|
Leder du efter et ur der skiller sig ud. - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Leder du efter et ur der skiller sig ud. (/showthread.php?tid=68363) |
Leder du efter et ur der skiller sig ud. - Nopanic - 20-03-2008 Alle billederne er fundet på nettet. Hvis du lige står og leder efter et ur der skiller sig lidt ud for mængten, så skulle du lige kigge lidt på det her. ![]() ![]() ![]() Uret er et The Cabestan design, som efter min viden endnu ikk kan købes og kun få eksenplarere findes endnu.. Men smukt er det i hvertfald... Go´Påske - RunesS_phpbb3_import15750 - 20-03-2008 Ja, i verden af "independents" (uafhængige urmagere) er der mange meget smukke ure... Cabestan uret er lavet af Vianney Halter og Jean-François Ruchonnet, men jeg synes nu ideen er set tit. Ikke præcist som dette, men dem jeg lige har i tankerne er Parmigiani Fleurier's Bugatti Type 370, men også det engelske Project 150, som er et standur, men værket er i samme stil, men også aflæsningen af tiden sker på roterende cylindere... Hvis man er til anderledes ure, kan jeg anbefale at se på Baumgartner's Urwerk ure, men også Harry Winstons Opus serie, hvor de forskellige modeller er udviklet af forskellige "independents"... Meget specielt, og altid super high end! Men lige pt. er jeg mere fascineret af folk som Philippe Dufour eller Peter Speak-Marin... De laver lidt mere klassiske ure... Det skal dog lige siges at hvis man er til "independents" og skal eje nogle af deres ure så skal pengepungen være iorden!! De ligger på prisniveauer jeg aldrig når!! - RunesS_phpbb3_import15750 - 20-03-2008 Kan lige tilføje at thepurists.com har et rigtigt godt AHCI forum, ligesom TZ har et fint Independets forum!! - Nopanic - 20-03-2008 Ja ved godt det set før, men jeg syntes bare aldrig jeg har set et ur med "kæde drev"... Men stadig et super fedt ur syntes jeg.. det passer måske ikk til alle håndled med alligevel - RunesS_phpbb3_import15750 - 20-03-2008 Nu vil jeg jo ikke nedgøre dig, og det skal du ikke tage det som, men der er brugt kæde i ure i mange år. Grunden er at fjederen i et ur ikke har den samme energi når den er trukket op, som den er næsten løbet tør. Så får at udligne det har man lavet mange mekanismer, bl.a. Stackfreed og en der hed snekkedrevet. Snekkedrevet brugte en lille kæde. Eksempel, fra 1760 af Johann Lindquist fra Stockholm.
- Nopanic - 20-03-2008 Ja ja men man bliver klogere hver dag jo Men størrelsen !! - HJunker - 20-03-2008 Det ser jo rigtig godt ud, men kan det være på armen? Det ser jo ud til at være mindst 15-20 cm højt og det er vist i overkanten for mig. Er der nogen er har målene på det? Det er med håndsving - HJunker - 21-03-2008 Det er da lidt af en moppedreng, der sidder som krone. Eller hvad er håndsvinget ellers til? Og jeg fandt selv svaret på ovenstående spørgsmål: Its dimensions are 46 mm in length, 36 mm in width, 15 mm in thickness, for a total weight of 230 grams.
- Nopanic - 21-03-2008 Håndsvinget er til at trække uret op så vidt jeg ved, men ja det er en kæmpe moppdreng... - Lars - 21-03-2008 Hej. Ja, lidt af en moppe-dreng. Og hvis jeg ikke er helt forkert orienteret er det lavet færdig af en dansker sidste år, der var en fejl i prototypen de havde med på Basel i 2006, blev så rettet til Basel 2007. Det var det ur Chr. Lass fortalte om i Ringsted sidste år, da han var oppe at holde foredrag på urmagerskolen, der var fejl på ganghjulsdrevet, hvor han så måtte lave et nyt drev. Så vidt jeg husker er det bygget over et Peseux 7001 værk. Han er nok ikke omtalt under konstruktørene af uret, men det var hvad han fortalte. Vi kan jo invitere ham op til at fortælle, det har han sagt han godt vil. Han vil bare ikke have udgifter ved det, og han skal vel have lidt for det også. Det kan ihvertfald lade sig gøre at få kontakt til ham og lur mig om han ikke en gang imellem kigge med her. Mvh Lars |