Urdebatten / Urforum
IWC contra Breitling - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: IWC contra Breitling (/showthread.php?tid=67212)

Sider: 1 2

IWC contra Breitling - Bassemand - 02-08-2007

Hej med Jer.

Som relativt ny i "ur-sammenhæng", vil jeg høre om det var muligt at få lidt feedback på brugernes holdninger og/eller erfaringer med hhv. IWC og Breitling.
Sagen er den, at jeg har forelsket mig i to modeller. Det drejer sig om følgende:

IWC: Portuguise automatic chronograph: Ref. 3714

Breitling: Navitimer World: Ref. 713/715.

Er der nogle der vil dele deres erfaringer elle holdninger omkring disse to modeller/mærker?

Bassemand Icon_e_wink

- GTwatch - 02-08-2007

Først og fremmest er det DIG, der skal vælge, for det er DIG, der skal gå med uret.

Jeg synes, IWC'en er lækker, men dyr. IWC modificerer deres værker (Valjoux 7750) meget, og kassen, skiven, viserne, etc. er flotte.

Men jeg ville gå efter en Navitimer fra før ca. 1970 med Venus 178 værk. Se Kurt Brøndums artikel et sted her på siden.

Jeg svarede ikke nødvendigvis på dit spørgsmål, men du spurgte om holdninger og ideer Icon_e_wink

Desuden kan jeg kun anbefale dig at tage dig god tid. Der er så mange muligheder (selv indenfor de to modeller, du nævner).

# Stefan

- Peter V - 03-08-2007

Jeg har haft en 3714-01 (hvid skive m. guld tal & visere) og var rigtig glad for den. Skiven er efter min mening, en af de smukkeste på en chrono og den manglende dato gør designet endnu mere rent. Jeg endte dog med at sælge den igen, da jeg ikke brød mig om den der "woble" effekt fra rotoren på 7750-værket, men det er en smagssag.

Uret var meget præcist og den modifikation som IWC laver på værket er i den tunge ende.

IWC har vist nok skiftet måden de laver skiven på, så der er både modeller hvor skiver har fået trykt tallet (men stadig som en forhøjning) og så fået lagt tal på.

Jeg kan dog ikke gå forbi en IWCforhandler uden lige at kaste et blik på en 3714, så jeg er nok ikke helt sikke på at det var det rigtigt jeg gjorde...

- Bassemand - 03-08-2007

Til Peter V og GTwatch:
Mange tak for Jeres indlæg, det er lige præcis det jeg søger - holdninger og erfaringer - tak for det.

til GTwatch:
Du har fuldstændig ret - det er bare frygteligt, når man er meget betaget af begge modeller Icon_e_wink
Hvad med de nye Navitimer modeller - har Breitling skiftet værket/værkerne ud i forhold til de gamle?

Til Peter V:
Hvad er det for en "woble" effekt nu nævner?

- GTwatch - 03-08-2007

Hehe - jeg er "værk-mand" - skiver kan alle lave. IWC er kvalitet - hele vejen igennem - men Valjoux 7750 (undskyld, IWC-fans, men det når ikke Venus 178 rent horologisk - sorry).

Breitling har i mange år været i gruppe med Rolex, Omega og TAG Heuer - god marketing, men ikke horologisk pengene værd.

Derfor, mellem IWC og Breitling - Navitimer før 1970. Herefter ville jeg vælge IWC - eller noget andet.

Men det afhænger, hvad man går efter.

# Stefan

- Peter V - 06-08-2007

I en 7750 kan man ofte mærke pendulet i det automatiske værk når man bevæger håndledet. Det virker som om uret er "levende" og er et split sekund om at falde til ro efter man har bevæget håndledet. Nogle kan lide dette og andre kan ikke - jeg fandt ud af at jeg ikke brød mig om det og købte i stedet et ur med manuet optræk. 7750 er ikke det eneste autoværk man kan oplevet dette med, så det kan også opstå med andre værker.

- RunesS_phpbb3_import15750 - 06-08-2007

GTwatch Skrev:Breitling har i mange år været i gruppe med Rolex, Omega og TAG Heuer - god marketing, men ikke horologisk pengene værd.
Hørt! Icon_cool

- Mads Gjødesen - 06-08-2007

Jeg ville også vælge IWC´en. Breitling er dog kommet godt efter det og laver i dag faktisk nogle ok værker på basis af 7750. Men IWC har et bedre navn og de kan det med at lave ure og har altid kunnet. Her halte Breitling lidt efter med en blakket tid fra 70´erne til midt 90´erne.

Jeg har det også MEGET svært med rotorbevægelser man kan mærke når man bevæger hånden. Nok til at jeg ikke går med 7750-modeller. Men der findes jo også langt flottere værker som feks. Venus værket, så det går nok Icon_e_wink

Men prøv lige 7750´erne på hånden inden du vælger. Vælg så det ur som tiltaler dig mest.

/Mads

IWC vs. Breitling - Morten B. - 12-08-2007

Ville lige knytte en kommentar til ovennævnte.

Pudsigt nok har jeg haft begge ure, og var som sådan godt tilfreds.. Navitimeren er lidt mere "sprælsk", men virker ikke nær så gedigen og veludført som Portuguese. Portuguese er et super lækkert ur, men måske også en lille smule støvet..

Jeg oplevede i øvrigt også, at Navitimerens rotor gav bevægelse i hånden.

Jeg ville vælge IWC'en, da det kvalitetsmæssigt virker mere rigtigt på armen.. Smag og behag..

Begge ure er gode som ur nr. 2, men er det dit første "rigtige" ur, ville jeg vælge en mere hårdfør sag. Jeg skiftede Navitimeren ud med et Sea-Dweller, og IWC'en med et Explorer ll. Og de bliver aldrig skiftet ud...

Re: IWC vs. Breitling - baun - 12-08-2007

Morten B. Skrev:Ville lige knytte en kommentar til ovennævnte.

Pudsigt nok har jeg haft begge ure, og var som sådan godt tilfreds.. Navitimeren er lidt mere "sprælsk", men virker ikke nær så gedigen og veludført som Portuguese. Portuguese er et super lækkert ur, men måske også en lille smule støvet..

Jeg oplevede i øvrigt også, at Navitimerens rotor gav bevægelse i hånden.

Jeg ville vælge IWC'en, da det kvalitetsmæssigt virker mere rigtigt på armen.. Smag og behag..

Begge ure er gode som ur nr. 2, men er det dit første "rigtige" ur, ville jeg vælge en mere hårdfør sag. Jeg skiftede Navitimeren ud med et Sea-Dweller, og IWC'en med et Explorer ll. Og de bliver aldrig skiftet ud...

At kalde en Portuguese for støvet og Navtimeren for sprælsk.... og sige at de begge kan være gode som ur nr 2.......

Så står jeg helt af. Jeg må også spørge hvad det er man skal foretage sig som gør at disse ure ikke er robuste nok. Arbejde med vibrator - eller?

Det er ikke for at være underlig jeg spørger - jeg forstår det blot overhovedet ikke.

Ikke et ondt ord om Rolex, men det bytte ville jeg aldrig drømme om at gøre. Jeg ville gerne eje alle 4 ure, men det er en anden snak.

vh Baun