Urdebatten / Urforum
Tyveknægt på spil.... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Tyveknægt på spil.... (/showthread.php?tid=67812)

Sider: 1 2

Tyveknægt på spil.... - baun - 18-12-2007

Se denne Omega på QXL....

[url]"http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=524792094">http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=524792094[/url]

Hele anonceteksten er tyvestjålet fra min anonce her på Vintageure.dk

- undtagen prisen

Men det er ikke mig der sælger på QXL - hvad de der kender mine tekster kunne tro.

Jeg ved ikke om det er ulovligt - om jeg har ophavsret, men jeg bryder mig bestemt ikke om det!

vh Baun

- Starpen - 18-12-2007

Det er godt nok en sær fisk... Specielt det svar han har givet dig virker enomrt arrogant!

Jeg syntes du skal skrive til ham, at det er din måde at skrive på, og da du handler med mange mennesker, er du træt af, at han misbruger din viden og know-how.

Om ikke andet kan du skrive til qxl-folkene, og forklare dem hvordan det hænger sammen. Det er sikker ikke ulovligt det han gør, men det er i grå-zonen...

-Rolf

- blue - 18-12-2007

Selv om det muligvis er godt formuleret det, du har skrevet, har det næppe værkshøjde og det er derfor ikke omfattet af ophavsretloven. Han har derfor ikke gjort noget forkert og jeg forstår ærligt talt heller ikke, at det kan hidse dig sådan op.

Jeg ved såmænd ikke om det hidser mig op... - baun - 18-12-2007

Jeg synes det er ringe at sælgeren ikke kan forfatte sine tekster selv.

Men derudover ligger der jo også det i det at vi ganske ofte siger "Du skal købe sælger" og jeg mener at sælger i dette tilfælde pynter sig med lånte fjer.

Jeg prøver i mine anoncetekster at dokumentere at jeg ved hvad jeg sælger og at jeg holder af urene. Jeg tror at det betyder noget for køber - og det må "ham der har stjålet det" vel også mene!

Hvad betyder "værkshøjde" - og hvis det betyder noget af særlig høj værdi - hvordan kan ringe fotos mv. så være omfattet af "copy right".

vh Baun

- hannover_dk - 18-12-2007

Aner heller ikke hvad "værkshøjde" betyder. For mig havde det været noget med om et ur-værk kunne indbygges i en bestemt kasse Icon_e_smile men her er det nok noget med at en "værk" skal være af en vis betydning for at være omfattet af ophavsret.

At så et elendigt foto kan være det, og ikke en tekst - det kan man jo undre sig over hvis det er korrekt, og jeg tror såmænd ophavsret er ret lige for de to ting, men at der blot skal mere til før det kan betale sig - og måske lade sig gøre - at juridisk forfølge det, hvad du jo heller ikke vil om jeg fatter dig ret Baun.
Derimod forstår jeg du synes det er noget lettere svineri at stjæle billeder eller tekst rent ud sagt.

For det første har du jo skrevet teksten med omtanke og for det andet, og det er værre - mange der kender dig herfra vil jo tro det er dit ur - og det er jo ikke altid ønskværdigt.
Jeg holder med. Man skal knagme skrive sine egne tekster og bruge egne billeder, eller få lov af ophavsmanden, og du er ophavsmand til den tekst
Hans svar er klart arrogant på toppen.
vh

- RunesS_phpbb3_import15750 - 18-12-2007

Med værkshøjde menes nok at teksten ikke når karakter af et kunstværk. Men jeg er fuldstændig med dig på denne her, Baun!

Nogle folk går bare for langt! Icon_evil

Holdkæft der er også en ret syret svar... meget arrogant... Men hey, jeg synes han virker lidt kejtet når jeg ser annoncen, sammen med jeres lille skriveri... Icon_rolleyes Icon_e_wink Måske også andre "alm." ser det sådan, forhåbentlig...

- blue - 18-12-2007

Vi kan sagtens blive enige om, at det er ringe af sælger, at han ikke formår at forfatte sin egen tekst, men samtidig er det jo en cadeau til dig, at han vil benytte dine formuleringer.

Om en tekst eller foto har værkshøjde har ikke noget at gøre med værdien eller kvaliteten af værket. Det ville jo være en umulig opgave, hvis det kom til en retssag og en 60-årig dommer fx skulle vurdere kvaliteten af noget tecno-musik - så vil det gå hen og blive alt for subjektivt. Det har noget at gøre med om der har været tale om en egen "skabende" indsats. Med al respekt for det, du har skrevet, så er der primært tale om fakta og det vil naturligvis ikke være omfattet af loven.

- Speedy - 18-12-2007

Sikke en spade, tror ikke det ur kommer ret meget højere op. Ikke hvis folk tænker sig lidt om ihvertfald.
Med de spørgsmål og kommentarer der er kommet ud over dine 2, som jeg syntes du har skrevet helt rigtigt, så viser det jo med al tydelighed at manden ikke er helt normal.

Du vil nok ikke komme så meget længere med ham, men nu har du ihvertfald fået folk gjort opmærksom på at han ikke er helt fin i kanten, og det syntes jeg du skal stille dig tilfreds med.

sær fisk - oerum - 18-12-2007

Hej Per

Har også kommenteret QXL-sælgerens txt og dennes korrespondance med dig, men oplever, at mine spørgsmål til sælger ikke kommer på listen.
Måske har sælger fået en del spørgsmål vedr. jeres korrespondance, at QXL har lukket for spørgsmål til sælger?

Jeg synes du er i din gode ret til at gøre sælger opmærksom på, at det er ringe at kopiere andres tekster på denne måde.

Hvem ved - måske har sælger også stjålet billedet - og uret...............?

- Peter - 19-12-2007

Hej

Her på forummet er det normalvis god tone ikke at stjæle folks billeder og tekst, uden at der er givet tillaldelse til det.

MVH Peter