Urdebatten / Urforum
Ur med Minut repetition - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Ur med Minut repetition (/showthread.php?tid=67243)

Sider: 1 2

Ur med Minut repetition - Lars s - 07-08-2007

Hej allesammen

Jeg er jo ny her på forummet men har fulgt lidt med i et stykke tid og har da også en lille ursamling som jeg går og overvejer at forøge lidt.

Og det er her at jeg ville høre om i evt. kunne hjælpe mig lidt.
Jeg har kig på et ur på den tyske ebay med minut repetition og syntes det ser rigtigt lækkert ud.

[url]"http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=260144883974&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=016#ebayphotohosting">http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... otohosting[/url]

Hvad bør det maks koste? Og er det autentisk?

Mvh
Lars

patek phillipe - Mikael L._phpbb3_import15700 - 07-08-2007

koster fra 100.000 og opefter, og fra 1920 500. 000, så mon ikke det er en simpel fake igen? finishen er i øvrigt så ringe at man måber over forsøget...

Mikael

- Lars s - 07-08-2007

det undrer mig også at der er et andet et til salg der ligner det meget og de ser begge meget nye ud.

men når det er sagt ser det lækkert ud må jeg sige!
Og jeg håber da lidt at nogle af jer herinde kan vurdere det lidt bedre end jeg selv kan så ikke jeg køber katten i sækken!

- Lars s - 08-08-2007

Med hensyn til finishen syntes jeg også at det ser ud som om der er fræsespor på bagsiden af hornene! Det burde der jo ikke være på sådan et mesterværk?

Men flot er det stadig, hvor meget må sådan et koste og hvad med det værk der sidder i?

- Mads Gjødesen - 08-08-2007

Nye minute repeaters fra et kendt manufaktur fås ikke til under 500.000 kr. Jeg vil nærmere mene man skal smide omkring en mio. Funktionen er den mest komplicerede at lave overhovedet. Selv tourbillons er efterhånden blevet venstrehåndsarbejde ved siden af.

Uret her er en slem kog-sammen af et gl. lommeursværk med minute repeater og så en ny kasse, skive osv. Jeg kan ikke se værket så godt og syntes ikke jeg kan læse/se relationen til Patek Phillipe. Men jeg kan da se at værket er har repeater funktion. Om det er minuterepeater eller quarter repeater kan jeg dog ikke vurdere.

Lommeure fra PP fra 20´erne med minute repeater koster også kassen. Jeg kender ikke priserne. Men dyre er de med sikkerhed.

Jeg ville holde mig langt væk fra den på ebay. Det virker for fusker-agtigt og at skrive PP i annoncen gør det blot endnu mere utroværdigt. Desuden kigger mange pp eksperter med og var værket noget værd ville prisen være budt op for længst.

/Mads

- Lars s - 08-08-2007

Jeg er måske nok blevet overbevist om ikke at købe dette ur men kunne man ikke få et fornuftigt resultat ved at finde et gammelt lommeur med repetition og bygge det i en ny kasse, som der nok er gjort her?

Det ser jo meget godt ud og kvaliteten kan man vel ikke anfægte på et gammelt repetitions værk?

Jeg kunne som sagtens finde på at byde på det her hvis ikke jeg var bange for at værket er noget hø...
Men er det her værk noget hø? For skal man finde et lommeur med repetition koster det vel stadig en hel del hvis det er et gammelt autentisk værk?

Jo det skulle da nok være muligt at lave det nr. du har i tankerne. Det er bare ikke lige så smal en sag at lave sit eget ur. Alle stumper skal jo findes og tilpasses. Der skal laves skive, visere, krone osv. Desuden er værkerne ofte fra 1900-30´erne og meget skrøbelige og gl. Så værket skal ofte restaureres og det er kun PP der kan det. Tror ikke nogen urmager i DK tør pille i et PP repeater med små 100 år på bagen.

Jeg mener et flot velfungerende PP minute repeater lommeur fra 1900-1920 koster ca. 10-15.000 euro. Tjek selv priserne. Men det ville sgu være lidt synd at slagte sådan et flot gl. ur efter min mening. Desuden får du et ur med en diameter på mindst 47-50 mm og en højde på 15-20 mm. Præcis som det på ebay.

Jeg tør ikke kommentere værket i uret på ebay for billederne er for dårlige.

/Mads

- Lars s - 08-08-2007

Ja det er lidt stort, men jeg kunne faktisk godt se det seje i det med hvid emalje skive og simpelt design i så stort et ur!

Er det hovedsageligt PP der har lavet rep. ure dengang?

man må da også retfærdigvis sige at der er gjort en del arbejde med konverteringen til armbåndsur, som du også skriver kræver det lidt snilde.

Det jeg også tænkte på var om værket kunne være af kina oprindelse, for var det et autentisk urværk i den auktion på ebay ville det vel ikke være helt tosset? Og så kunne man måske godt retfærdigøre at smide lidt penge efter det.
Det er jo ikke hverdag man har muligheden for at få et rep. ur...

Det ligner ikke et kina værk og de gør det vist heller ikke i repeaters. Jeg tør desværre ikke udtale mig yderligere på baggrund af det billede. Ikke noget jeg turde røre med en ildtang. Men det er jo som jeg ser det...

/Mads

- morgan - 08-08-2007

- De er et lommeurs værk monteret i en anden kasse
- Det er ikke et Patek værk - Eller det er agressivt modificeret

Derudover er det da tæt på....

Mvh Morgan

ps. som Mads er inde på er en minute repeater fra PP temmeligt bekostelig. Modsat den generelle opfattelse er lommeurs-repeatere (quarter hours) ikke super super dyre. De mest sølle eksemplarer findes helt ned til 10-15.000$. I de første 30 år af sidste århundrede lavede Patek også værker til andre "urforretninger" og en MR var den mest almindelige komplikation udover small seconds. Dér hvor Patek bliver dyrt er hvis der er flere komplikationer samlet i et lommeur (var der nogen der sagde Graves?) eller armbåndure med komplikationer som repeaters, chrono, annual/perpetual calenders, stjernekort, equation of time, etc.