Urdebatten / Urforum
Min oldefars lommeur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Min oldefars lommeur (/showthread.php?tid=68879)

Min oldefars lommeur - Elbæk - 12-05-2008

Nu når jeg alligevel havde det ude af boksen for at motionere det lidt:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Min far arvede uret fra min oldefar i 1953, jeg fik det af min far i 2002 da jeg blev student.

Jeg ved ikke ret meget om uret, ud over at det vist allerede var gammelt da min oldefar fik det i konfirmationsgave sidst i 1800-tallet.

Uret er i rimelig kosmetisk stand - og værket fremstår som var det nyt, det gåt, men holder ikke tiden. Viserner ser ud til at værere nyere end uret.

På skiven og den indre kasse står der "Chr. Fogh Silkeborg", værket er mærket "GFB" og kassen er mærket "31873", "3", "HOF" samt et par utydelige/ulæselige stempler.

Er der nogen som kan fortælle mig noget mere om uret? Jeg har en masse lomemure, men det slår mig at jeg faktisk ikke ved det store om dem.

Mvh.

Jakob

- Lars - 12-05-2008

Hej Jakob.
Det er et cylinder-ur i sølv kasse. Viserne kan godt være orginale, det er temmelig sandsynligt. Alderen passer godt nok, nøgle optræk er typiak for denne type sidst i 1800-tallet. Så jeg vil sige det nok var nyt da din oldefar fik det i konfirmationsgave. Det er i hvertfald ikke ældre.
"Chr. Fogh Silkeborg", kan nok findes i bogen over danske urmagere før 1900. Har den ikke lige ved mig, men send en pb så jeg husker at kigge efter ham når jeg kommer hjem i morgen, så kan vi tidsfæste ham temmelig nøjgtig. Bøgerne kan købes i Den Gamle By i Århus...
Stemplerne i kassen er nok svære at få noget ud af.

Mvh Lars

- Elbæk - 12-05-2008

Ok - så blev jeg så meget klogere Icon_e_smile

Jeg vil meget gerne vide hvis du finder noget på Christian Fogh, Silkeborg.

Mange tak - PB sendt.

Mvh.

Jakob

- Lars - 13-05-2008

Hej Jokob.

Så er jeg vel hjemme igen, tak for pb.
Her kommer det der er kendt omkring Chr. Fogh Silkeborg.
Der har været en del urmagere der hedder Fogh, men kun en kendt i Silkeborg og han hed: Niels Christian Lorents Fogh. Født Horsens 12 juni 1843, død Silkeborg 11 december 1896. Han etablerede sig i Silkeborg 1872, året inden han blev gift. Havde ingen børn der blev i faderens branche. I 1881 tillige som instrumentmager, var i 1888 med i urmagernes besøg og fagmøde på industriudstillingen i København. Den Gamle By i Århus har to af hans reparationssedler, så de er da nok int. i et af hans ure, selv om det kun er et ur han har monteret skiven på og muligvis finiseret værket. Den gang købte urmagerne rå værker og skulle så selv finisere dem. Dette blev gjort mange steder og af mange urmagere, mest kendte er de værker hvor urmageren selv har navn på skiven. Ligesom dit.
Håber dette hjælper dig lidt.

Mvh Lars

- Elbæk - 13-05-2008

Det hjælper rigtig meget. Mange tak for hjælpen Icon_e_biggrin

Mvh.

Jakob

- Hage - 13-05-2008

Hej Jakob

Så mødes vi her!

Fantastisk ur med god historie tilknyttet. Håber at det er i en stand så du kan benytte det fra tid til anden.

Hilsen
Hage

- Elbæk - 13-05-2008

Hej Hage, godt at se dig her Icon_e_smile

Mvh.

Jakob