|
Ur i anledning af datterens ankomst - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ur i anledning af datterens ankomst (/showthread.php?tid=75969) |
Re: Ur i anledning af datteren anskomst - Fumle - 01-07-2011 Tror ikke det handler om pengene, men måske mere at overlevere/videregive noget til sit barn...Penge er "bare" penge og ikke noget personligt... Re: Ur i anledning af datteren anskomst - jk_phpbb3_import15746 - 01-07-2011 Smuk tanke, men mon datteren bliver kisteglad for fars gamle ur på sin 18 års fødselsdag? Både min datter og søn ville helt sikkert have frabedt sig en sådan gave, da de blev myndige. Uanset om uret var ubrugt eller brugt. Undskyldningen for at købe og bruge uret er da god nok alligevel JK Re: Ur i anledning af datteren anskomst - bent540 - 01-07-2011 Fumle Skrev:Tror ikke det handler om pengene, men måske mere at overlevere/videregive noget til sit barn...Penge er "bare" penge og ikke noget personligt... jeg tror bare ikke at et gammelt brugt herre-ur er den smarteste gave til en tøs på sin 18 års fødselsdag. (haha jeg sidder lige og forestiller mig min storesøsters ansigt hvis hun havde fået et gammelt herreur istedet for pengene til hendes kørekort da hun blev 18 Re: Ur i anledning af datteren anskomst - Joepete - 01-07-2011 Jeg er med JK på denneher Giv pigen noget, som hun ønsker sig inderligt til sin 18 års fødselsdag, og mærk så efter, om hun på et tidspunkt udviser interesse for ure, og handl så på det Til lykke med hendes indtræden i verden i øvrigt Re: Ur i anledning af datteren anskomst - hannover_dk - 01-07-2011 bent540 Skrev:jeg tror bare ikke at et gammelt brugt herre-ur er den smarteste gave til en tøs på sin 18 års fødselsdag.Den kan jeg sagtens forstå. Det er klart en risiko og det kan ikke erstatte den anden gave, kørekortet osv. Det er en sød og sjov tanke, men hvordan den modtages aner man ikke. Værdien kan teoretisk set sagtens være lige så stor som kørekortet, og stigningen teoretisk set lige så stor som børneopsparingen i værdipapirer, men så skal hun jo ud og sælge det, og det er vel ikke tanken Det er en supplementsgave, og jeg synes stadigt at du skal ha gået med det, så hun får fornemmelsen af, at det er DIT ur hun får (og vælge et som har generel genkendelsesværdi som Rolex som du foreslog) vh Re: Ur i anledning af datteren anskomst - Mr. Tick - 02-07-2011 Personligt synes jeg at det er en rigtig fin idé på trods af risikoen for at et ur slet ikke vil sige hende noget. Det er desuden en god undskyldning for at købe endnu et ur. Dog hopper kæden af ved tanken om at modtage et ur som har været brugt i 18 år. Jeg ville personligt blive bitter over ikke at modtage et nyt eller NOS ur, da det er min historie samt oplevelser som skal skrives med og på uret (ridser, hakker, hairlines, osv.), ikke en andens. Vil man give sin efterkommer et ur som man har brugt, bør det ske på ens dødsleje, ikke en fødselsdag (især ikke en 18 års). Foruden det ovennævnte udsagn, kan man bl.a. også nævne at personer i den aldersgruppe oftest ikke skænker sådanne historier en tanke. Og dette udsagn kommer fra en som for et par år siden selv befandt sig i den aldersgruppe. Bemærk venligst, at denne kommentar ikke er ment til at træde nogle over tæerne, blot en oprigtig tilkendegivelse af ens mening. Re: Ur i anledning af datteren anskomst - Mads Gjødesen - 02-07-2011 Tillykke med familieforøgelsen I mine øjne er risikoen for stor mht. om hun overhovedet kan lide uret. Som andre er inde på er der nok andet der står højere på en 18 åriges ønskeseddel. Det ville jo være lidt øv at have et så lækkert ur liggende i boksen i 18 år for at måtte erkende det ville være malplaceret at give til den lejlighed. Jeg ville personligt vælge en af disse to løsninger: 1. Sætte pengene i noget værdipapirer med større afkast end en opsparingskonto. Om 18 år garanterer jeg der er flere penge end et Explorer koster til den tid. For de penge kan du finde et flot brugt ur fra hendes fødselsår 2011, som du ved vil falde i god jord. Det kan shines op og stå 97 % som nyt. For de resterende penge kan du købe det der står øverst på ønskesedlen eller noget mere fornuftsbetonet som kørekort ect. 2. Købe et Explorer nu som du selv bærer ved særlige lejligheder, hvor hun også deltager. Dermed får du gavn af uret og pålægger det minder I har haft sammen, samtidig med at det ikke får en masse dagligdags tæsk. Dermed vil hun om 18 år overtage et near mint ur med en masse minder. Er uret faldet ind under "morfar" kategorien til den tid, kan du overveje om du overhovedet skal videregive det til hende, eller finde på noget andet. Dog har du haft gavn af det og ikke bare opbevaret det i en boks i 18 år Jeg har selv et ur fra min søns fødselsdato, som jeg en dag gerne vil videregive, og her kører jeg efter model nr. 2 /Mads Re: Ur i anledning af datteren anskomst - Jens_phpbb3_import15753 - 02-07-2011 Det er da muligt, at en 18-årig pige har ønsker, der trænger sig mere på end et gammelt herreur. Men hvad med en 25-årig? Så er historien måske en anden - uret holder jo nok til at du beholder det på armen nogle år til smagen modnes Jeg tror ure som investering er ligesom med kunst: Man skal enten have meget forstand på det, ekstremt held eller se det som en væsentlig del af afkastet, at man har fornøjelse af det, mens man går og venter på at tiden gør sit arbejde.. Med andre ord - køb det fordi du selv synes der er fedt! Man kan ikke spå om fremtiden og endnu mindre om piger mvh Jens Re: Ur i anledning af datteren anskomst - megholm - 02-07-2011 Jeg postede klippet fra Pulp Fiction, da jeg selv har købt ur bl.a. af samme grund som de tanker du går med nu, og faktisk blev inspireret af filmen da jeg så den første gang. Jeg foretrækker dog at bære det på armen, selvom jeg muligvis burde have gemt det hvor solen ikke skinner da jeg tog til Barcelona og blev rullet! Jeg synes det er en smuk tanke at man giver noget videre som har fået lidt af en selv med over i metallet efter mange mange års brug, og jeg er fuldstændig sikker på at hun vil sætte MEGET stor pris på det. Det vil kunne gå i flere generationer, og hvor ville jeg dog elske at have en oldefars gammel klokke på armen. Det er klart at hun måske ikke synes det er verdens smarteste ur, og derfor ikke går med det hver dag, men forestil dig den dag hun har det på fordi i skal fejre noget eller bare ud at spise, det bliver jo smukt. Først og fremmest, du skal holde fast i at DU har lyst til at markere at hun er vigtig på lige den her måde, det vil hun sætte pris på ligemeget hvad hun måtte synes om uret. Og den dag dit barnebarn får det på sin 18 års fødselsdag vil du have lavet en smuk tradition i familien, og dem er der sgu for få af efter det i 70'erne blev moderne at nedvurdere alt hvad der hedder familie og traditioner. Re: Ur i anledning af datteren anskomst - baun - 02-07-2011 Hmmmm..... Jeg har jo 2 sønner fra 83 og 86. Der er ingen tvivl om at de begge ville have nydt at få et Speedmaster eller Submariner i 18 års der var købt til den da de blev født. Så hvis vi tror på at lækre, klassiske ure stadig er sagen om 18 år og store herreure også er populære hos pigerne så er ideen jo fin. Det er næsten umuligt at vide. Det kan jo også være en 18 års pige i 2040 mener at et ur skal være noget ganske andet. Jeg kan godt lide modellen med at far har netop et bestemt ur på når han er med netop denne datter til første dag i børnehaven, første skoledag, når hun lærer klokken at kende, ridestævne, gymnastik, til hendes fødselsdag, komfirmation osv. Måske det vil fungere. Mine sønner har nu også fornøjelse af at de valgte et ur hver da de afsluttede uddannelse og sidste jul hvor de fik frit valg blandt ure som var senere end 1970. det blev til disse 2: Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph JEDY Årgang: 1972 Kasse: ”tonneau” kasse i renoveret stand. Højde: 15,2 mm Diameter: 42 x 49 mm Skive: Mørk blå med 2 sorte subdials og datofelt, T-skala og visere i flot stand Rem: Original Omega lænke 1162 Caliber: Automatic 1040 Caliber nr.: 35594xxx Ref. Nr.: 176.005 Regning fra Omega for total renovering haves ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beskrivelse: Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Chronograph Årgang: 1972 Kasse: ”Barrel Shape” kasse med mat slibning i renoveret stand. Højde: 15,1 mm Diameter: 38 mm uden krone Skive: Mørk blå skive med hvid T-skala og usædvanlig spændende subdails og visere i flot stand Rem: Original Omega lænke Caliber: Automatic 1040 Caliber nr.: 34258885 Ref. Nr.: ST 176.0007 ![]() ![]() ![]() ![]() vh Baun |