|
Coaxial vs. quartz? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Coaxial vs. quartz? (/showthread.php?tid=74301) |
Re: Coaxial vs. quartz? - baun - 20-07-2010 blot var spørgsmålet jo en sammenligning mellem nye ure. Co-axial og quarts - og det var hvad jeg svarede på! Batteriskift hvert 5 år - 100 kr Service på Co-axial værk hvert 10 år 2000 kr Om nogen også finder de nye quarts værker horologisk interesante kan jeg ikke udtale mig om. Jeg gør ikke! Men Torben du er i hvart fald på alle måde istand til at argumentere, så man er ligeved at købe et gammelt quartsur, men så skal det altså også være fra dengang de var epokegørende og fantastiske og varslede en ny tid, med helt nye normer for præcision! vh baun Re: Coaxial vs. quartz? - bergsorensen - 20-07-2010 Interessant indlæg - et par link at grave mig igennem - tak Offtopic: Mit spørgsmål gik oprindeligt på den baggrund at jeg er ved at kigge på et seamaster og var i tvivl om det skulle være quartz eller co-axail (at jeg efterfølgende er begyndet at kigge på Oris er en helt andet snak) .. Hilsen Kasper Re: Coaxial vs. quartz? - Geodoc - 20-07-2010 Baun Skrev:blot var spørgsmålet jo en sammenligning mellem nye ure.Sådan er det (sgu) altid - Min pensel er alt for bred Baun Skrev:Co-axial og quarts - og det var hvad jeg svarede på!Ja det kan jeg jo godt se Baun Skrev:Batteriskift hvert 5 år - 100 kr - Service på Co-axial værk hvert 10 år 2000 krEn absolut rimelig sammenligning, som jeg (også) havde overset Baun Skrev:Om nogen også finder de nye quarts værker horologisk interesante kan jeg ikke udtale mig om. Jeg gør ikke!Udvalget er også mere end spartansk. Baun Skrev:Men Torben du er i hvart fald på alle måde istand til at argumentere, så man er ligeved at købe et gammelt quartsur, men så skal det altså også være fra dengang de var epokegørende og fantastiske og varslede en ny tid, med helt nye normer for præcision!... Tak Det er også mit "ståsted", at kvarts bedst repræsenterer perioden, hvor der kæmpedes med at bringe teknologien under kontrol og finjustere den, hvor intet var givet - og problemerne "sprang op i ansigtet på udviklerne" - oven i købet fra de mest usandsynlige vinkler. Mit næste kvarts "projekt" er for øvrigt en Seamaster 200 med kaliber 1441, og ikke den banale kaliber 1438 Desværre er uret ligedannet med min Seamaster 200 med kaliber 1111, og adskiller sig kun ved at kaliber 1441 "tikker" sekundviseren frem med 1 sek ad gangen. ... Men forskellige er de (sgu) -Som ild og vand. Jeg skal endnu engang beklage at jeg "væltede mig ud i OT spinaten" Med venlig hilsen - Geodoc Re: Coaxial vs. quartz? - Geodoc - 20-07-2010 uddrag af hvad bergsorensen Skrev:.... Offtopic: Mit spørgsmål gik oprindeligt på den baggrund, at jeg er ved at kigge på et seamaster og var i tvivl om det skulle være quartz eller co-axial.... gør som Hannover: Køb en Ploprof Med venlig hilsen - Geodoc Re: Coaxial vs. quartz? - bergsorensen - 29-07-2010 Geodoc: lidt udover mit budget Lidt interessant læsning (opsummering): [url]"http://www.86watches.com/article.php?id=63" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.86watches.com/article.php?id=63[/url] Re: Coaxial vs. quartz? - Hans Jørgen - 29-07-2010 ....Geodoc...quartz... det var dog en usædvanlig spændende udredning..om quartz ure... Ville være rigtigt interessant med en artikel om signature uret..(eller findes en sådan allerede..) Mvh Hans Jørgen P.S. Jeg er idag mest til mekaniske ure.. af mange af de årsager der allerede er nævnt..det selvom jeg er svagstrøms ingeniør... men jeg har haft quartz ure. Er blevet frarådet Omega f300 og lignende pga vedligeholdelse. Har været på jagten efter et Rolex quartz ur, men ikke fundet den rette og har villet købe et Ventura men så gik de konkurs... Re: Coaxial vs. quartz? - Geodoc - 29-07-2010 Hans Jørgen Skrev:....Geodoc...quartz...Tak for den pæne omtale af mit "kvarts engagement". Kvarts er jo lidt forkætret, hvilket er helt forståeligt, når man ser hvor meget "pangel", der er produceret med kvarts værk. Retter man derimod "kvarts interessen" mod det specielle, enestående eller innovative - Så har man ofte en god uroplevelse på "Sigtekornet" Omega Link Centralen indeholder en hel del links til Marine Chronometer, og jeg har selv forsøgt at samle et par løse ender i indlægget: MegaQuartz 2400 Med venlig hilsen - Geodoc Re: Coaxial vs. quartz? - Joepete - 29-07-2010 Selv om vi er i Omega Forum, så synes jeg, når nu talen falder på quartz ure, at Seiko bør nævnes, da de jo som bekendt lancerede verdens første quartz-ur - nemlig Seiko Astron. Idag, der producerer både Seiko og Citizen fantastik gode quartz ure, og fokuserer man på High End Quartz (HEQ), så leverer begge producenter modeller med en nærmest uhørt høj præcision: +/- 5 sekunder per ÅR "The Citizen" bør nævnes under HEQ, ligesom Seikos 9Fxx værk-serie også bør fremhæves. Seiko 9F61A fra et Grand Seiko ur. Disse værker har 50 års servicegaranti ![]() Sorry, back to Omega ... Re: Coaxial vs. quartz? - Geodoc - 29-07-2010 Joepete Skrev:Selv om vi er i Omega Forum, så synes jeg, når nu talen falder på quartz ure, at Seiko bør nævnes, da de jo som bekendt lancerede verdens første quartz-ur - nemlig Seiko Astron.Helt enig - og gentager glad og gerne billedet, der klart og utvetydigt demonstrerer, at kvarts værker også kan være smukke, gedigne og omhyggeligt finisherede. Seiko's pioner indsats er iøvrigt beskrevet i: Milestones: Electronic Quartz Wristwatch, 1969 Med venlig hilsen - Geodoc Re: Coaxial vs. quartz? - bergsorensen - 31-07-2010 Så blev mit første Omega erhvervet - Et Seamaster 300m quartz 212.30.41.61.01.001 Tak til Halse Ure! |