|
ukendt mærke - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: ukendt mærke (/showthread.php?tid=68912) |
ukendt mærke - jazzman - 17-05-2008 Hej,er der nogen der har set dette ur før? Der står ikke noget på det hverken for eller bag. ![]() Mvh Søren - hannover_dk - 17-05-2008 Ikke lige det, men mange lignende. ![]() har heller ikke navn for eller bag. Der blev lavet ganske mange af den slags. Der blev lavet endnu flere under navnet Chronograf Suisse (ikke det samme som ChronoSwiss) Det var ure som blev lavet med en række standard værker, hovedsageligt knaststyrede, men også ind i mellem med de langt lækrere kolonnehjuls værker, som ex. min er. Man kan ofte fra ydersiden se om det er en knast eller kolonnehjulsmaskine. Knast styrede som er billigere ligger oftest i kasser med bagside af stål og resten forkromet eller forgyldt. I de tilfælde står der "stainless stell back" på dem. Kolonnehjul ligger oftere i rene stål kasser "stainless steel" uden noget andet, eller i Guldkasser. Hvis du forsigtigt lister bagsiden af, og tager et rimeligt billede af værket, kan vi hurtigt se om det er knast eller kolonne. Jeg synes den ser pæn ud, med et ret enkelt farvevalg. Du skal regne med omkring 1500-2000 i service hos ex Mølbak eller Krognos, en hvis den virker, kan du jo lade den være og bare pudse lidt på kassen i hånden. Lad være med at returnere kronografviseren til 0 hvis den har for langt hjem (mellem 20 sek over og 20 sek i 12 (0) - den returnerer nok begge veje. Har den for langt kan den vå så meget smæk/fart på, at den kan rykke sig fra sin 0 (kl12) position når den ikke bruges. I alle fald indtil en service. vh - Elbæk - 18-05-2008 Rigtig lækkert uf jazzman. Jeg var faktisk tæt på at byde på det selv, men valgte det fra da jeg ikke rigitg synes at finanserne var til det på det givne tidspunkt. Hvad endte auktionen på? Mvh. Jakob - jazzman - 19-05-2008 Jeg kan ikke få bagkassen af ( tro at værket skal ud fra glasset , du ved ).Uret er gået helt død! Jeg brugte det hver dag i 2-3 uger og kronografen kørte fint , når det var helt optrukket ( lod den køre i 5 min.),ellers stoppede den efter 10 sek ,når det var længe siden den var trukket op. Er ret sikker på det er stål (jeg ville ikke købe et ur med chrom kasse. Det skal være rene vare - stål eller guld) og jeg har pudset glas + kasse med autosol.Hvilken værker er værd at gå efter i kronograf ure? Det har tilhørt en sportsforening, så jeg tro aldrig det har fået service.Det er ca 35 mm (490kr, landede den på jakob ).Her er mine egne billeder.Tak for hjælpen Hannover. ![]()
- Elbæk - 19-05-2008 Det er en god pris for et så flot ur. Jeg er sikker på at en dygtig urmager nok skal kunne få det op og køre igen. Mvh. Jakob - hannover_dk - 19-05-2008 Bagsiden kan komme af, det er vejen ind til maskinen på denne. Jeg er også overbevist om det er stål. Det betyder også at der er god mulighed for at det er et kolonnehjulsværk der sidder i den, for man satte ikke så ofte knaststyrede værker i stål kasserne. Flot er det blevet, pushers hedder skibsformede pushers og er klart de mere sjældne i forhold til de helt kvadratiske fra tiden, og i mine øjne klart de mest atråværdige. Pudsigt nok så har lige præcis den jeg selv satte billede i, også disse skibsformede pushers - men det er faktisk den eneste ud af ret mange jeg har, som har netop det. Du bør vel egentlig lade det få en service - med mindre det går helt som det skal og holder fornuftigt tid (behøver ikke være COSC nøjagtigt men så fornuftigt at du ikke skal stille det hver dag) Når/hvis du får det serviceret kan vi få at vide hvad der driver sagen. Lad være med at slås med bagsiden selv. Det er en skarp kniv der skal ind, og der er et sted på bagsiden hvor du - på de her gamle kronografer - NORMALT kan se den er lidt fladere, hvor kniven skal ind. - MEN hvis den sidder godt fast, så kan du komme til at ridse den, så leave it. Skrev sælger ikke om det var stål og hvad der var i den? Flot rem også vh - jazzman - 20-05-2008 Nej, jeg troer ikke sælger har vidst noget om uret, bortset fra at han sagde at det var fra en sportsforening ( kan ikke huske byen ).Jeg lader min lokale urhandler se på den ( anytime, veri center, risskov ). Han har lavet 2 eterna ure for mig, som går rigtig godt.I høre nærmer senere. Mvh Søren - jazzman - 23-05-2008 Så lykkes det at få bagkassen af. Mvh Søren ![]()
- hannover_dk - 23-05-2008 Først prisen 490 kr, mon ikke der skulle stå Euro der. Ellers var det knagme billigt Jeg har ikke haft tid til at checke 100% men det er en Valjoux 22 - uden stød sikring. Se om ikke der under balancen et sted (den der skal svinge lystigt) findes et våbenskjold med et svunget R i og muligvis nummeret 22 ved siden af. Eneste alternativ - hurtigt set er Landeron 39, men jeg er 99% på valjoux 22. Hvis det er Landeron, står der L i skjoldet. Agier inox er rustfrit stål og numrene fabrikkens egne og muligvis den urmager som har bygget det som har ridset sit eget nr i. Rent gæt men bxxxxxx/49 kunne tænkes at være 1949 - selvom jeg ville ha gættet det til lidt tidligere, men valjoux 22 brugtes i høj grad også i 49. Lad os høre hvad urmageren siger, hvis du bruger Krognos eller Mølbak skal du kunne sige hvad det er exakt vh vh John |