Urdebatten / Urforum
Spørgsmål og undren fra en Newbie - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Spørgsmål og undren fra en Newbie (/showthread.php?tid=67738)

Sider: 1 2 3

- Tommy Munk - 07-12-2007

Hej Alle

Nej Mads det har du ikke, der er altid detaljer som bliver ændret hen ad vejen. Når forskellige firmaer melder ud, så er der altid markedsførings triks mm indblandet, 'de spiller med musklerne overfor konkurrenter mm'

Man skal jo passe på med hvad man siger, når jeg kommer hjem, finder jeg det frem omkring udfasningen af diverse værker, for at se hvad der præcist står, så det kan citeres korrekt.

Jeg kan nemt følge dit argument Mads med at det ville være underligt vis cal. 2500 udgår, de har dog brugt en del $ og tid på udvikling af det værk. Omvendt har det været plaget af den del 'børnsygdomme' (det får du ikke Omega til at sige højt...)
Cal. 2500 er et 1120 (eta 2892) hvor man har tilpasset co-axial echappementet så det fysisk kunne være i værket, dvs. man er gået lidt på kompromi på især udformningen af ganghjulet. I cal. 8500 er echappementet og resten af værket designe til at gå op i en højere endhed. Det fører forvidt at diskutere de tekniske forskelle her.

Jeg var på et kursus på Omega tilbage i 98, der fik vi en længere snak om strategi mm.
Udmeldingen dengang (fra de høje herre i firmaet) var de ville op og bide skeer med bl.a. Rolex både pris og kvalitetsmæssigt. De er efterhånden godt på vej. Skal de opnå dette til fulde, så må de 'ofre' alt hvad der minder om 'standard' eta værker.

Kigger man lidt tilbage i grove træk, så har de stille og roligt arbejdet på at gennemføre det.
i perioden ca. 1994-2000:
1) blev værkerne personliggjorte, dvs. alle mærker og nr. fra f.eks eta blev fjernet, så kun omega egne graveringer var på værket, værkerne fik slibninger, og de blev rhodineret, imod tidligere standard forgyldning
2) 80-90% af alle quartz modeller blev taget ud af programmet
3) alle double modeller blev taget ud af programmet, alt hvad der er 'gult' er guld.
2000-2007
1) anvendelsen af bedre værker især FP 1185 baserede værker til afløsning for 7750
2) co-axial værket ca. 2500 som afløser for cal. 1120
3) Første reelle inhouse værk i ca. 35 år cal. 8500/1 (i 2007)

Prisen på Omegas ure er nærmest fordoblet de sidste år, men de har ikke ligefrem problemer med at sælge dem..

/Tommy

- Mads Gjødesen - 07-12-2007

Ingen tvivl om at Omega er rykket en klasse op de seneste 10 år. En udfasning af alle ETA 2892 til fordel for cal. 8500 ville da være et STORT skridt. Men også et nødvendigt skridt for at bevæge sig op på Rolex niveau.

Ikke fordi jeg tror cal. 2500 ligger langt efter Rolex cal. 3135, men det er bare ikke helt det samme med ETA værker. Skal man tages rigtig seriøs er det efterhånden et "must" at have in-house som basis værk og INGEN ETA´er i programmet. Se bare GP som også har taget skridtet.

/Mads

spændende læsning - baun - 07-12-2007

Jeg havde det godt på fornemmelsen, men det er jo dejligt at nogen sætter lidt mere kød på.

Det skal virkelig blive spændende at se hvad Omega finder på¨de kommende år - det er jo trods alt ikke så længe siden Omega og Rolex side on side når det handlede om prisen - nu om dage er Omega jo halv så dyr.

Kvalitetsmæssigt var Omega jo lidt nede i 70'erne og 80'erne - men idag ligger de vist mere side om side Icon_razz Med mindre man altid regner et in house værk for bedre end et finisheret ETA.... men det kan vist blive mere end svært at dokumentere! Følelsesmæssigt er det dog klart nok - de fleste opfatter et in house værk som bedre - uanset om det er det!

vh Baun

Looks like I've sturred up a Hornets nest here - MortenKN - 07-12-2007

....men så vidt jeg kan læse mig til så er U-Boat for dyre kvaliteten taget i betragtning. OK...Videre til den næste. Har fået en komplet prisliste på U-boat urene og det jeg gerne vil have ligger på 16 klik..... Så kan jeg næsten lige så godt smide 7 mere og købe et nyere brugt Panerai..... Jeg skal nok fortælle og uploade billeder når jeg har tømt lommerne på disken hos urpusheren Icon_smil

Tak for hjælpen igen

mvh
Morten

- Tommy Munk - 08-12-2007

Hej

Til MortenKN: Jeg håber ikke du er ked af at din tråd kom til at handle om andet end U-Boat.

Mht. Udskiftningen af værker i Omega's ure, så har jeg det her fra:
http://www.watchtime.com/archive/wt_2007_02/WT_2007_02_130.pdf
Citat:
It is obvious that a great deal of time and resources have gone into the creation of Omega Caliber 8500, and the compagny intends to rely on this new movement to carry its timepieces to the next level. Between 2007 and approximately 2010, it is slated to become the base movement for Omega's entire line of watches, with the HourVision case design also making its way beyond the De Ville line into other Omega watch families. "We felt the De Ville was the right family to launch the movement," Urquhart says. "It has been a slow process leading up to this movement, ... & "We made 150,000 movements last year. This is not a niche brand. And Caliber 8500 is our base movement of the future."

Dette er udtalt af Stephen Urquhart, president of Omega i april nr. af Watchtime 2007.

Den artikel, som omtaler hvilke versioner af caliber 8500 Omega har planlagt at komme med, er ikke kommet online endnu. Artiklen er i oktober nr. (5/2007) af Watchtime. Det nyeste nr. i arkivet er 4/2007.

Citat:
The Fruit of their labor is Caliber 8500, a 13-ligne caliber with date display inside a window at the 3. In the next few years, it will be joined by other versions, including one with an annual calender; another with a second time zone, big date, day and date displays; and a version intended for ladies' watches. The series is scheduled to conlude three years from now with the debut og the 14 ligne chrongraph Calibre 9300: this item is slated to appear simultaneously with the start of the Olympic Games in Vancouver, ...

/Tommy

- hannover_dk - 08-12-2007

Omega er på absolut rette vej - glæder mig virkeligt til at se den 14 lignes chronograf - må vel blive kolonnehjul igen
vh