|
Kronen er faldet af! - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Kronen er faldet af! (/showthread.php?tid=68276) |
Kronen er faldet af! - SDB - 09-03-2008 Hej alle, Jeg blev for 2 uger siden den lykkelige ejer af en Omega Seamaster 2254, som jeg har haft kig på i mange mange måneder. Nu efter et par ugers brug, var det tid til at indstille tiden (den havde tabt 15 sek), så jeg skruede kronen ud, nøjagtig som urmageren havde fortalt mig, det skulle gøres. I forbindelse med denne handling, faldt kronen pludselig helt af, og jeg aner simpelthen intet om, hvordan den kommer på igen. Jeg har taget et billede, så I kan se uret: ![]() Som det nok ikke kan ses på billedet, er den lille sorte "pakning" brækket, så jeg formoder, at den skal skiftes, for at uret forbliver vandtæt?? Mit andet spørgsmål går på, hvad sådan en operation mon vil koste? Uret er købt i Århus (det var en gave fra min forældre), men jeg bor i København, og kommer derfor ikke så ofte til Jylland. Der er derfor langt til urmageren, hvor den er købt (Uhrmageriet). Hvis det derfor ikke koster alverden, vil jeg nok bare finde en urmager her i hovedstaden. Hvad vil I anbefale mig at gøre? Det er lidt en bitter oplevelse med et ur, som jeg ellers er hamrende glad for, og jeg håber snart at kunne få det på armen igen! Det er til for at blive brugt!! På forhånd mange tak for hjælpen! SDB - hannover_dk - 09-03-2008 Se Krognos eller Mølbak på vores vintageure.dk hjemmeside eller find dem i tlf bogen. Det er hurtigt klaret og koster ikke en herregård. Pakningen skal fornys og det skal tryktestes og ev have ny krone aksel, svært at se på billedet, men det er ingen stor ulykke umiddelbart bedømt. ALternativet er at sende det anbefalet til Århus, men jeg ville lige lade Mølbak eller Krognos lave det (regn med lidt tid de er travle desværre) Flot ur at få du vh - Stinger - 09-03-2008 Hvis det ikke er dig som har fumlet lidt Hvis ikke, så gør som forslået ovenfor. held og lykke - GTwatch - 10-03-2008 Det har jeg sgu godt nok aldrig oplevet (heldigvis). But s... happens. Umiddelbart en garantisag, men som du selv nævner, skal det stå mål med alternativerne (tid og pris). Jeg ved ikke, om det kan ordnes under den internationale garanti. Spørg sælger og så eller ned til nærmeste Omega-forhandler. - Mads Gjødesen - 10-03-2008 Der er tre løsninger: 1: Uret er købt fra nyt med alle papirer og world wide garanti inkl. 2 år. Du kan få udbedret skaden hos en københavnsk Omega forhandler under garantien. 2: Uret er købt brugt og er dækket af Uhrmageriets EGEN garanti. Du skal sender det retur og få skaden udbedret. Du skal nok selv dække udgifter til porto men de skal dække skadens omkostninger. 3: Har du købt brugt tror jeg hurtigt portoen kan æde udgifterne hos Bo eller Jørgen op, så lad dem klare det i stedet for en masse senderi. Det er både lettest og billigst på den måde. Det koster ikke alverden at få lavet. /Mads - SDB - 10-03-2008 Tak for jeres svar. Det er et super godt forum, som jeg i øvrigt også brugte meget i min søgning efter drømmeuret! Jeg har i dag talt med Uhrmageriet (det er købt nyt). Han sagde, at jeg enten kunne sende det til Århus eller indlevere det direkte hos Swatch Group i Hellerup, hvilket jeg regner med at gøre. Han nævnte, at andre registrerede Omega-forhandlere her i København også kan sende det til Hellerup, men at der er mange, der kræver betaling for portoen, når uret ikke er købt hos dem. Jeg har lige et tillægsspørgsmål til jer, som kunne være fint at få på plads, inden jeg indleverer uret. Forhåbentlig er det ikke et alt for dumt spørgsmål: Det har på 2 uger tabt et sted mellem 15 og 20 sekunder, hvilket jo kun er ca. 1-1,5 sekund om dagen. Når de nu alligevel åbner uret, overvejer jeg at bede om en koorigering, da jeg foretrækker at vinde tid og ikke tabe. Jeg tænker bare, om udsvinget er så lille, at hvis man begynder at skrue lidt på mekanikken, at den så kommer til at vinde flere sekunder i døgnet? (I så fald kunne jeg måske godt være tilfreds med, at det kun er 1 sekund, som den taber). Med andre ord frygter jeg, at en justering vil betyde, at udfaldet bliver meget større, men at det så trods alt går i "den rigtige retning". Jeg har som skrevet tidligere kun haft uret i 2 uger, så spørgsmålet er også, om mekanikken er "gået til"... Hvad ville I gøre i den situation? Tusind tak for hjælpen! SDB - hannover_dk - 10-03-2008 På to uger er det nok ikke gået til ville jeg mene. Det er ikke til at sige om de kan give det en lille skrue så det vinder, men det er ikke sikkert det kommer til kun at vinde 1-2 sek om dagen - du må nok indstille dig på 3-5 sek i alle fald, og så som sagt, er det ikke gået til Når det ligger og sover om natten, har du det så liggende på ryggen? Hvis du ex har haft det liggende på siden med krone ned eller op, så vil det at lægge det på ryggen sikkert give det mindst 1-2 sek om dagen ekstra hastighed vh - SDB - 10-03-2008 Hej Hannover, Tak for dit svar. Jeg har haft det liggende på ryggen - men søgte lidt om det på nettet igår, hvor jeg læste, at det måske ikke er så smart med de ridser, det kan give på bagkassen. Anyway - jeg tror også, at jeg giver det god tid til at "falde til". Om ikke andet er det nuværende udsving bestemt ikke utilfredsstillende for mig. På den anden side vil man jo helst have det så perfekt som muligt Mvh SDB - hannover_dk - 10-03-2008 SDB Skrev:Hej Hannover,Det er vel et spørgsmål om man foretrækker ridser på bagkassen eller eller siden, eller tryk og ridser på kronen - men hvis du lægger det på siden, går det lidt langsommere end hvis det ligger på ryggen normalt. Du kunne jo finde et stykke stof det kan sove på. (så gutter spar bemærkninger om hovedpude og dyne) - Sådan et puds brille stof - så kan du pudse uret lidt også Lækkert ur så tillykke med det i alle fald. - Peter - 12-03-2008 Hej Jeg synes at du skal gå ind til til Swatch Nordic på strandvejen i Hellerup, og spørg efter Vicky hun er som regel behjælpelig, ring eventuelt 88136060, for så for du som regel en udsøgt service. MVH Peter |