Urdebatten / Urforum
GP Laureato EVO3 vs. IWC Ingenieur AMG Chrono - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: GP Laureato EVO3 vs. IWC Ingenieur AMG Chrono (/showthread.php?tid=69144)

GP Laureato EVO3 vs. IWC Ingenieur AMG Chrono - Jphilt - 16-06-2008

Hej.

Jeg er meget i tvivl, da jeg har 2-3 drømme ure og jeg har kun råd til et af dem. Derfor vil jeg gerne høre jer hvad I mener. Jeg har et GP i forevejen (har haft flere) og har også haft IWC, så jeg er bekendt med begge producenter.
Jeg kender også lidt til de værker som ligger i de to modeller, nemlig at IWC er et toptunet 7750. GP er vel in house? Jeg har hørt rygter om at chronograph modulet ikke er GP! Nogen som kan be/af-kræfte?
Jeg vil meget gerne høre både ekspert råd og ganske almindelige meninger om udseende på urene. GP er en smule dyrere og jeg holder meget af dette mærke. Det tredie ur som jeg taler om er GP'en...bare i en rustfri stål udgave. Denne er ret limiteret da der kun er produceret 50 stykker!
Jeg vil IKKE ha' lænke på, da jeg har masser med lænke.

Altså:

IWC Ingenieur AMG Chrono
versus
Girard Perregaux Laureato EVO3 Chronograph

Til dem der ikke kender urene; Der er en enkelt Laureato til salg her på siden og 2 AMG'ere.

Glæder mig meget til at høre jeres meninger!!
Mange hilsner
Philip

G.P - columbo - 16-06-2008

Nyere G.P ure er 100 procent manufacture. Der er sket meget efter deres ændring i firmaet i 2005. De bruger ikke længere Eta værker med Dubois Depraz moduler længere. Det er dog deres egne basis værker med egne moduler. fx power reserve og chrono osv. De har 4-5 basis værker.

- Mads Gjødesen - 16-06-2008

To meget forskellige værker. IWC er det sikre valg baseret på 7750 og pænt finisheret og MEGET driftsikkert. Den går du ikke helt fejl af. Men konstruktionen og værket er ikke det mest interessante. Brugt af mange og knast styret frem for kolonnehjulsstyret.

GP er et 100 % in-house og det er i manges øjne et plus. Desværre er værket ikke et integreret kronograf, men et modulkronograf. Det er ikke helt så flot og velfungerende som et integreret kronograf som 7750. Finish og forarbejdning er dog helt i top og værket er ganske fint.

Så der er fordele og ulemper ved begge. På papiret (mit i hvertfald) vil jeg mene GP´en er nr. et af de to. Det jeg ville nappe af de to både mht. urets generelle kvalitet samt værket.

/Mads

- Jphilt - 16-06-2008

Tusinde tak for de gode svar. Jeg har faktisk også valgt GP'eren. Er i skrivende stund i gang med at forhandle/handle!
Skal nok smide lidt foto's på....hvis "projektet" lykkedes!
Philip Icon_razz

- Jphilt - 17-06-2008

Icon_question Når jeg nu er i gang vil jeg da gerne høre om der er nogen som kan fortælle om GP Laureato Chrono ref. 80180..... (Har endnu ikke de sidste numre). Det er nummer 34 ud af 50, altså er der virkelig tale om en limited edition.
Umiddelbart kan jeg dog kun se at der er ret store tal på skiven og at der er et meget specielt "waffel" mønster på skiven. Alle viserne er også en smule anderledes end på de andre Laureato'er og så står der Serie Limitee på skiven og på bagkassen. Al skrift på værket/rotor er skrevet med 24 guld, men det er vel ret normalt? Alt dette er måske også nok til at kalde det en limited version?
Uret er vandtæt indtil 100 meter og jeg kender jo til gradueringen, men ville det være OK at hoppe i en pool med uret? Der er jo også skruekroner på chrono-knapperne......må chrono-funktionen så egentlig bruges under vand???

Mange hilsner
Philip Icon_question

Mange hilsner
Philip

- Jphilt - 17-06-2008

Hej Mads!
I din fede artikel om urværker kan jeg ikke se det værk som efter mine oplysninger ligger i mit måske kommende ur! Jeg mener at det er:
Movement GP 3330
Calibre 25.60 x 28.80 mm
Frequency: 28.800 Vibr./h (4 Hz)
35 jewels

Hvilken karakter ville du gi' værket sammenlignet med den skala som du tidligere har brugt?

Hilsen

Philip

- Mads Gjødesen - 17-06-2008

Cal. 3330 er så vidt jeg husker en rektankulær kalender/månefase version med cirkulær basiskaliber GP 3300. Derfor de spøjse mål. Dvs. du har et cirkulært automatic cal. 3300 som "motor" og et rektankulært kalender modul tilføjet. Formen skyldes at værket bruges i rektankulære GP modeller. Det er et ganske flot in-house værk som bedømmes på lige fod med cal. 3100-3300. Jeg er iøvrigt helt tosset med GPs rektankulære Vintage 1945 serie som er meget smukke og klassiske. Desværre får jeg bare ikke brugt disse meget dress agtige ure til dagligt så de har endnu ikke fundet vej ind i min samling.

/Mads

G:P - columbo - 17-06-2008

Jeg mener det er et rundt basís værk kaliber 3300 hvor man bygger chronograph modulet oven på og derefter bliver det til dette værk: GP033C0