Urdebatten / Urforum
JLC Atmos - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: JLC Atmos (/showthread.php?tid=68807)

Sider: 1 2

JLC Atmos - taylor210 - 04-05-2008

[url]"http://watchtalkforums.info/forums/showthread.php?t=7460">http://watchtalkforums.info/forums/show ... php?t=7460[/url]

Det var da alligevel meget vildt. Jeg har aldrig hørt den form for uroptræk før...nogen som kan forstælle noget?[/url]

- hannover_dk - 05-05-2008

Selvom det ikke lige er et armbåndsur, er det helt vildt for mig. Er der en af de kyndige herinde som kan fortælle hvad de ved om den mulighed??
vh

- CFT - 05-05-2008

Som jeg lige husker det så har Jørgen Krognos en stående, så det er jo måske et besøg værd i hans butik og kigge lidt på værket

Atmos - HJunker - 05-05-2008

Som skrevet ovenfor er Jørgen (Krognos) stedet at gå hen, hvis du skal have skruet på et ældre Atmos. Jørgen er jo både ur- og barometermager, og Atmos er jo en specialitet fra begge fag. Som jeg husker det står der et par af de nye, (bl.a. det som er vist i artiklen der er linket til) inde hos Ole Mathiesen.
Jeg købte et Atmos fra 1960'erne for 1½ - 2 år siden, fik det serviceret hos Jørgen, og det har bare stået og tikket løs lige siden. En enkelt gang har det skulle skubbes i gang igen, sikkert pga. det har fået et stød. Det er et meget følsomt ur, der gerne skal stå et sted hvor det er fri for rystelser.
Og ja, det er lidt vildt at have et ur, der kører på luft, jeg glæder mig til en bil der kan det samme Icon_e_biggrin På billedet af uret ses bagest den tykke runde kasse. Jeg har lært det er en membran der trækker sig ind og ud når lufttrykket ændrer sig, og dermed trækker urværket. Som beskrevet i artiklen er det temperaturen der giver ændringen. Jeg har aldrig fundet ud af hvad der var korrekt, eller om princippit i Atmos er blevet ændret med tiden.

- Peter - 07-05-2008

Hej

Det er det skiftende lufttryk der får uret til at gå og ikke temperaturændringer, det er ganske simpelt en barometerdåse der driver uret, bare sagt på en simpel måde.

MVH Peter

- HG - 07-05-2008

peter Skrev:Hej

Det er det skiftende lufttryk der får uret til at gå og ikke temperaturændringer, det er ganske simpelt en barometerdåse der driver uret, bare sagt på en simpel måde.

MVH Peter

Hvad sker der så hvis "lufttrykket" ikke ændres igennem længere tid?

/Henrik

- tempus - 07-05-2008

peter Skrev:Hej

MVH Peter

De første Atmos ure var ganske rigtig "powered" af det skiftende lufttryk.
Men på grund af,at de krævede kviksølv i trykbeholderen, og da sundhedsrisikoen ved at omgåes dette er stor,gik man over til at bruge en speciel gasart istedet,som udvider og trækker sig sammen ved temp.skift. Så de sidste 50-60 år har det været temp. der har trukket disse vidundere op.

MVH Michael

- Peter - 09-05-2008

Hej

Det vi har i butikken er fra 1974 og med barometerdåse, og uret går på skiftende lufttryk.

MVH Peter

- Lars - 10-05-2008

Tja, og det skændes de lærde om den dag i dag, men som tempus skriver så er de, de sidste mange år lavet til at gå på temperatur, fordi der skal 1 grads temperatur forskel til for at uret kan gå i ca. 24 timer. Så er der det med at mange mener det er lufttrykket der trækker uret op.... det kan se og virke sådant, men det er temperaturen der gør det.
Ved en temperatur ændring ændre lufttrykket sig jo også, så der af forvirringen... Da beholderen er lufttæt skal en trykændring jo give et resultat, men beholderen tjekkes i forskellig temperatur for at finde ud af om den er tæt. Den giver også størst udsving ved temperatur udsving - i forhold til lufttryk, som jo kan være meget konstant igennem endog langtid.

Mvh Lars

- hannover_dk - 10-05-2008

Lars Skrev:Tja, og det skændes de lærde om den dag i dag, men som tempus skriver så er de, de sidste mange år lavet til at gå på temperatur, fordi der skal 1 grads temperatur forskel til for at uret kan gå i ca. 24 timer. Så er der det med at mange mener det er lufttrykket der trækker uret op.... det kan se og virke sådant, men det er temperaturen der gør det.
Ved en temperatur ændring ændre lufttrykket sig jo også, så der af forvirringen... Da beholderen er lufttæt skal en trykændring jo give et resultat, men beholderen tjekkes i forskellig temperatur for at finde ud af om den er tæt. Den giver også størst udsving ved temperatur udsving - i forhold til lufttryk, som jo kan være meget konstant igennem endog langtid.

Mvh Lars
Lars: Kort og godt - hvor er "the pitfalls"- Et eller andet duer jo ikke alligvel. Jeg synes det syder som superspændende ure, men et eller andet virker ikke fra teori til virkelighed. Et ur vil vel normalt kunne regne med 1 grads temperatur forskel og mere.

Jeg spørger fordi jeg tror du kan forklare hvad årsagen er til at det ikke lige er slået igennem?

Det har måske også noget med størrelsen af den "dims" som skal påvirkes af ATM/TEMP, så det ville blive lidt tungt på armen i en Seamaster?

vh Icon_e_smile