Urdebatten / Urforum
dameur - hvad skal man vælge?? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: dameur - hvad skal man vælge?? (/showthread.php?tid=67636)

Sider: 1 2

dameur - hvad skal man vælge?? - smol - 18-11-2007

Jeg har været den lykkelige ejer af et dame seiko perpetual calendar ur i ca. 10 år. Ny er det desværre ved at takke af og jeg står over for valget at ofre penge på en us. af hvad der er galt med uret + hvis det kan lade sig gøre - få det rep. Jeg har talt med den lokale urmager og han mener umiddelbart ikke det kan laves, men som sagt det er ikke åbnet og tjekket.
Der er jo også den mulighed at spare sig for besværet med ovenstående og istedet bruge pengene på et andet ur. Så er det bare at det til min store ærgelse er gået op for mig at, urer til kvinder d.d. er ligmed diamanter og andet tingeltangel som jeg ikke bryder mig om. Jeg har behov for et robust ur, som kan holde til dagl. brug, uden at vi taler om et xxl dykkerur og vil iøvrigt heller undvære stenene og så heller få et godt urværk.
Jeg leder efter et ur som kan tåle en tur i bruseren, det skal derfor være med lænke og det skal være dato (meget gerne perpetuel calendar).
Jeg har kigget på omega seamaster (2285.80.00) og TAG Heuer aquaracer (WAF 1412.BA0812), begge synes jeg er flotte og min stil. Men hvilket er mon bedst? Eller er der andre ure som kunne opfylde mine krav?

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at få et bud på hvordan det mon kan være at urproduksenterne tror at ingen kvinder gider gå med ure der kan det samme som dem til mænd? Jeg har set utrolig mange flotte og vildt fede herre ure - men de er jo lidt voldsomme at rende rundt med.

Dame ur - Jphilt - 19-11-2007

Hej.
Her et par links til mit favoritmærke i herre ure. Deres dame modeller er meget klassiske og fine. Om de 50 meters vandtæthed er nok for en tur i bruseren, vil jeg ikke udtale mig om. Dame modellen koster langt under herre modellen.

[url]"http://cgi.ebay.de/Girard-Perregaux-Lady-F-Automatik-Stahl-18-kt-UVP-3885_W0QQitemZ250185891140QQihZ015QQcategoryZ55090QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem">http://cgi.ebay.de/Girard-Perregaux-Lad ... dZViewItem[/url]

[url]"http://cgi.ebay.de/Girard-Perregaux-Lady-F-Damenmodell-NEU_W0QQitemZ130172319202QQihZ003QQcategoryZ55090QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem">http://cgi.ebay.de/Girard-Perregaux-Lad ... dZViewItem[/url]

Hilsen

Philip

- hannover_dk - 19-11-2007

Hej og velkommen. Du er jo selv nok lidt klar over årsagen. Kvinder ser efter andre ting ved ure end mænd. Det gælder jo faktisk en del forbrugsvarer - og man tilbyder det som efterspørges. Det er ikke en sammenværgelse Icon_cool

Du er ude efter quarts i det du angiver, og også her er du på linie med dete som efterspørgs af kvinder. Her på forummet vil du opleve at der er flest mænd og at at det store flertal er til mekaniske ure - automatik eller optræk.
De dybere baggrunde for det valg er nok flere. Dels at der kan findes mere historik i de mekaniske, og det arbejde der ligger i udførelsen - og så måske det lidt barnlige (mandlige) ved, at der er en egen værdi i ting der kan tikke og indeholder tandhjul og mekanik.

Hvis du er ligeglad med de ting, så er du jo på rette vej med de to ure du har fundet frem til. To rigtigt gode quarts ure. Quarts har det med at gå mere præcist end mekaniske - men også i en del fald med at have lidt kortere samlet levetid. De går løs så længe der er batteri (man kan generelt spare batteri ved at trække kronen ud - så stopper de - hvilket er lidt smart hvis man har flere ure man skifter mellem)

Dyre ure vil det ofte bedre kunne betale sig at reparerere, og mekaniske vil urmageren lidt oftere give thumbs up for en rep - lidt som din egen erfaring her. Selv om han ikke har åbnet det inden sin dom om at det ikke betaler sig at reparere, går jeg ud fra at i er enige om at batteriet ikke bare er dødt?

Der er givet flere muligheder i quarts til kvinder hvis man skal holde sig til de 28 mm du kigger efter, og hvis det er sportsure som de typer du efterlyser, så kommer du ofte op i 40 + i herreurene nu til dags.

Phillip giver i svaret over et par rigtigt gode bud på lækre mekaniske dameure i ca 31 mm - men de er ikke som dem du ser på - udformet som rene sportsure og 50 mm vandtæt er kun til ganske lette brusebade, og i alle fald ikke til havbade (spørg ikke hvem der fandt på de tåbelige betegnelser med ex 50 m vandtæt som ikke kan tåle almindelig dykning fra overfladen uden udstyr - mon ikke det var en mand? (som mig selv)
Prisen kan nok komme højere op end du ser nu i Ebay, og dameure på Ebay falder dramatisk i pris lige efter Jul i mit erfaringsbillede.

Du må ud og prøve at høre dig lidt for om mekaniske ure hvis det overhovedet tænder dig, og prøve lidt forskellige størrelser - det vil give dig flere valg. Ellers - i quarts - er du udemærket ude med dem du ser efter

vh

- smol - 19-11-2007

1000 tak for Jeres svar - det glæder mig at blive budt velkommen og taget seriøs Icon_e_biggrin

Ja, det er ikke batteriet den er gal med - det er selvfølgelig skiftet for en sikkerheds skyld.
Jeg er helt på det rene med at mekaniske ure er kræs og kan da heller ikke helt sige mig fri for at synes de har større værdi. Men jeg har nu været ganske tilfreds med mit quarts ur og har været super-super glad for mit perpetual calendar, som jo har gjort livet meget lettere for mig i de år jeg har haft uret.
Med hensyn til det med mænd og kvinder og ure, har jeg desværre oplevet urhandlere som fniser fjoget, når jeg har stillet spørgsmålstegn ved urets kvalitet og funktioner. Jeg ved godt at der sikkert ikke er vanvittig mange kvinder der stiller de spørgsmål jeg har stiller - men alligevel.

Endnu en gang tak for svarene. Jeg er selvfølgelig fortsat intresseret i gode råd om køb af ur, samt modeller som kunne være noget for mig - for som I nok har regne ud køber jeg ikke lige det første jeg ser.

- GTwatch - 19-11-2007

Velkommen til - forum her vil bestemt ikke tage skade af flere kvindelige input!

Diskussionen om quartz og mekanisk kan gøres ganske kort: du får meget mere ur - som i en ting, der kan vise tiden - i et quartz, men du for meget mere sjæl i et mekanisk ur. Quartz er brug-og-smid-væk, mens mange deltagere her på forum har arvet mekaniske ure fra bedstefædre.

Du taler om evighedskalender - i de billigste mekaniske version taler vi vel 70 kkr, og så er det næppe noget, man tager med i bad.

Kvindeure har det med at have en masse sten og glimmer, men de gange jeg har set kvinder med klassiske herre sportsure, har det set rigtigt elegant ud. Dog fornemmer jeg, at du vil finde mange af nutidens herreure for store.

Da jeg går ud fra, at du godt ved, hvilket år og måned vi befinder os i, kan en simplere day-date også være en mulighed. Det vil bringe dig i nærheden af en del flere ure rent prismæssigt.

Jeg vil anbefale dig en hurtig søgning under "Til salg" (indenfor dit prisniveau) her på vintageure. Det vil give dig et indblik i det væld af muligheder, der er. De mindste ure vil dog typisk være 36-38 mm.

- Mads Gjødesen - 19-11-2007

Jeg tror du skal gøre op med dig selv om det skal være mekanisk eller quartz. Tænder du ikke på mekanikken så vækg quartz. Det er mere driftssikkert og præcist.

De to ure du har kig på er begge ganske fornuftige. Om du vælger det ene eller andet er hip som hap. Når man taler quartz ure har værket ikke helt den samme indflydelse på "value for money" som på de mekaniske ure. Mine erfaringer er dog at finishen generelt er bedre hos Omega end hos Tag Heuer. Men prøv urene og vælg det du syntes bedst om. Ingen af dem har dog evighedskaldener mener jeg.

SKAL uret have evighedskalender er du af økonomiske og tekniske årsager nok nød til at vælge quartz, idet der stort set ikke fås mekaniske dameure med evighedskalender. Dem der findes er som nævnt i et prisleje over 70.000 kr.

/Mads

Det var dog en herlig diskusion... - baun - 19-11-2007

Da min kone Conni og jeg for 3 år siden gik ind i en urbutik for at finde en smukt ur til min hende, var det kun quarts der rigtig blev kigget på.

Det endte med et Omega Constellation med perlemorskive of sten som index. Det er uomtvisteæligt en meget smukt ur.

Lidt senere blev det til et Cartier i guld - stadig med quarts værk.

Og et Cartier tank - stadig med quarts!

Men så skete der det, at jeg på urdag i Horsens købte et Rolex - stål med rødguldkrans - OG MED AUTOMATISK VÆRK... fra ca 1954.

Min kone har flere gamle og små ure - men de fire nævnte er favoritterne.

Stadig er det jo lettere at tage et quartsur i kassen - det passer jo bare osv.... men så her den anden dag!

Jeg havde købt et kvadratisk hvidgulds ur, et lille herreur fra midt 60'erne ... det faldt hun pladask for - og så kom kommentaren "Der er nu også noget over de der Automatiske ure - de ligesom lever"...

og det er jo det de næsten gør!

Og hvis nogen siger "billeder" så må jeg indrømme at jeg ikke rigtig har fotoarkiv over Connis ure!

vh Baun

- Bjarne - 19-11-2007

Hej Smol

Jeg har et par dameure liggende i forskellige prisklasser, du er velkommen til at "kikke ind"

[url]"http://www.mywatch.dk/group.asp?group=32">http://www.mywatch.dk/group.asp?group=32[/url]

Re: Det var dog en herlig diskusion... - hannover_dk - 19-11-2007

Baun Skrev:Og hvis nogen siger "billeder" så må jeg indrømme at jeg ikke rigtig har fotoarkiv over Connis ure!

vh Baun
Har egentligt ikke tænkt over det, men er der ikke noget spookie over at være samler af constellations - connies - som de hedder - og så tilmed ha giftet sig med en af slagsen? Icon_e_smile

Det er der da... - baun - 19-11-2007

Og begge dele er udtryk for en usædvanlig god smag!

vh Baun