|
Moralsk og praktisk opbakning... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Moralsk og praktisk opbakning... (/showthread.php?tid=68787) |
Moralsk og praktisk opbakning... - Bulgroz - 02-05-2008 Hejsa, Efter et laangt tilløb har jeg nu taget springet. Jeg har bestilt en sprit ny Tag Heuer Monaco chronograf (CW2113.FC6183/Calibre 17). Jeg har siddet med en del ure i hænderne i den prisklasse - og jeg er ikke tvivl om at den blå Monaco er det jeg synes er fedest. Men... Det er mit første 'rigtige' ur og tror jeg har: 1. Behov for lidt klap på skulderen. 2. Behov for et par linkt til et par basale guider til hvordan man behandler sådan en karl. (håndtering/rengøring/service/forsikring etc.). Håber I kan hjælpe!? Mvh. John. - Tukjær - 02-05-2008 Velkommen til og tillykke med købet. Ingen tvivl om at det er et super fedt ur. Det skal du nok blive glad for. Claus - jacob jensen - 02-05-2008 velkommen til (urtossernes verden tillykke med dit første RIGTIGE ur (nok ikke det sidste helt sikkert en flot model du har valgt med lidt historie på men hensyn til rengøring af dit ur min egen urmager siger sæbe/lunt vand (har aldrig gjordt andet med mit OMEGA og ORIS) men er du i tvivl så spørg der hvor du har købt uret (går ud fra det ikke er privat) serviceringeren af sådan en fætter værker skal have service når de er en 5-7 år forsikringen er straks en anden sag selv har jeg gjordt det at jeg har taget billeder af uret og så har jeg gemt papirerne på uret væk så de ikke ligger sammen med uret men når jeg engang får købt endnu et ur som nok bliver dyrere end det ene jeg har nu så skal jeg helt klart have en snak med min forsikring ellers lej en bankbox (det har jeg også gjordt)min bank tager 500 kr om året så kan du ligger uret og andre ting der op hvis huset skal stå tomt eller af andre årsager. - hannover_dk - 02-05-2008 jacob jensen Skrev:forsikringen er straks en anden sag selv har jeg gjordt det at God ide hvis man har mange ure at have dem i box og skille papirer og ure, ligesom det er godt at ha billeder af alt vigtigt indbo. Mig bekendt dækker alle forsikringer ure som ikke er af guld eller andet ædelmetal eller med diamanter - under det helt almindelige indbo - også helt dyre ure, men de tager jo så et alvorligt indhug i indbosummen Er de af ædelmetal, så er det som smykker og så vil det normalt være under særligt indbo - som kan hedde meget forskelligt, og nomalt dækkes med omkring 15% af den totale indbosum vh - TioMalo - 02-05-2008 ALLE ure ( bortset fra kukuret ) tilhør under kategori som hedder "særligt indbo" i forsikringssproget. Urets materiale har nada med sagen at gøre. Normal indboforsikring dækker på følgende måde: 10% af hele forsikringssummen er reserveret for særligt indbo ( = ure, smykker, mønt- og frimærkssamlinger, bedre kvalitet hi-fi, dyrere designermøbler mm. ). Dvs. hvis din indboforsikring har dækning på max. 2 mil., er din særligt indbo dækket op til max. 200K. Kontakt din assurandør - reglerne om særligt indbo er ens, men de bliver fortolket forskelligt i diverse forsikringsselskaber. Best er at lave en liste med fotoer og få selskabets / assurandørens skriftligt accept for den. Og pas på; hvis du har dækning på 200K for dine dyre legetøj, men mister ting for 400K, får du kun 50% erstatning for dine gismoer... Man kan øge andelen af sit særligt indbo, fik den selv op til 20% af hele forsikringssummen mod at premie blev ca. kr. 800 dyrere per anno. Og meget vigtigt hvis du er urnørd: Man skal selv få tegnet / aktiveret en ekstra skadesforsikring ( en frivilligt del af indboforsikringen ) hvis man vil være forsikret mod en evt. skade, der sker for uret ( du dropper det, slår det, vælter med cykel og smadrer uret, mister det i røveri - med røveri er praksis dog forskelligt fra selskab til selskab ). Meget velspredt misforståelse er at ens ure er dækket mod alle skader automatisk. Det er de ikke. For gengæld, ekstraforsikringen er meget billigt ( sammen med hele pakken fra Codan betaler jeg ca. kr. 500 per anno for dette ). Og så er alt muligt andet nips dækket ind ( porcelæn, kunst mm. ). Lyder rodet, men er det ikke i praksis. Sker der noget, er man dækket ind - sker der intet, sover man bedre når ens legetøj er passende forsikret. Cheers - J. - hannover_dk - 02-05-2008 Tio Malo Skrev:ALLE ure ( bortset fra kukuret ) tilhør under kategori som hedder "særligt indbo" i forsikringssproget. Urets materiale har nada med sagen at gøre.Det er simpethen nok for vanskeligt at tage i et forum, men normalt er det med under helt almindligt indbo. Visse opererer med alm. indbo, særligt indbo og så særligt "værdifuldt indbo" Alle kan jo checke med deres egen forsikring, for der er forskelle, men jeg tror faktisk ikke der findes et neste selskab som har almindelige - ikke ædelmetal ure, som særligt indbo. Tag de store selskaber generelt de har ikke ure som hørende under en lavere total værdi end den der dækker ex køleskabet og sofa arrangementet (for nu at prøve at vise hvad jeg mener, uden talen bliver særligt, særligt privat særligt xxx indbo. Materialet spiller så vidt jeg ved ALTID en rolle Hvad har du for en forsikring Tio Malo - så skal jeg gerne dobbeltchecke Jeg tvivler på du har ret i at materialet ikke gør en klar forskel for klasifiseringen, selv for den forsikring du har - men som sagt, det er jo det enkelte selskab som styrer. vh I Tryg... - baun - 02-05-2008 Jeg er forsikret i Tryg. Der er stålure "Særlig indbo" Ure hvis værdi er øget pga. materialet - guld, hvidguld, diamanter osv. er "Særlig værdifuldt indbo" - og det må i en standard forsikring ikke udgøre mere end 15% af den samlede forsikringssum! vh Baun Re: I Tryg... - hannover_dk - 02-05-2008 Baun Skrev:Jeg er forsikret i Tryg.Jep - og din grænse for det der "Særligt indbo" - er den forskellig for øvrigt indbo rent faktisk???? Der er så mange betegnelser, mit point er at stål ure hører under samme grænse som sofagruppen - medens guld og diamant ure hører under den begrænsede gruppe. vh - Mads Gjødesen - 02-05-2008 Min forsikring er som John og Bauns. Men tjek jeres ehne for der er sikkert små forskelle. /Mads - TioMalo - 02-05-2008 Urene er "af øget værdi", når deres genanskaffelsespris stiger over ca. kr. 5.000 / stk. Ikke kun materiale, men fabrikat er ligeledes afgørende. Dvs. ALLE Rolex, Omega, osv. tilhører altid i dette gategori. Men igen; tjeck sagen fra dit selskab - praksis er vidt varierende. Særlig indbo afgør 15% af totaldækning, ikke 10%, som jeg skrev først. Desværre, har været vidne for disse forsikringskrav 117 gang i fagligt sammenhæng. Og vidne for - ligeledes - 117 tilfæller hvor folk regnede med at være dækket ind forsikringsmæssigt og så alligevel ikke var det. Men - tjeck fra din assurandør / forsikringsselskab hvordan netop deres regler er. De fleste som gør det bliver overraskede. J. |