Urdebatten / Urforum
DSB Stationsur - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: DSB Stationsur (/showthread.php?tid=57254)

DSB Stationsur - Loft - 14-02-2012

Hej Urfreaks.

Jeg søger en med viden om gamle dsb stationsure. Jeg har købt et brugt på Lauritz.com og jeg er så heldig at det hele ser ud til at virke. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan det hele virker...
İmage
Sådan ser det ud, efter en god rengøring Icon_e_biggrin1

Uret:
İmage
Motoren køres med 230V og i den modsatte ende kan man give 12V eller 24V, skal der komme en impuls fra et hovedur? Er det kun et biur som sidder på nu?

İmage
İmage
Lyskilden virker stadig som den skal =)
Den klemrække kun med 2 klemmer har en tilledning med et stik som kan komme ind i 12V/24V indgangen. Den anden klemrække forsyner lyskilden og motoren til uret.

Der er nogen som har forstand på det og som kan give mig nogle råd så jeg kan komme videre med projektet?

Mvh Loft

edit: Billederne skulle virke nu.

Re: DSB Stationsur - Thor86 - 14-02-2012

Jeg ved ikke om det er min computer udelukkende, men jeg kan kun se røde krydser i stedet for billederne.

Re: DSB Stationsur - KimT - 14-02-2012

Det skal vel umiddelbart bruge et signal i minuttet (12V - 24V eller 48V) for at gå.
Tror at du mangler et "hovedur" som skal levere signalet.

Men et alternativ, kunne vel være at montere et simpelt elektrisk værk fra et andet vægur i det Icon_question

Edit: Googlede lidt og jeg kan se at du ikke er den første Icon_e_wink
Jeg tror at den nemmeste vej frem, er at montere et quartz ur i kassen.
At få fat i et hovedur der passer, er ikke en nem opgave.

Re: DSB Stationsur - willy - 14-02-2012

One thing is for sure it will be ticking at a slow rate Icon_sign Icon_sign Icon_sign Willy

Re: DSB Stationsur - Lars - 15-02-2012

Hej Loft.
Du mangler et hovedur. Det er ikke ligegyldigt om det er 12 eller 24V DC, du KAN brænde spolen af ved at give 24 til et 12V ur, hermed ikke sagt at du gør det, men du KAN risikere det.
De 220V AC er til at drive sekundviseren, umiddelbart mangler den, burde være rød. Og kører et min på 58 sek. stopper så og venter på at uret får ny impuls fra hoveduret.

Re: DSB Stationsur - Loft - 15-02-2012

Tak for alle svarene.

Jeg har fundet en gut her i københavn som laver nogle printkort der kan få det hele til at spille - desværre har han ikke noget på lager lige fortiden og har meget travlt, så der går et par måneder før jeg kan købe et af ham. Så jeg må bare være tålmodig og vente.

Med hensyn til 12V eller 24V tror jeg at den kan klare begge, det er muligt at rykke på stikket i forskellige positioner, hvor den ene er til 12V, den anden til 24V samt en neutral positionen.

Re: DSB Stationsur - KimT - 15-02-2012

Loft Skrev:Jeg har fundet en gut her i københavn som laver nogle printkort der kan få det hele til at spille - desværre har han ikke noget på lager lige fortiden og har meget travlt, så der går et par måneder før jeg kan købe et af ham. Så jeg må bare være tålmodig og vente.
Det lyder da super, held og lykke med det Icon_e_biggrin1