Urdebatten / Urforum
Hvor mange slags guld? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvor mange slags guld? (/showthread.php?tid=67770)

Hvor mange slags guld? - Kristian Johansen - 11-12-2007

Jeg er kommet lidt i tvivl om betegnelserne for de forskellige slags guld.
WG= hvidguld, RG= rosaguld, YG/RG= rødguld. Findes der andre slags guld?
Er alm. guld ved at blive moderne igen eller er stål, platin og hvidguld fortsat tidens trend
Tak
Kristian

- Mads Gjødesen - 11-12-2007

Du har vist ok fat i termerne. Vil nu mene at RG er red/rose gold og YG er yellow gold.

Jeg tror at guld er populært de fleste andre steder end i Skandinavien, som typisk er lidt tilbageholden med specielt den gule type. Skal det være guld er WG vist den mest populære sammen med rose/red som pt. er meget brugt i stedet for gul guld, der tit kommer til at virke så bling bling.

Stål er nu stadig det foretrukne materiale. Det er billigere, mere ridse-resistent og bare pænere i de flestes øjne.

/Mads

- hannover_dk - 11-12-2007

Ja RG er rødguld - YG er gult guld - det er et spørgsmål om legeringen - ex mængden af sølv - alternativt kobber osv i metallet - så der findes masser af mellemting/veje

24K er massive - 18 K (18/24) er ret blødt men kan bruges - 14 K 9 Karat osv - men alle findes de altså i forskellige blandinger som giver forskelig glød - og alle indeholder de naturligvis guld til den karat de udgør sig for

Jeg ved knagme ikke om noget er mere på vej tilbage eller ikke. Til hverdagsuret tror jeg det er stål - men i dyre versioner - hvidguld (som kan indeholde ex platin) og platin, men til dress-ure synes YG og RG er godt med - og selv er jeg klart til RG i forhold til YG.
Derimod tror jeg forgyldte ure - for samlere - både i gammelt og nyt - er yt (det rimede)

vh

- Mads Gjødesen - 11-12-2007

Jeg må indrømme at jeg syntes bedre og bedre om guld ure. Specielt rose/red gold modellerne. De har et mere eksklusivt look end gul guld syntes jeg. Jeg har haft et AP RO 15300 i rose gold i hænderne. Fy da føj det var lækkert.

Min favorit er nu dette AP ROO Arnold All stars. Den harmonerer godt med den brune hornback strap. Men prisen på 375 k afskrækker lidt Icon_e_confused

Men vil give John ret. Det skal være massiv guld ellers spiller det minus.

/Mads

İmage

- Peter - 12-12-2007

Hej

I Danmark kaldes almindelig gulguld for rødguld, i modsætning til mange andre lande, hvor det kaldes for yellowgold, hvor rødguld er lig med roseguld, jeg ved godt at det er totalt forvirring i begreberne, men sådan er det i Danmark.

MVH Peter

- Kristian Johansen - 12-12-2007

Tak for svar. Tingene synes små men har forvirret mig
Kristian

- Speedy - 12-12-2007

Har tidligere sakset dette til eget brug, men kan nu ikke mere huske hvor jeg har det fra.
Ved godt at det ikke besvarer spørgsmålet som sådan, men det giver da et godt billede af de forskellige typer;

Guld : Grundstof Au nr.79, vægtfylde 19,3 gram pr. 1 cm3 og benævnes i ren tilstand som finguld 999,9 0/00 eller som 24 karate.
24 karats guld er et meget blødt metal og ikke særligt velegnet til smykkefremstilling, det legeres ( iblandes ) derfor med andre metaller for at give guldet dets egenskaber : Styrke, farve og for at strække, billiggøre f.eks. smykker.
Farve : Rødguld er betegnelsen for guldlegeringer der har farve nysanserne fra rød- over gul- til lysegulguld og bestemmes af hvor stort kobber indholdet er i forhold til sølv m.fl..
Hvidgulds farve fremkommer normalt ved at tilsætte palladium i stedet for kobber, men i dag findes også andre hemmeligholdte hvidguldslegeringer for at billiggøre, idet palladium er et ret dyrt legeringsmateriale selvom det absolut er at foretrække.
Andre farver, som blå og grønne nuancer kan også kan også legeres, men ses sjældnere.

Karat er betegnelsen for hvor meget finguld der er i en mængde det legeret guld.
24 karat, finguld stemples 999,9 promille, det anses ikke for teknisk muligt at fremstille finguld 1000 0/00 rent. Anvendes ikke til smykkefremstilling da det ulegeret er for blødt.

18 karat, stemples 750, er i Danmark normalt den fineste guldlegering der anvendes til smykkefremstilling.
18K indeholder 750 0/00 finguld og 250 0/00 legeringsmateriale ( sølv, kobber m.fl.).

14 karat stemples 585, er i Danmark den mest almindelige anvendte guldlegering til smykkefremstilling.
14K indeholder 585 0/00 finguld og 415 0/00 legeringsmateriale.

8 karat, stemples 333, i Danmark den tarveligste guldlegering der anvendes til smykkefremstilling, tidligere måtte det ikke stemples som guld, idet det indeholdte mere legeringsmateriale end finguld.
8K indeholder 333 0/00 finguld og 664 0/00 legeringsmateriale

På vej frem... - baun - 12-12-2007

Det er klart at ure må følge moden....

Hvis moden tilskriver lyse pastelfarver - kolde farvet osv. vil stål, sølv, hvidguld, platin være det foretrukne.

Men hvis det er de varme og kraftige farver, der bliver moderne vil guldure også følge.

Når vi så er inde i en tid hvor luksus ikke kan blive "fin" og dyr nok - vil ure i ædelmetal og med stene også vinde frem.

Det ville ikke undre mig om vi ser en periode hvor - en luksus ting - som et fint ur - skal være lavet af ædelt metal. Jeg tror at det i sidste ende også et spørgsmål on det er "uret som en fantastisk mekanisk teknik dims" kontra "uret som mandens fineste smykke" der bliver afgørende.

Som det er idag - og som det har været de sidste 15 -20 år er det først og fremmest "teknik passionen" der har drevet ur-interessen og samlingen, men det ville ikke undre mig om "teknik folkene" kommer i mindretal og "image/mode tosser" tager over, når det handler om både salget af nye dyre ure og såmænd også de gamle - for alle vil jeg gerne have "noget særligt" - og det er nemmest med et Vintage ur!

Nå vi får se.....

Måske er det bare fordi jeg til enhver tid foretrækker et dressur i guld - jeg kunne næsten fristes til at sige at er rigtigt dressur altid er i ædelmetal - smagen afgør så om det er YG eller WG.... har man råd til et dressur, har man også råd til det rigtige!

Sportsure og tool watches er og bliver efter min mening en misforståelse i ædelmetal... det er stålure!

Det passer faktisk også fint med den tøjstil der knytter sig til de forskellige ure.

Kig på fodtøjet. Har du fint, elegant fodtøj på, er det ædelmetal og dress - er det mere parktisk og robust fodtøj, ja så må det blive et stålur - gerne tool eller sport - til nød et lidt stort ikke for elegant dressur - hvad der nu passer bedst til situation og tøj!

Man må have mindst 4-5 ure, for at være klædt på til de forskellige lejligheder. Icon_razz

vh Baun