det, og man kan købe sæt med dele der passere sammen (skive, kasse, værk, visere osv.)...

Jeg har aldrig gide gøre det, fordi jeg synes det var lidt trivielt at købe allle delene færdige, også bare samle det selv... Men hver sin smag.

Det skal måske lige nævnes at det er flere år siden jeg læste om det, så jeg ved ikke om det stadig er sårn', men sårn' har det være en gang... Icon_e_smile