|
[Billedetråd] Patina - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: [Billedetråd] Patina (/showthread.php?tid=75966) |
Re: [Billedetråd] Patina - DJmon - 01-07-2011 Fleurier Watch årgang 62 masser af patina og går perfekt. dette ur har en høj værdi hos mig ![]() Og mit yderst flotte Silvane men uden patina er et ur med den alder ikke. ![]() ![]()
Re: [Billedetråd] Patina - Geodoc - 01-07-2011 Misundelse er en grim ting, og det er nærmest misundelse, der har fat i mig, ved betragtning af de mange smukt patinerede ure i denne tråd. Mit mest (for meget?) patinerede ur er Flightmaster ST 145.0013 (kaliber 910), der ses nedenfor: ![]() Uret er patineret på den specielle "Flightmaster måde", ved at den sorte skive er grånet og de (blank)sorte registre skifter farve til chokolade brun. Efter min mening, er Flightmasterens patinering af typen "ældet med hærgning", hvor mange af eksemplerne i denne tråd ligger mere ovre i "ældet med ynde". Hvor mange af trådens eksempler viser ure, der har fået tillagt karakter og personlighed ved patineringen - er Flightmasteren "udvandet" og har mistet personlighed ved patineringen. Urets udseende gjorde, at det oftest (nærmest hver gang) blev fravalgt, når jeg spurgte mig selv, "Hvilket ure kunne være interessant, at bruge i dag?". Flightmasteren er derfor blevet forsynet med en ny original skive: ![]() Min respekt for autenticitet og originalitet ligger i, at den oprindelige skive opbevares i arkivet, og vil følge uret til en fremtidig ejer. En ny ejer må så afgøre med sig selv, om han kan acceptere den triste patinerede skive, som uret oprindeligt var forsynet med, da det forlod Omega i 1969... ... eller om han også foretrækker de "frække" farver, der i så høj grad er en del af urets ide og karakter. Grænsen for hvor patineret (ældet) man kan acceptere et ur er - er klart en personlig afvejning. Min grænse gik som beskrevet; mens andre måske ville have vægtet autenticiteten så højt, at den oprindelige skive var accepteret, anerkendt og bibeholdt. Med venlig hilsen - Geodoc Re: [Billedetråd] Patina - baun - 01-07-2011 Mange af de flot patinerede ure er jo kendetegnet ved at patinaen er på visere og index, men her er en hvor skiven er blevet mamoreret. det synes jeg faktisk er superflot: Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Årgang: 1956 Kasse: Rund, stål. Meget flot istandsat Højde: 12 mm Diameter: 34 mm uden krone Skive: Smuk Two Tone skive ualmindelig smuk mamoreret patina. Smukke gyldne index og gyldnepatinerede visere Rem: Sort læderrem Caliber: 501 Caliber nr.: 14828099 Ref. Nr.: 2846 – 1 SC ![]() ![]() ![]() vh baun Re: [Billedetråd] Patina - Loft - 01-07-2011 pbr Skrev: Hold da op det er lækkert =) Re: [Billedetråd] Patina - pbr - 02-07-2011 Loft Skrev:pbr Skrev:Hold da op det er lækkert =) Mange tak Det er lidt atypisk, at jeg har gummirem på - som oftest er det på IWC's utroligt lækre lænke Re: [Billedetråd] Patina - DJmon - 03-07-2011 Geodoc Skrev:Misundelse er en grim ting, og det er nærmest misundelse, der har fat i mig, ved betragtning af de mange smukt patinerede ure i denne tråd. jeg forstår dig godt jeg er også selv purist men der er grænser. den afblegede patina var uskøn og fjernede de fede kontraster ved uret. Slutresultatet taler jo for sig selv. Re: [Billedetråd] Patina - Tony C. - 03-07-2011
Re: [Billedetråd] Patina - Mr. Korsbek! - 03-07-2011 Tony C. Skrev: Smukt ur. Re: [Billedetråd] Patina - LJK - 04-07-2011 En lille smule patina ![]() ![]() LJK Re: [Billedetråd] Patina - Claus_K - 04-07-2011 SUUUPER FLOT! ...og der må da være flere derude. Hvad med Mads f.eks??... han har da en flot 1655 så vidt jeg husker? Kooooooooom så kom |