|
Meget sjældent IWC-ur på auktion - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Meget sjældent IWC-ur på auktion (/showthread.php?tid=76844) Sider:
1
2
|
Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - jk_phpbb3_import15746 - 28-01-2012 Sprinter Skrev:Et af dem er til salg hos Uhrmachermeister Buse i Mainz. Han er nok en af de (hvis ikke den) mest anerkendte urmager indenfor restaurering af Beobachtungsure i Tyskland.Jeg er stødt på urmager Buse tidligere. Meget interessant link, tak! JK Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - jk_phpbb3_import15746 - 28-01-2012 longbear Skrev:Hej JK,Ja, Dr. Crott afholder nogle meget fine auktioner med et imponerende udvalg af de gamle ure. De ved også godt, hvad urene skal koste Et B-uhr er bestemt for stort til at bruge på armen efter min mening. Det er ren samler-mani! Hvad angår forbindelsen til nazi-tiden er jeg lidt i syv sind. Jeg kunne godt eje et B-uhr fra krigens tid, men jeg ville nok ikke kaste mig over det nævnte SS-ur.... JK Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - longbear - 28-01-2012 jeg kan ikke give 100% klarhed over brugen af de spejlvendte markeringer, men andetsteds peges faktisk på spejlvendte billeder som Hannover skrev: Citat:Application: SS vs "alm wehrmacht", ville for mig ikke være det springende punkt, da wehrmacht også var indblandet i krigsforbrydelser. Samtidig var Waffen SS ikke kun de oftest nævnte elite divisioner, men det var også her de rekruterede udenlandske soldater blev indrulleret. Der var bla 6000 danskere de gjorde tjeneste i SS, primært på østfronten. Så måske skal jeg bare holde fingrene fra WW2 artilleri-ure, og blive i troen på at himlen over europa var befolket af ædle riddere. Størrelsen: ja det er bestemt ikke for min "pencil wrist", og B-uhr blev vist også meget ofte båret rundt om låret / uden på flyverdragten. Mener jeg har set et par billeder af lår-montagen, hvor navigatøren sidder ved navigationsbordet. Nedenfor alm b-uhr vs "Messbatterie", kilde knirim
Re: Meget sjældent IWC-ur på auktion - AndersC - 28-01-2012 Jeg kan supplere med lidt oplysninger om produktionstal på WW2 ure. B ure: Lange og Söhne (cal. 48.1) 6.904 stk Stowa (Unitas cal. 2812) 6.573 deraf de 42 med B skive Laco (Durowe cal. D5) ca. 6.500 IWC (cal. 52 S.C.) 1.000 Henholdsvis med normal og diamant krone. På samme tid blev 200 stk lommeure/marineure leveret til Royal Navy med samme 52 S.C. værk. Ialt skulle IWC kun have fremstillet 1200 stk cal 52 S.C. Wempe (Thommen cal. 31.) ? Fliegerchronographerne: Tutima (Urofa cal. 59) ca. 30.000 stk Hanhart (cal. 41) ca 15.000 I begyndelsen af 90'erne dukkede der på alle Henrys auktioner 1-2 NOS Laco Beobachtungsure op. Historien går på at Helmut Sinn i sen 80'erne havde de ubrugte ure, som så senere dukkede op på auktioner. I efter krigens tid må der ha' været masser af materiale til B ure, som nok ikke var så efterspurgt på det tidspunkt. Jeg ved ikke hvor anvendeligt et ur B ur på 55 mm er, men som en samler ting kunne det være ok. |