Urdebatten / Urforum
Vedr. valg af nyt herre ur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Vedr. valg af nyt herre ur (/showthread.php?tid=67769)

Sider: 1 2

Vedr. valg af nyt herre ur - Jan H - 11-12-2007

Efter ca. 9 år med mit Gucci 8300, er det nu blevet tid til at gå over til et ur med automatisk værk. Jeg har derfor med interesse bl.a. læst Mads Gjødesens artikler omkring automatiske ure med og uden chronograph.

Da smag og behag naturligvis er forskelligt har jeg haft udvalgt nedensående 4 ure til nærmere gennemgang:

- Certina DS Podium aut. Valjoux 7750
- Roamer Chronograph aut. Ref.-Nr.: 101631 41 15 01 ETA 2824-2
- Seiko Premier aut. SPB003J 6R20
- Maurice Lecroix Pontos Chronograph aut. PT6188-SS002-130 Valjoux 7750

Certina DS Podium aut. er egentligt røget lidt i baggrunden da jeg blev skuffet over bl.a. den blanke bezel i forhold til brochurens angivelse af en mat børstet bezel. Synes ikke uret kunne leve op til forventningerne live ang. Design. Icon_cry

Roamer aut. Er egentlig også røget lidt i baggrunden, da det måske var hjemme i en forkert farve hos forhandleren, og dermed virkede noget kedeligt. Icon_e_sad

Tilbage står så Seiko’en og Ponto’en fra Maruice Lecroix, begge med god vægt i urene.

Spørgsmålet er nu om nogen kender de 2 sidstnævnte ure og om værket: 6R20 fra Seiko er noget værd i forhold til Valjoux 7750. Nogen der ved noget?

Ligeledes kunne jeg da godt tænke mig at vide om value for money på Maurice Lecroix’s Ponto da det trods alt er ca. dobbelt så dyrt som Seiko’en og Certina DS Podium endda med samme værk.
Er det reelt pengene værd? Icon_rolleyes

I øvrigt: Roamer bruger hvad der måske er et opdateret ETA 2824. Er dette et godt værk?

Håber på et par gode tilbagemeldinger. Icon_e_smile

- LFlex - 11-12-2007

Du skal være opmærksom på at Seiko 6R20 ikke er en chronograph (stopur) og derfor ikke umiddelbart kan sammenlignes med 7750.
Når det er sagt, så er Seiko'en absolut det mest interessante af dem du har kig på.
http://www.larrybiggs.net/scwf/index.php?mod=103&action=1&id=1160447201
Du får et super velforarbejdet ur med godt inhouse værk - en kombination ingen af de andre kan tilbyde.

mvh
Niels

- Peter - 12-12-2007

Hej

Du får den bedste value for money i Seiko eller Certina, der vil jeg sige vælg den du bedst kan lide, mht ML er finishen klasser over Certina og Seiko, men hvis du bedst kan lide Seikoen så køb den.

MVH Peter

- Jan H - 12-12-2007

Hej Niels,

Tak for din tilbagemelding vedrørende Seiko 6R20 og det fine link. Jeg er opmærksom på, at 6R20 ikke er en chronograph som 7750, men spørgsmålet gik også lidt på om 6R20 også er et godt/pålideligt værk.

Jeg kan så forstå at du mener, at Seiko med 6R20 har et godt inhouse værk, og det er fint nok med mig.

Hmm. Ja, de andre ure er måske for meget standard værker uden nogen videreforarbejdning i selve værket, men de er jo måske så lidt mere traditionelle værker.

Selvom du egentlig allerede har svaret, kunne jeg godt tænke mig at høre dig lidt om hvordan uret fra Maurice Lacroix generelt vurderes. Hører det til i den gode ende mht. forarbejdning af hus mv. eller er det bare et generelt overvurderet stangur.

Mvh Jan

- Peter - 12-12-2007

Hej Jan

Maurice Lacroix er generalt meget undervurderet, da det er et mærke hvor du virkelig for meget pengene.

MVH Peter

certina - deco - 12-12-2007

hej jan

Har du kigget på catina´s first model...er meget pænere i fenish, end podium modellerne. Og så er det med eta 2824 urværk...så kvaliteten mangler ikke noget..
Har selv lige bestilt et certina first automatic...med lænke hjem...et rigtig lækkert ur..
Et flot sporty ur som stadig vil kunne gøre sig godt til jakkesæt.

MVH

sebastian

- LFlex - 12-12-2007

Enig m. peter. ML er ikke overvurderet - tværtimod.

- Jan H - 13-12-2007

Hej Niels, Peter og Sebastian, tak for jeres respons
(Mit indlæg nr. 2 blev sendt inden jeg havde set Peters første indlæg)

Hmm. Ja nu kommer jeg jo nok til at træffe en svær beslutning for at komme lidt videre. Dette på trods af, at jeg jo så udelukker noget andet. Men sådan er livet jo tit (suk!).

Den overordnede beslutning er på nuværende tidspunkt følgende:
Urene fra Maurice Lacroix samt Roamer udgår (i hvert fald i denne omgang).

Valget vil blive mellem Seiko og Certina, da jeg her vil få mest ur for pengene. Dette var den første indskydelse baseret på en del surfing på nettet og er blevet bekræftet her i forumet. (tak for det!)

Jeg har dog alvorligt på fornemmelsen, at jeg ikke er helt færdig med ure fra ML. Skulle jeg ikke kunne få det nævnte ML ur ud af tankerne, må jeg så hente det ved en senere lejlighed. Det er trods alt det dyreste ur i udvalget og bør vel derfor købes senere. Først afprøves et automatisk ur i den lidt billigere begynder klasse.

Næste og måske sidste runde på nettet/forhandler vil derfor omhandle:

1. Seiko Premier aut. SPB003J 6R20
2. Certina DS Podium aut. Valjoux 7750. Jeg giver uret en sidste chance med sølvskive!

3. Som en sort hest: Certina DS First aut. C633.7084.42.11eller DS Podium aut. C633.7029.42.11

Alle ure med sølv skiver og i første omgang med rem. Valget på nuværende tidspunkt vil være baseret på design og ikke mere teknik! Hvis remmen på urene ikke lever op til forventningerne, købes uret med lænke og forsynes senere med croko-rem efter eget valg.

Da alle urene indtil videre er med rem, har jeg et spørgsmål:
Hvis jeg gerne vil udskifte en læder rem med en croko-rem, hvor kan jeg så få en sådan lavet hvis den ikke fås original?

Jeg kan heller ikke se nogen steder hvor tykke Certina urene er, ligeledes kan jeg heller ikke finde ud af om skiverne er sølv, stål el. hvid nogen steder på nettet. Kun lidt om viserne, Hjælp!

PS! Jo Sebastian, jeg havde haft Certina DS First inde i billedet tidligere Icon_e_wink På det tidspunkt fulgte jeg vejledning her på sitet om en gruppe uden chronograph og en gruppe med chronograph! men det røg ud i min forvirring over at finde de 4 øverste ure på listen hos samme forhandler! (Jeg er endnu ikke hærdet ur-køber! Ups!) Ligeledes tror jeg der måske skal lidt mere på min skive da jeg tidligere har haft chronograph, men uret har gode anmeldelser og skal da ses live.

I øvrigt tillykke med dit køb, håber du bliver glad for valget. Hvor køber man Certina ure til en god pris? Icon_e_smile

mvh Jan

- deco - 13-12-2007

hej jan

skiven på certina first med sølvskive....er glasblæst/børstet alu...
og mener jeg at tyggelse på first automatic modellerne er ca 12 mm.....men hæng mig ikke 100% op på det.
Men har lige været et smut i swiss...og der får man fuld opbakning hvad ang. certina som kvalitet for pengene.¨

MVH sebastian

- deco - 13-12-2007

hej jan...

Kom lige i tanke om at certina har en model til der bør nævnes...DS 1 modellen...et flot dres ur og som ville ser kanon godt ud med rem....

MVH sebastian